הוועדה המחוזית ת"א: הפסיקו להגיש תוכנית לדיור בר-השגה

‎‎הנימוק: הנושא טרם הוסדר בחקיקה ■‏‎‎‏ העיריות במחוז: זו פגיעה בזוגות צעירים בתחילת דרכם‏ ■ ‎‎שינוי הכיוון אף מנוגד להצהרות של שר הפנים, אלי ישי, כשהכריז על מהפכה לבלימת הקושי ברכישת דירות קטנות או בינוניות, באמצעות יצירת מגוון רחב של סוגי יחידות דיור באזורי ביקוש

‎העיריות השונות במחוז תל-אביב קידמו בחודשים האחרונים תוכניות של דיור בר-השגה, במטרה לאפשר לזוגות צעירים לגור בערים שבהן מחירי הדירות ודמי השכירות גבוהים, אולם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל-אביב החליטה לאחרונה לעצור את המגמה הזו.

ל"גלובס" נודע, כי בדיון בוועדה המחוזית שנערך לאחרונה התבקשו נציגי הוועדות המקומיות והעיריות במחוז להפסיק להגיש תוכניות לדיור בר-השגה. זאת בניגוד למגמה שאפיינה בשנה האחרונה את החלטות הוועדה המחוזית, בראשות גילה אורון, לאשר להפקדה תוכניות עם אלמנטים של דירות בהישג יד.

‎רק בהסכמה

‎‎עמדתה החדשה של הוועדה המחוזית תקשה על העיריות השונות במחוז לקדם תוכניות של דיור בר-השגה. לדברי גורם תכנוני במחוז, "ההחלטה שלא לדון בתוכניות לדיור בר-השגה פוגעת באוכלוסיות שלא יכולות להרשות לעצמן להשיג דירה במחירים גבוהים. מדובר במשפחות צעירות בתחילת דרכן, סטודנטים ואנשי מקצוע כמו רופאים ואחיות מתחילים, שעובדים למשל בבית-החולים איכילוב ואין באפשרותם לרכוש דירה סביב בית-החולים".

מדוע, אם כן, יוצאת הוועדה המחוזית נגד יוזמת העיריות לבוא לקראת הזוגות הצעירים שמתרחקים יותר ויותר מחלום רכישת הדירה? במשרד הפנים מסרו בתגובה כי "בוועדה נאמר שמכיוון שהנושא טרם נקבע בחקיקה, ניתן לחייב בניית דיור בר-השגה רק באמצעות הסכמה בין היזם לרשויות".

המהפכה מתעכבת

‎‎שינוי הכיוון של הוועדה המחוזית אף מנוגד להצהרות שפיזר שר הפנים, אלי ישי, ביולי האחרון, כשהכריז שהוא מתכנן מהפכה לבלימת הקושי של הזוגות הצעירים לרכוש דירות קטנות או בינוניות, באמצעות יצירת מגוון רחב של סוגי יחידות דיור באזורי ביקוש.

ישי הודיע אז כי בכוונתו לחייב את מוסדות התכנון ולהשפיע על ראשי הרשויות והיזמים ליצור מגוון של דירות, בדגש על יחידות דיור קטנות ובינוניות, וציין כי כבר ביקש מאנשי התכנון במשרדו לגבש את אמצעי האכיפה שיבטיחו את יישום החלטתו.

יצוין כי הוועדה המחוזית עצמה אישרה בשנה האחרונה מספר פרויקטים של דיור בר-השגה, כולל תוכנית צפון-מערב תל-אביב שתכלול 2,160 דירות בהישג יד, פינוי-בינוי עם אלמנטים של דירות בהישג יד באזור מורשה ברמת-השרון, הסמכת עיריית הרצליה לאשר תוכניות מפורטות במתחם גליל-ים, כולל 800 דירות לזוגות צעירים, בניין מגורים של 35 קומות ביוזמת אפריקה ישראל ברמת-גן שיכלול דירות בנות-השגה, ופינוי-בינוי ברמת-אביב שחלק מהדירות בו יוקצו לדיור בר-השגה.