ייצוגית: החנות "ונדום אופנה" באילת לא מפחיתה את כל המע"מ

אושרה הגשת ייצוגית נגד "ונדום אופנה" בגין הטעיית צרכנים, לאחר שהתברר כי החנות מציבה שלטי מחיר כפולים, "מחיר רגיל" ו"מחיר אילת", אך לא מעניקה את מלוא ההנחה מהפטור ממע"מ

שופטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, צילה צפת, אישרה הגשת תובענה ייצוגית נגד חנות "ונדום אופנה" לממכר מוצרי ספורט באילת. זאת, לאחר שהתברר כי החנות מציבה ליד מוצריה שלטי מחיר כפולים, האחד קרוי "מחיר רגיל" והאחר "מחיר אילת", אלא שבפועל היא אינה מעניקה את מלוא ההנחה הנובעת מהפטור ממע"מ, אלא הנחה חלקית בלבד.

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית אושרה רק בהיבט של הסעד המבקש צו מניעה נגד המשך הצגת "מחירי אילת" המטעים את הצרכנים.

התביעה הייצוגית תנוהל בשם כל מי שהיה חבר במועדון הלקוחות של הרשת, שרכש מוצר ממוצריה בחנות באילת ב-7 השנים שקדמו להגשת התובענה, במחיר שאיננו משקף את מלוא הפחתת שיעור המע"מ. עילת התביעה היא הטעיה מכוח חוק הגנת הצרכן.

הטבה חלקית

הבקשה להגשת תביעה ייצוגית הוגשה על-ידי עו"ד טל פרחי, שטען בתביעתו כי הוא עוסק בספורט ונוהג לרכוש את מוצרי הספורט שלו באילת, כדי ליהנות מהנחת המע"מ.

השופטת צפת בחנה את השאלה האם חוק אזור סחר חופשי, שהעניק פטור ממע"מ לפעילות עסקית באילת, מחייב את בתי העסק להעניק את מלוא ההנחה המתקבלת כתוצאה מהפטור.

לדבריה, "המחוקק לא מצא לנכון להטיל חובה גורפת על העוסק להפחית את המחיר לצרכן בעקבות הפטור ממע"מ, מתוך ראייה המכירה בעלויות ניהולו של עסק באילת". לפיכך, שיטת התמחור שנקטה החנות היא חוקית.

ואולם לצד זאת, נקבע כי יש בשיטת התמחור שבחנות כדי להטעות את ציבור הצרכנים. לדברי השופטת, ההנחה המקובלת בציבור היא שהמחיר באילת מופחת ממחיר רגיל במלוא שיעורו של המע"מ, ועל הפחתה חלקית להיות מובאת לידיעת הציבור.

"שיטת פרסום המחיר", כתבה השופטת, "סימונו על גבי הטובין כ'מחיר אילת' ייחודית לאילת בלבד, שהרי אין בנמצא לדוגמה תג מחיר בצירוף 'מחיר ירושלים', 'מחיר חדרה' או 'מחיר רמת-גן'. כוונת הסימון 'מחיר אילת' ללמד את הצרכן כי המחיר מופחת בשיעור מלוא ההטבה הניתנת באילת דווקא בשל הפטור ממע"מ".

לאור זאת דחתה השופטת את הבקשה לתובענה ייצוגית בעילות של הפרת חובה חקוקה ועשיית עושר ולא במשפט, אך החליטה לקבלה לאור המצג העלול לגרום להטעיית הצרכנים. זאת, רק באופן המזכה אותו באפשרות לצו מניעה לחנות נגד המשך הצגת תגי "מחיר אילת", ולא באופן המזכה אותו בפיצוי אישי. (ת"א 3022/09).