הרשות הפלסטינית: משעים את המו"מ - עד להפסקת הבניה

השבוע צפויה להתכנס ועדת המעקב של שרי החוץ של מדינות ערב שם תיפול ההחלטה הסופית ■ ציפי לבני: "על נתניהו לקבל את ההחלטות הנכונות שיביאו להמשך המו"מ"

הרשות הפלסטינית החליטה להשעות את השיחות עם ישראל - כל עוד נמשכת הבניה בהתנחלויות, כך הוחלט בשעות הצהריים בישיבת הוועד הפועל של אש"ף שנערכה ברמאללה, בהשתתפותו של יו"ר הרשות אבו מאזן.

"לא יתקיימו שיחות ישירות עם ישראל, כל עוד היא ממשיכה לבנות בהתנחלויות בשטחים הכבושים - המקום בו שואפים הפלסטינים להקים את מדינתם", אמר היום דובר לשכתו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, שיצא מהפגישה במהלכה.

החלטת הוועד הפועל היום באה על רקע הדיווחים בסוף השבוע, לפיהם ישראל והרשות הגיעו למבוי סתום בשיחות, ערב עזיבתו את האזור של השליח האמריקני למזה"ת ג'ורג' מיטשל. בהמשך השבוע צפויה להתכנס גם ועדת המעקב של שרי החוץ הערביים בקהיר, אולם מועד הישיבה נדחה מיום שני למועד שאינו ידוע. הוועדה צפויה לדון אף היא בהמשך ההתנהלות הפלסטינית בשיחות עם ישראל.

בקדימה מיהרו היום להגיב להודעת הוועד הפועל של אש"ף וקראו לראש הממשלה לקבל את ההחלטות הנכונות שתאפשרנה את המשך המשא ומתן וימנעו את פיצוצו. "נתניהו יודע כי בידיו האפשרות לקבל את ההחלטות שיאפשרו את המשך המשא ומתן", אמר יו"ר המפלגה ציפי לבני, ושבה וחזרה על הבטחתה לתמוך בכל החלטה שתקדם את השיחות.

"על נתניהו לבחור באינטרסים האמיתיים של ישראל לטווח הארוך על פני כל האינטרסים הפוליטיים האישיים", אמרה לבני. יו"ר קדימה הזהירה בנוסף כי לפיצוץ השיחות תהיינה השלכות חמורות על ישראל.

הקפאה בכל זאת?

לאור הלחץ הבלתי פוסק על ישראל בעניין הקפאת הבניה, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב על פי דיווחים שונים לכל הצעות הממשל האמריקני עד כה, פרסם אתמול העיתון "ישראל היום" כי החליטו בממשלה לדון בהצעת פשרה שתמנע את קריסת השיחות הישירות עם הפלסטינים. ההצעה מדברת על ריסון הבנייה ביהודה ושומרון והגבלתה לכדי 1,200 יחידות בשנה.

גורם ממשלה בכיר סיפר לעיתון כי ניסיון הפשרה שהועלה לדיון בימים האחרונים מדבר על בנייה בהיקף דומה לזה שהיה בתקופת ההקפאה. לשם ההשוואה, במהלך עשרת החודשים בהם התחייבה ישראל על הקפאת הבנייה, נבנו בשטחי יהודה ושומרון 950 יחידות דיור.

אם תיפול ההצעה על אוזניים קשובות, יחזור נתניהו על התחייבותו לפלסטינים לא להקים ישובים חדשים ולא להפקיע אדמות לצורכי בנייה. ראש הממשלה גם הסכים למחוות שיכללו הסרת מחסומים.

"הפלסטינים מבינים שאי אפשר לחדש את ההקפאה" סיפר גורם בכיר לעיתון והוסיף כי "הפלסטינים לא מוכנים להודות על האמת שהבנייה הייתה בלאו הכי מרוסנת ובמצב שכזה היא כלל לא מפריעה".

עוד הוסיף אותו גורם שנעשים מאמצים קדחתניים מול האמריקנים כדי שהשיחות לא יגיעו למבוי סתום וייאלצו את ממשל אובמה לקבל עליהם את העמדה הפלסטינית הקובעת כי פתרון המשא ומתן בנושא הגבולות יתבסס על קווי 67'.

אובמה: הקפאה ל-60 ימים

במקביל, נמשכים המאמצים מצד נשיא ארצות הברית ברק אובמה כדי להבטיח את המשך ההקפאה. בערב החג פרסם מעריב כי אובמה העביר לראש הממשלה נתניהו מכתב ובו התחייבויות יוצאות דופן של ארצות הברית. הצד השני של המטבע הוא פעולות כואבות של הממשל האמריקני, שכוללות בין השאר הכרה בגבולות 67'.

בתמורה להארכה חד פעמית של ההקפאה ב-60 ימים, התחייב אובמה לספק לישראל סדרה של אמצעי לחימה מתקדמים, בהם היא חושקת בהם מזה זמן רב. בנוסף התחייב הנשיא האמריקני לסכל כל יוזמה ערבית להעלות את סוגיית המדינה הפלסטינית במועצת הבטחון של האו"ם. אובמה אף כתב שנושא ההתנחלויות לא יוכל לעלות שוב בערוץ נפרד, אלא רק במסגרת פתרון הקבע.