הסחורות לוהטות: מה מניע את העליות ומה צפוי בהמשך?

הזהב חצה בסוף השבוע את רף 1,300 דולר לאונקיה ■ הכסף קפץ ל-21.6 דולר לאונקיה ■ הבנקים המרכזיים באירופה מעריכים מחדש את חשיבות הזהב לאחר עשור של מימושים גדולים

הזהב העפיל הבוקר לשיא של כל הזמנים, מכיוון שהצפי להיחלשות נוספת של הדולר הגביר את ביקוש המשקיעים למתכות יקרות כחלופות השקעה. הכסף, שמתנהג בדומה לזהב, רשם שיא של שלושים שנה.

מחיר הזהב למסירה מיידית עלה ב-0.3% ל-1,300.15 דולר לאונקיה, ולאחר מכן נסחר ב-1,299.32 דולר ב-3:31 אחה"צ (זמן מקומי) בסיאול. מחיר מטילי הזהב עבר את השיא בסך 1,300.07 דולר שנרשם בניו יורק ב-24 בספטמבר. מחיר הכסף למסירה מיידית קפץ ב-0.8% ל-21.6075 דולר לאונקיה - הרמה הגבוהה ביותר מ-1980.

"הסיכוי שהפדרל ריזרב יבצע סבב שני של הקלה כמותית ממשיך לחזק את הזהב", אמר ס.ה. אוה, מנהל נגזרים בחו"ל ב-NH אינווסטמנט אנד פיוצ'רס, הפועלת מסיאול. "הכסף עולה במקביל".

מתחילת השנה התחזקו המתכות היקרות מכיוון שהבנקים המרכזיים והממשלות השאירו את הריבית ברמה נמוכה והוציאו טריליוני דולרים על המרצת כלכלותיהם.

הזהב עומד לרשום עלייה שנתית זו השנה העשירית ברציפות - רצף העליות הממושך ביותר מאז 1920. השנה עלו המחירים למרות ההאטה בקצב האינפלציה בארה"ב. מטילי הזהב משמשים בדרך כלל כאמצעי גידור נגד העלייה במחירים לצרכן. ציפיות האינפלציה, בחישוב על בסיס פרמיית הסיכון האינפלציונית כפי שהיא משתקפת בפער התשואות בין אג"ח ממשלתיות צמודות ולא צמודות לעשר שנים בארה"ב, ירדו ל-1.83%, לעומת 2.25% לפני שישה חודשים.

הבנקים המרכזיים הפסיקו למכור

גם הבנקים המרכזיים באירופה מאותתים כי הם מקנים חשיבות גדולה יותר למתכת היקרה. הבנקים המרכזיים עצרו כמעט לחלוטין את מכירות יתרות הזהב שלהם, וסיימו בכך עשור של מימושים גדולים של זהב שהם ביצעו מדי שנה.

הבנקים המרכזיים של מרחב האירו וכן אלו של שבדיה ושווייץ מוגבלים במימושים שלהם על ידי הסכם הזהב שלהם, CBGA, שמתאם בין המכירות השונות. במסגרת ההסכם לשנה שהסתיימה אתמול מכרו הבנקים המרכזיים האירופיים סך של 6.2 טונות זהב, ירידה של 96% בהשוואה לשנה הקודמת, לפי נתונים זמניים.

מדובר בכמות הנמוכה ביותר מאז שההסכם נחתם ב-1999. שיא המכירות, 497 טונות, נרשם בשנת 2004-2005.

ההחלטה להימנע ממכירות זהב באה על רקע ההערכה מחדש של ערך המתכת הזו בעקבות המשבר הפיננסי של 2007-2009 ומשבר החובות הריבוניים האירופיים שנמשך גם היום.

בשני העשורים האחרונים, הבנקים המרכזיים המירו את אחזקות הזהב שלהם באג"ח ממשלתיות שנתנו להם הכנסה שנתית קבועה. כעת, הבנקים והמשקיעים בכלל מחפשים את הביטחון של אחזקות זהב.

סיום המכירות הגדולות של הבנקים המרכזיים מבטל מקור גדול של היצע בשוק הזהב ומעניק תמיכה פסיכולוגית למחירי הזהב.

