יונת השלום כבר הגיעה לבורסת שכם

על רקע חידוש שיחות השלום עם הפלסטינים, בחר ה"בארונ'ס" להתייחס לביצועי בורסת שכם, אותה הוא מתאר כ"שוק מניות פורח" *אילו חברות נסחרות בה, כמה דיבידנד הן חילקו בחמש השנים האחרונות וכיצד אפשר לסחור שם / סם פלמן, בארונ'ס

כאשר שיחות השלום בין ישראל והפלסטינים מתחדשות, לשני הצדדים יש אולי מכנה משותף רחב יותר מכפי שהם חושבים: שוקי מניות פורחים. הבורסה הפלסטינית, עם 41 חברות רשומות בשווי כולל של 2.4 מיליארד דולר, מתגמדת מול בורסת תל-אביב, שבה נסחרות יותר מ-600 חברות בשווי כולל של 185 מיליארד דולר. אבל עצם קיומה בעיר שכם מעיד על התחייה הכלכלית בגדה המערבית, בניצוח ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, סלאם פיאד. פיאד, כלכלן חניך ארה"ב, בונה את המוסדות והתשתיות הנחוצים להקמת מדינה פלסטינית.

כמו המזרח התיכון עצמו, השוק הפלסטיני יכול להיות מקום מסוכן. המדד שלו, אל-קודס, רשם בנובמבר 2005 שיא של כ-1,330 נקודות, ואילו כיום הוא נסחר ברמה של 496 נקודות - צניחה של 62%. עם זאת, גם מדד 500 S&P לא היה ממש גן עדן למשקיעים בשנים האחרונות: המדד עדיין נמוך בכמעט 30% מהשיא שלו משנת 2007. השנה כבר רשמו שני המדדים תשואות חיוביות - S&P של 2.6% ואל קודס של 0.7%.

אבל תשואות אלו לא חשובות כמו התשואה הכוללת של הבורסה הפלסטינית, ששלוש חברות גדולות בה מהוות יותר מ-60% משווי השוק הכולל ורושמות תשואות נאות. ביולי דיווחה בורסת שכם שכל החברות הנסחרות בה שילמו למשקיעים שלהן סך של 630 מיליון דולר בדיבידנדים מ-2006 ועד סוף המחצית הראשונה של 2010, ולכן התשואה הכוללת של הבורסה הייתה 5%-7% בשנה.

הבורסה של שכם פועלת רק חצאי ימים, מיום ראשון עד יום חמישי. כדי לקנות מניות שרשומות בה, שנסחרות בדולרים אמריקניים ודינרים ירדניים, משקיע צריך לפתוח חשבון באחת מעשר חברות ברוקרים פלסטיניות. יש מספר משקיעים זרים שעשו זאת, ומנכ"ל הבורסה, אחמד עוויידה, מקווה למשוך עוד כאלו. בהמשך השנה מתכננת הבורסה לעשות רוד דואו בניו-יורק.

"לפלסטין יש כנראה את אחת הבורסות הפתוחות והמפוקחות ביותר באזור", אומר עוויידה, ומציין שאין לפלסטינים משפחת מלוכה או בעלות ממשלתית כבדה של חברות ציבוריות, מה שאומר ש"מרחב ניגודי העניינים נמוך בהרבה ביחס לשווקים אחרים במזרח התיכון". בנוסף, הכלכלה המקומית תלויה לא מעט בהוצאה ציבורית שנובעת במידה רבה מסיוע חוץ.

החברה הפלסטינית הגדולה ביותר, שהיא גם המעסיקה הגדולה ביותר במגזר הפרטי בשטחי הגדה היא פלסטינה טלקום או פלטל, עם שווי שוק של 960 מיליון דולר. בשנה שעברה היא הרוויחה 99 מיליון דולר, או 75 סנט למניה. המניה נסחרת לפי מחיר של 7.33 דולר, מכפיל רווח של 9.8, ומשלמת דיבידנד של 49 סנט למניה, שמשקף תשואה של 6.7%. מנוע הצמיחה הגדול ביותר של החברה הוא ספקית הסלולר ג'וואל, עם נתח שוק של 85%. המנכ"ל, עמאר אקר, אומר ששיעור חדירת הטלפונים הניידים בגדה המערבית, כ-70%, נמוך בהשוואה לישראל ולירדן, שיש להן שיעורי חדירה של 140% ו-100% בהתאמה.

המניות זולות בגלל האלמוניות

בעלת העניין הגדולה ביותר בפלטל היא חברת הפיתוח וההשקעות הפלסטינית פדיקו - תשלובת שהחזקותיה נעות בין גידול עופות לפלסטיקה. פדיקו היא גם הבעלים של בורסת שכם שהונפקה בעצמה השנה. למרות שרווחי הבורסה אשתקד כמעט הוכפלו ל-17 סנט למניה, המניה נסחרת לפי מחיר של 1.36 דולר, פחות ממחירה ב-2008. פדיקו חילקה בשנה שעברה דיבידנד בסך 15 מיליון דולר, או 6 סנט למניה, המשקף תשואה של 4.4%.

בנק פלסטינה הוא השחקן השלישי בגודלו בשוק, עם שווי של מעל 320 מיליון דולר ונכסים בסך 1.3 מיליארד דולר. הוא מעסיק 900 עובדים ב-42 סניפים בגדה המערבית ובעזה. המניה עלתה בשנה האחרונה ב-65% ונסחרת כעת לפי מחיר של 3.3 דולר. הדיבידנד הוא 21.5 סנט למניה - תשואה של 6.5%. פייסל עורי, שותף בחברת אימרג'ינג מרקטס מנג'מנט, שמשקיעה במניות הבנק, אומר שיש לו מונופול על עסקאות בכרטיסי ויזה בגדה המערבית, ואלו צפויות לגדול השנה ב-40%.

כפי שעורי רואה זאת, המניות הפלסטיניות זולות בגלל גודלו של השוק והאלמוניות שלו, אך כאן מונחת גם ההזדמנות, בייחוד אם ייחתם הסכם שלום עם ישראל.