חוק גלי צה"ל החדש מעגן את נושא הפרסום המסחרי בתחנה

התחנה תוכל לשדר תשדירים הנותנים מידע על מבצעים והטבות לחיילים, ללא תיאור איכותי או השוואתי של המוצר או השירות

נוסח תזכיר "חוק גלי צה"ל" החדש, שאמור לעגן את הפרסום בתחנה, כשברקע ביקורות נגד החוק. מדובר בעיגון ראשון בחוק של הוראת השעה עליה התבססה עד היום גלי צה"ל בנוהג שידור חסויות ותשדירי שירות.

על-פי החוק "גלי צה"ל תוכל לשדר תשדירי שירות הנותנים מידע על מבצעים והטבות ייחודיות לחיילי מילואים פעילים, וזאת ללא תיאור איכותי או השוואתי של המוצר או השירות, כדי להימנע משידור פרסומות מסחריות".

למרות שמדובר בעיקר בפרסום של עמותות ושירותים המוצעים על-ידי המדינה, מדובר עדיין בסכומי כסף היכולים להגיע למיליוני שקלים בשנה, ואשר תחנות הרדיו האזוריות ותחנות "קול ישראל", המתקיימות מפרסומות, מרגישות כי נלקחים מהן.

על-פי גורם בתחנות הרדיו האזוריות, "מדובר בניסיון למחטף, ולא נאפשר להעביר את זה". לא מן הנמנע כי אף תוגש לבג"ץ עתירה בנושא.

הוראת השעה המאפשרת לגלי צה"ל לפרסם התקבלה בכנסת בפברואר 2005 לתקופה של שנתיים. ב-2007 הוראת השעה הוארכה על-ידי הכנסת ב-3 שנים, ולפני כ-4 חודשים הוארכה הוראת השעה בשנה נוספת, חרף התנגדויות.

החוק נחקק בעקבות עתירה שהוגשה על-ידי מספר תחנות רדיו אזוריות נגד גלי צה"ל, בטענה כי פעילותה המסחרית של התחנה הצבאית, הניזונה מתקציב משרד הביטחון, אינה מעוגנת בחוק. עד לשנת 2005 שידרה גלי צה"ל פרסומות מתוקף פקודות הצבא.

החוק גם קובע כי שר הביטחון יגיש לוועדת הכלכלה של הכנסת דו"ח אחת לחצי שנה על הכנסות גלי צה"ל משידורי החסות ותשדירי השירות.

על-פי החוק החדש, תוקם ועדת פיקוח חדשה שתעמוד על הפעילות המסחרית של גלי צה"ל שתכלול חסויות ותשדירי שירות. בוועדה זו יהיו חברים גם גורמים ממליאת רשות השידור.

על-פי קביעת החוק, "תשדיר שירות" הוא "תשדיר הנותן מידע בנוגע למבצעים והטבות ייחודיים המיועדים למי שנמנים על הכוחות הסדירים של צבא הגנה לישראל בשירות חובה או בשירות קבע ולגמלאי כוחות הביטחון, ובלבד שאין בו תיאור איכותי או השוואתי של מוצר או שירות מסוים".

מפקד גלי צה"ל, יצחק טוניק, מסר בתגובה כי "מעולם גלי צה"ל לא באמת פגעה בהכנסות תחנות הרדיו האזוריות. גלי צה"ל, על-פי החוק, משדרת אך ורק תשדירי שירות ולא פרסומות מסחריות, וברמה הערכית מאוד חשוב שלגלי צה"ל תהיה היכולת לכסות חלק מהוצאותיה כדי להעמיס כמה שפחות על תקציב הביטחון".