ימשיכו לא למכור

לפי סקר של "פייננשל טיימס", הבנקים המרכזיים באירופה לא צפויים למכור הרבה זהב גם בשנת ההסכם החדשה. בנקים רבים אמנם סירבו למסור פרטים על תוכניותיהם, אך התגובות של כמה מהם, בתוספת ראיונות עם בנקאים ויועצים, מאותתות שלא צפויה חזרה למגמה של העשור האחרון, שבו הם מכרו 388 טונות זהב בשנה בממוצע.

הבנקים המרכזיים של שבדיה, סלובקיה, אירלנד וסלובניה מסרו שאין להם תוכניות למכור זהב. הבנק של שווייץ חזר על הודעה קודמת דומה שלו.

CBGA נחתם בפעם הראשונה אחרי שחברות כריית זהב התלוננו שהמימושים המהירים של הבנקים המרכזיים מדכאים את המחירים בשוק.

"לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים"

דריכות גבוהה ברשתות המרכולים ובקרב יצרני מזון בארץ נוכח העלייה החדה במחירי הסחורות בבורסות בעולם. לדברי רמי לוי, הבעלים של רשת המרכולים רמי לוי והשקמה, "לא יהיה מנוס מהעלאת מחירי המזון בארץ בגלל העלייה במחירי חומרי הגלם". בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ב') לוי כי הגורם הממתן לפי שעה את התייקרות המחירים, הוא הדולר הנמוך: "במקומות שבהם נרכשים חומרי גלם בדולרים, ניתן למתן את העלייה בתשומות הייצור וכל שנותר לקוות כרגע זה שיבואנים לא ירכבו על הגל הזה ולא יעלו את המחירים כשאין צורך. אם צריך, אז אין מנוס. מחירי השמן והחיטה האמירו באחרונה ולפיכך קשה לי לראות מצב שבו המחירים לא יועלו באיזשהו אופן".

מנכ"ל מחלבות גד, עזרא כהן, אמר היום ל"גלובס" כי העלייה במחירי החמאה והשומנים בחו"ל, עתידה להתבטא גם במדף מוצרי החלב במרכולים ברחבי הארץ: "מדובר בקטסטרופה. בינתיים אנחנו עדיין סופגים את העלויות אך מחירי הגלם רק מאמירים ובסוף נצטרך להעלות מחירים. הבעיה כרגע היא שאנחנו עוד לא יודעים לאן הולך העולם בעניין הזה. הבורסות מאוד לא יציבות".

אבל לא כולם נחרצים בנוגע להשפעת העלייה במחירי הסחורות על המחירים לצרכן בישראל. לדברי מאיר בר אל, יו"ר אגף טחנות הקמח בהתאחדות התעשיינים, לא ניתן להעריך בשלב זה את מחיר הקמח. "מחיר הקמח לא בפיקוח וכל טחנת קמח קונה בתקופה אחרת חיטה ולכן העלויות משתנות".

"אני מעריך שבחודשים הקרובים תהיה עלייה נוספת של חומרי הגלם ובעקבות זה גם התייקרות של מחירים לצרכן. עם זאת, אי אפשר להעריך כרגע באיזה שיעורים תחול ההתייקרות. כל שבוע יש חומר גלם שעולה וחומר גלם שיורד, כי יש הרבה מאוד ספקולנטים, שאינם קשורים לענף המזון ומשפיעים על המחיר, בעוד שאין קשר לביקושים של הצרכנים למוצרים", כך אומר יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין.

גלעד זילברברג, בעל חברת מאיר את בייגל וחבר נשיאות התאחדות התעשיינים, צופה גל התייקרויות בקרוב. "חד משמעית נעלה את המחירים, כי אין אפשרות אחרת. גם כך אנחנו במצב ספיגה קשה מאוד כבר חודשיים. לא רק החיטה התייקרה, גם השמנים התייקרו בצורה משמעותית וגם מחירי הנייר. ההתייקרות תהיה בשיעור דו-ספרתי בשלב הזה".

החיטה טיפסה לשיא של שבועיים

מחיר החיטה רשם בסוף השבוע את הזינוק החד ביותר בתקופה של שבועיים, בשל ספקולציות שהביקוש לסחורה בקרב מגדלי הבהמות יגדל. כמו כן נרשמה עלייה במחיר המזון מבוסס התירס לבעלי חיים.

