עו"ד סיגל פעיל נגד "הארץ": הושפלתי בכתבה רק בשל היותי בהריון

עו"ד פעיל התלוננה למועצת העיתונות על טור ביקורת הטלוויזיה של המבקר מורן שריר, בו נכתב: "אישה בהריון זה פריים מלחיץ; היא מניחה יד רכה על כרסה, ואני מיד נכנס למצוקה עוברית"

‎‎סיגל פעיל, עורכת דין ידועה המתמחה בתחום דיני העבודה, הגישה שלשום (א') ליו"ר מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, תלונה נגד עיתון "הארץ", בטענה כי פרסום בעיתון ביזה והשפיל אותה רק בשל היותה בהריון.

"בגיליון 'הארץ' מיום ראשון הופיע טור שאמור לעסוק בביקורת טלוויזיה בנוגע לתוכנית 'מועצת החכמים' ששודרה בערב שבת בערוץ 10, ואשר בה השתתפתי", כתבה פעיל לדורנר בפתח תלונתה. ואולם, המשיכה עו"ד פעיל, העובדת כשותפה במשרד עוה"ד אריאל שמר ושות', "במקום לעסוק בביקורת טלוויזיה עניינית כלשהי, בחר הכתב, מורן שריר, לבקר את עצם הופעתי בטלוויזיה בהיותי בהיריון".

‏כדי להמחיש את טענותיה ציטטה עו"ד פעיל מתוך טור הביקורת של "הארץ": "אישה בהריון זה פריים מלחיץ. אני חושש להביט וחושש להסיט את עיניי. היא (פעיל, ח.מ.) מניחה יד רכה על כרסה, ואני מיד נכנס למצוקה עוברית, חושש שסילון מי שפיר יעמיד למבחן את כישורי הפרמדיק של בן-דרור ימיני (השותף לפאנל התוכנית. ח.מ.). ייתכן כי שמירת ההיריון היא ששמרה על הדיון מלהתלהט".

‎‎‏"מילים הזויות"

‏לדברי עו"ד פעיל, הטור, שנחזה להיות ביקורת טלוויזיה, התייחס אליה באופן משפיל. "גיליתי שאני זוכה לביקורת קשה, מבזה ומשפילה. לא בקשר להיותי אדם כזה או אחר - מתאים או בלתי מתאים, לא בקשר לכישוריי, לא בקשר להתבטאויותיי, לדעותיי, לשתיקותיי, לא בקשר לשום דבר ענייני, קטן כגדול. רק בקשר לדבר אחד ש'צבע את כל קיומי' בעיני הכותב - היותי בהריון מתקדם", כתבה.

‏עו"ד פעיל, שהתפרסמה כשניצבה בחזית המאבק של ארגון המורים העל-יסודיים לשיפור תנאי השכר, מפנה בתלונתה אצבע מאשימה גם כלפי עורכי העיתון. "גם אם קיים כתב כלשהו, בעל דעות נאדרתליות, הקושרות את הריון האישה לתופעה מכוערת שיש להוריד מהאקרנים - כלום אין בעל דעה בעיתון, על תקן 'הורה אחראי', שיכול למנוע מילים הזויות כל-כך מלהופיע בעיתון ועוד כדברי ביקורת (לא פחות?) התשובה - כנראה שלא! והנה בכותרת עיתון 'הארץ' נותנים יד חופשית ובלתי מבוקרת לכתב למלא את הטקסט בדברי הבל בלתי עניינים, שמבזים לא רק אותי, אלא כל אישה הרה אשר מופיעה בטלוויזיה ב'מצב זה'". ‏‎‎‏

מעיתון "הארץ" נמסר: "עורך העיתון השיב לסיגל פעיל באופן אישי. באשר למישור הציבורי, 'הארץ' מפרסם היום מאמר תגובה של תמר איש-שלום, ומן הסתם יפרסם מאמרים נוספים בסוגיות אלה של חופש הביקורת ויחס החברה הישראלית להריון ולידה, וזאת בהתאם למדיניות הפרסום הליברלית של העיתון".