פישר ממשיך להיאבק בבועת הנדל"ן: מעלה הריבית במשק ב-0.25% ל-2%; "העלייה במחירי הדיור הואצה"

ההחלטה להעלות ריבית בפעם הרביעית השנה תואמת את הציפיות בשוק ונוגדת את המלצת שר האוצר שטייניץ ■ בנק ישראל מעלה תחזית הצמיחה השנה ל-4% ■ הדולר מגיב בירידה

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, העלה היום (ב') את הריבית במשק לחודש אוקטובר ב-0.25% והעמידה על 2%. זוהי העלאת הריבית הרביעית במספר מתחילת השנה, כאשר ההעלאה האחרונה בוצעה לפני חודשיים. החלטת פישר נוגדת את המלצת שר האוצר יובל שטייניץ, שקרא להימנע מהעלאת הריבית.

בשוק ההון ציפו להעלאת הריבית ב-0.25% לרמה של 2%, על רקע המשך העלייה במחירי הדירות וציפיות האינפלציה הגבוהות יחסית ל-12 החודשים הקרובים, אשר ניצבות על 2.8% - קרוב ליעד העליון של טווח האינפלציה של בנק ישראל (3%).

הסיבה העיקרית להעלאת הריבית הפעם, בדיוק כמו לפני חודשיים, היא העלייה במחירי הדירות. בניגוד לחודש שעבר, אז לא עלתה הריבית, החודש מזכיר שוב בנק ישראל בהודעת הריבית את העלייה במחירי הדירות ובהיקפי המשכנתאות, מה שממחיש את משקלה בקבלת ההחלטה.

"מחירי הדירות ממשיכים לעלות בשיעורים גבוהים תוך המשך מגמת ההתרחבות המהירה באשראי לדיור בהשפעת הריבית הנמוכה וההתאמה האיטית של היצע הדירות", נכתב בהודעה. "סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן, שמתבסס בעיקר על חוזי שכירות מתחדשים, ממשיך לעלות תוך האצה מסוימת בקצב העלייה בחודשים האחרונים".

תחזית הצמיחה עודכנה מעלה

בהודעת בנק ישראל מוזכרים גם נתוני הלמ"ס, לפיהם מחירי הדירות עלו ב-0.7% בחודשים יוני-יולי, לאחר עלייה של 2.2% במאי-יוני. בשנה האחרונה זינקו מחירי הדירות ב-20%.

בנק ישראל גם מעלה בהזדמנות זו את תחזית הצמיחה במשק לשנת 2010 והוא מעריך שהצמיחה תסתכם ב-4%, לעומת 3.7% בתחזית הקודמת. בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים שהריבית תעלה ל-2.5% בחודשים הקרובים ול-2.7% תוך שנה.

הבנק רומז אף שהוא ימשיך במסלול העלאות הריבית: "ההחלטה להעלות את הריבית התקבלה למרות שריביות הבנקים המרכזיים במשקים המפותחים המובילים נמצאות ברמות נמוכות ובעקבות ההתפתחויות האחרונות צפויות להישאר נמוכות למשך זמן רב. עם זאת, מספר בנקים מרכזיים במשקים שכבר צומחים מהר יחסית, המשיכו בתהליך של העלאה בריבית גם בחודש האחרון וצפויים להמשיך לעשות זאת בזמן הקרוב".

תגובה מיידית להעלאת הריבית התקבלה בשוק המט"ח. הדולר המשיך את מגמת ההיחלשות מהיום וירד ל-3.667 שקלים, בעוד ששערו היציג היום נקבע על 3.681 שקלים. הדולר נפל בכ-5.5% מהשיא האחרון ולמרות זאת החליט בנק ישראל להעלות את הריבית, להרחיב את פער הריביות מול ארה"ב ולתרום להתחזקות השקל.

התעשיינים זועמים

מי שלא מרוצה מהעלאת הריבית הם, כמובן, הייצואנים והתעשיינים.

"העלאת הריבית הינה מכה נוספת לעסקים הקטנים והבינוניים, שנפגעו מההאטה בצמיחה והכורעים גם כך תחת נטל עלויות מימון האשראי והאפליה כנגדם בקבלת אשראי בנקאי", אמר יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה.

"העלאת הריבית רעה למגזר העסקי במדינת ישראל ותאט את פעילותו!", אמר יהודה טלמון, נשיא להב (לשכת העצמאים והעסקים בישראל). "הוכח בעצם עליית המדד האחרון, שהעלאת הריבית לפני חודשיים לא עזרה. מניפולציות בריבית לא יעזרו בצינון שוק הדיור והן לא תחליף להיצע דירות".

"ההעלאה הנוכחית לא הפתיעה את הפעילים בשוק", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, שמעריך כי הריבית תמשיך לעלות ב-0.25% נוספים עד סוף השנה. "העלאת הריבית הינה מתבקשת לאור המשך הצמיחה במשק הישראלי. בנוסף לצמיחה יש עלייה סבירה בביקושים בכל הסקטורים במשק כשבסקטור הנדל"ן יש ביקושי יתר. העלייה המתמשכת בפערי הריביות בין ישראל לארה"ב ממשיכה לחזק את פוטנציאל ההתחזקות של השקל מול הדולר".

גם בבית ההשקעות תכלית צופים העלאה נוספת של הריבית ב-0.25% בעוד חודשיים, ומציינים כי "הנגיד ממשיך לראות בריסון האינפלציה מטרה בעלת חשיבות עליונה, וזאת על אף הסיכון של המשך התחזקות השקל מול הדולר וחשש היצואנים מפגיעה בעסקיהם".