החוזים העתידיים על חיטה למסירה בדצמבר ניתרו ב-22.75 סנט, עלייה של 3.3%, ונסגרו ב-7.20 דולר לבושל ב-1:15 אחה"צ בבורסת הנגזרים של שיקגו - העלייה התלולה ביותר מה-9 בספטמבר. החוזים העתידיים על תירס למסירה בדצמבר זינקו ב-22.5 סנט, עלייה של 4.55, ל-5.2175 דולר לבושל בבורסת הנגזרים של שיקגו. ב-20 בספטמבר הגיע המחיר ל-5.2375 - הרמה הגבוהה ביותר מאז ה-30 בספטמבר 2008.

העלייה במחירי החוזים על התירס באה במקביל לסימנים שצמיחתה הכלכלית של ארה"ב מגבירה את הביקוש למזון ולדלק מבוססי תירס. הביקוש לחיטה מארה"ב, יצואנית החיטה הגדולה בעולם, גדל השנה מכיוון שיבול החיטה בעולם נפגע ממזג האוויר הגשום בקנדה ומהבצורת הקשה ביותר שפקדה את רוסיה בחמישים השנים האחרונות. מסוף יוני נסק מחיר החיטה ב-50%.

"לא דובי"

"אם התירס קופץ, גם החיטה קופצת", אמר דארל הולדיי, נשיא אדוואנסד מרקט קונספטס במנהטן, קנזס. "אני בוודאי לא דובי לגבי התירס, ולכן אני לא מאמין ששוק החיטה יהפוך לדובי".

היחלשות הדולר תרמה גם היא לעליית מחירי הגרעינים, מכיוון שהיא הפכה את מוצרי היצוא האמריקניים לאטרקטיביים יותר בחו"ל, והגדילה את הביקוש להשקעות חלופיות.

"הדולר תומך", אמר לארי יאנג, נשיא קובננט טריידינג בשיקגו. "הוא בהחלט הופך את היצוא שלנו לאטרקטיבי. חלק מזה זה כיסוי לפני סוף החודש וסוף הרבעון. הייתי מעדיף לסגור את הרבעון עם מסחר נאה ומנצח".

החיטה היא היבול הרביעי בגודלו בארה"ב, וב-2009 נאמד שווי יבול החיטה האמריקני ב-10.6 מיליארד דולר, לאחר התירס, פולי הסויה והחציר, על פי נתוני הממשלה.

מחיר הקפה זינק ב-54% השנה

מחיר הקפה זינק ב-12 החודשים האחרונים ב-54%, והעליה מחודש יוני הסתכמה ב-41%. שלושת הגורמים העיקריים לעליית המחירים הם מזג האוויר הגרוע בברזיל ובקולומביה, התכווצות מלאי הקפה בארה"ב לרמה הנמוכה ביותר בעשר השנים האחרונות, ואגירת הקפה שמבצעות יצואניות הקפה העיקריות: ברזיל ווייטנאם. ברזיל, קולומביה ווייטנאם חולשות על 38% משוק הקפה - נתח השוק של וייטנאם עומד על 14.5% ושל קולומביה על 12.3%.

מחיר קפה מסוג רובוסטה למסירה בנובמבר עלה ב-15 דולר או 0.9%, ל-1,742 דולר לטון בלונדון. מחיר קפה ערביקה למסירה בדצמבר טיפס ב-0.9% ל-1.822 דולר לפאונד.

הבצורת בברזיל, יצרנית הקפה הגדולה בעולם, פוגעת ביבול ומייבשת את נהר האמזונס, שמפלס מימיו הגיע לרמה הנמוכה ביותר ב-47 השנים האחרונות.

מחכים לגשם

יבול הקפה במדינת המחוז מינס ז'רייס, השוכנת בדרום-מזרח ברזיל, נפגע ממזג האוויר היבש ביותר בארבע השנים האחרונות, בעוד האביב מתחיל במחצית כדור הארץ הדרומית והעצים מתחילים לפרוח לקראת היבול של השנה הבאה, אמר ז'ואקים גולרט דה אנדרדה, מנהל קואופרטיב קושופי, בראיון טלפוני שנערך בשבוע שעבר. החברה מייצרת 13% מסך קפה ערביקה המופק בברזיל. מינס ז'רייס מייצרת כ-50% מסך תפוקת הקפה של ברזיל.

