מומחה בטורקיה: ראש הממשלה ארדואן יקבל תואר של סולטן

(עדכון) - זאת, בעקבות משאל העם שנערך בטורקיה החודש ■ נשיא טורקיה עבדאללה גול: "עזרנו לישראל כשביקשנו מחמאס להפסיק לירות טילים לעברה"

האם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יקבל תואר של סולטן? (תואר כבוד של שליט מוסלמי). כך מעריך היום (ג') אטרק שקאיראן (Artak Shakaryan) מומחה בתרבות הטורקית במסיבת עיתונאים בעקבות משאל העם שנערך בטורקיה ב-12 בספטמבר. "תוצאות המשאל מראות כי המפלגה השלטת בטורקיה בראשות ארדואן שמרה על אחוזי התמיכה של העם - וזה יעזור לארדואן לקבל את התואר, לדבריו.

עוד עולה מתוצאות הממשל, כי אזרחי טורקיה כבר לא רואים בכניסה לאיחוד האירופי כמטרה עילאית, וכי הם "רוצים פשוט להיות קרובים למערב, למזרח ולצפון", אמר המומחה לאחר ניתוח תוצאות המשאל. לדבריו, לאיחוד האירופי יש מספיק סיבות שלא לקבל את טורקיה כחברה, בין השאר - ההתנהלות מול הארמנים והיחסים הקרובים עם איראן.

נשיא טורקיה: "עזרנו לישראל כשביקשנו מחמאס להפסיק לירות"

בעקבות שינוי העמדה המפתיע של נשיא טורקיה עבדאללה גול, שחשף במהלך ביקורו בוועידת האו"ם בניו יורק כי טורקיה כבר לא דורשת התנצלות מישראל על פרשת המשט לעזה, העיתון הטורקי זאמאן (ZAMAN) מדווח היום (ג') כי גול ביקש מארגון החמאס להפסיק לירות טילים לעבר ישראל, ולנסות ליצור דיאלוג גם עם ארה"ב ואירופה.

גול ציין, כי אמר לבכירי החמאס כבר ב-2006 בעת שביקרו בטורקיה "לנקוט בדמוקרטיות ולהפסיק עם השטויות" - ולא להמשיך לירות על ישראל. הוא הפציר בחמאס להכריז בפני ארה"ב ואירופה כי החמאס מוכן לחיות בדו-קיום עם ישראל לכשיוכרזו שתי מדינות לשני העמים בישראל. "בכך", אמר גול בראיון, "עזרנו רבות לישראל".

אתמול פורסם ב"גלובס", כי נשיא טורקיה אמר בראיון ל-CNN, כי "איננו מעדיפים הידרדרות ביחסים עם ישראל, אך לצערי היא עשתה טעות גדולה בהטלת המצור על עזה", והדגיש: "איננו נגד ישראל. איננו אויבים שלה, אך יש לנו את הזכות למתוח ביקורת על מדיניות שננקטת".

באשר לעתיד היחסים בין המדינות, אמר גול, כי "הכל תלוי בישראל. עליה להחליט אם היא רוצה לשקם את היחסים ולהשיבם למצב שהיה לפני אירועי המשט".