"אם לא יירד גשם, יש רק מילה אחת לתאר את זה: אסון", אמר אלדיר אלווס טשיירה, מנהל רכישת הקפה בברזיל באיליקפה, בראיון טלפוני מסאו פאולו בשבוע שעבר.

סטארבקס הודיעה כי תעלה את מחיר משקאותיה בגלל האמרת מחירי הקפה, שהעפילו לרמה הגבוהה ביותר ב-13 השנים האחרונות. ביום ד' שעבר העלתה רשת הקפה המפורסמת לאתר האינטרנט שלה הודעה לעיתונות שבה נאמר כי תבצע "התאמות מחירים נקודתיות של משקאות מסוימים בשווקים מסוימים".

מקזזים עלויות

החברה אמרה כי ניסתה לספוג את עליות המחירים, אך נאלצה לנקוט צעדים לקיזוז עלויותיה המאמירות הנובעות מהתייקרותם הנמשכת של פולי הקפה הירוקים מסוג ערביקה, וכן מהתייקרות הסוכר והקקאו.

"הספקולציות הגוברות בשוק הקפה הירוק, והעליה הדרמטית במחירי הקומודיטיס בששת החודשים האחרונים, שינו לחלוטין את התמונה הכלכלית והפיננסית עבור שחקנים רבים בתעשיית הקפה", אמר הווארד שולץ, יו"ר, נשיא ומנכ"ל סטארבקס. "בגלל האופי הקיצוני של עליית המחירים לא היה ביכולתנו להמשיך בכך, ונאלצנו לנקוט את הצעדים שעליהם הכרזנו היום".

החברה לא תשנה את מחירי משקאות הקפה בגודל רגיל, אך תעלה את מחירי המשקאות הגדולים יותר. מוצרי מותג סטארבקס הנמכרים באמצעות קמעונאים לא יושפעו מהמהלך, אך החברה לא שללה את האפשרות שגם מחירי הקפה הארוז יועלו בחודשים הבאים.

הסוכר בשיא של 7 חודשים

מחירי סוכר גולמי בניו יורק עלו ב-88% מאז שרשמו שפל של 13 חודשים ב-7 במאי השנה, בגלל החשש שמזג האוויר יפגע ביבולי הסוכר בברזיל, רוסיה, סין ופקיסטן.

סוכר גולמי למסירה במארס עלה ב-3.6% ל-24.47 סנט לפאונד (אונקיה, 440 גרם) ביום שישי שעבר במסחר בבורסת החוזים ICE בניו יורק, הרמה הגבוהה ביותר מאז 24 בפברואר. בלונדון נסחר סוכר מזוקק למסירה בדצמבר בעלייה של 2.4% ל-633.10 דולר לטון ביום ו' האחרון.

להערכת ג'יימס פריי, יו"ר חברת הייעוץ הבריטית לשוק הסחורות LMC אינטרנשיונל, הסוכר ייסחר בשיא של כ-7 חודשים מאחר שהמשלוחים מברזיל ומהודו, שתי המגדלות הגדולות בעולם, יישארו הדוקים.

בראיון שהעניק היום במומביי אמר פריי שהחוזים העתידיים לסוכר ייסחרו בטווח של 20-25 סנט לפאונד בששת החודשים הקרובים. לאחר מכן תיתכן ירידה של עד 30% במחירים לכ-17 סנט לפאונד במחצית השנה הבאה, מאחר שהחקלאים ירחיבו את גידול הסוכר כדי ליהנות מהמחירים הגבוהים שלו.

כאשר יצרני הסוכר חוזרים וצוברים מלאים והודו מגבילה את היצוא שלה, המחירים עלולים להישאר יציבים עד הקציר הבא בברזיל שמתחיל באפריל, אמר פריי. גירעון ההיצע העולמי בשנת 2009-2010 נאמד ב-1.7 מיליון טונות, לדבריו.

"יכולתה של ברזיל להגיב במהירות למחירים הנוכחיים מוגבלת, ומזג אוויר יבש מאיים על היבולים בעונה הבאה", הוא אמר. "ויש הערכה שהודו לא תגדיל משמעותית את היצוא שלה, וזו הסיבה למחירים הגבוהים".

"מחירי הסוכר איבדו קצת קשר למציאות הבסיסית, והם עולים גם בגלל פעילות של קרנות", אמר פריי. "אבל המחירים של היום מבטיחים שהחקלאים יגדלו יותר סוכר בעונה הקרובה".

הכותנה קרובה לשיא של 15 שנה

חוזי הכותנה נסחרו ביום ו' האחרון ברמות קרובות לשיא של 15 שנים, ובשבוע שעבר הסתכמה עלייתם ב-1.7%, כאשר הסוחרים נערכים לחזרתה של הצרכנית מספר 1 בעולם, סין, לשוק אחרי היעדרות לרגל עונת חגים.

מחירי הכותנה, שחלפו בשבוע שעבר מעל רף 1 דולר לליברה (פאונד), אם כי ביום ו' הם נסגרו קצת מתחת לרף זה, קיבלו תמיכה ביום ו' מהעלייה הכללית במניות, בזהב ובנפט הגולמי וכן מחולשת הדולר, שנבלמה היום (ב').

הכותנה עלתה בשבוע שעבר לשיא של 15 שנים - שמאיים לייקר את מוצרי הטקסטיל בעולם - על רקע ביקוש חזק, היצע הדוק ורכישות גדולות של גורמים ספקולטיביים כמו קרנות גידור וקרנות לונג שמעריכות ששוק הכותנה נסחר בתת מחיר. "אנחנו רואים הרבה מומנטום שורי בשוק הסחורות", אמר ביל נלסון, אנליסט בחברת הייעוץ דואן אדבייזורי סרביס מסנט לואיס, מיזורי.

בארבעה מבין חמשת ימי המסחר בשבוע שעבר נסחרה הכותנה במחירים של מעל 1 דולר לליברה - עלייה של מעל 40% מאז תחילת הגאות הנוכחית במחירים בסוף יולי. חוזי דצמבר שנסחרים בבורסת ICE בניו יורק עלו ביום ו' ב-2.76 סנט ל-99.93 סנט לליברה. העלייה השבועית הסתכמה ב-1.73%.

הסינים חוזרים

אנליסטים מעריכים שהמגמה בשוק תהיה תלויה בצרכנית מספר 1, סין, וביצרנית מספר 1, הודו. בשוק הכותנה האמריקני רווחו בסוף השבוע שמועות על כך שבייג'ין תקיים בתחילת שבוע זה דיונים על הפעילות הספקולטיבית בשוק הכותנה.

"הסינים חוזרים היום לשוק, ונראה מה יקרה", אמר אחד האנליסטים.

אחת הבעיות היא שהמסחר בסין יהיה מקוצר השבוע מפני שמדינה זו נכנסת לחג נוסף, מיום ו' הקרוב עד יום ה' הבא.

השוק מעוניין גם לקבל איתותים מהודו לגבי היקף משלוחי היצוא שלה החל ב-1 באוקטובר או ב-1 בינואר 2011.

להערכת סוחרים, צפויות "השלכות קשות" בשוק אם סין תפעל נגד גורמים ספקולנטיים בשוק הכותנה שלה. מהלך כזה יצנן את מחירי סיבי הכותנה, ויאפשר למפעלים הסיניים לרכוש אותם במחירים נמוכים יותר.

אף על פי כן, פעילי שוק רבים נשארו שוריים ביחס לכותנה, בהערכה שהביקוש הבינלאומי והרכישות של קרנות שמאמינות שהמחירים ימשיכו לעלות יתמכו במחירי הסחורה. חברת מקוארי קומוקיטיס ריסרץ' מסרה בדו"ח שפרסמה ביום ו' שאפילו אם זריעת הכותנה תורחב בעונה הבאה בגלל המחירים הגבוהים, "הרבה מהיבול הנוסף ייספג במהירות על ידי מפעלי טקסטיל או יצוא, ולא תישאר כמות גדולה לחידוש מלאים על ידי המפעלים".