חוזרים לדירות החדשות: דירה בראשל"צ נחטפת תוך 8 ימים

מדד גלובס-אלדר: 59% מכלל רוכשי הדירות בישראל ביולי-אוגוסט היו משפרי דיור, 23% משקיעים, ו-18% זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה - עלייה משמעותית מתחילת השנה

על פי נתוני אלדר שיווק, בחודשים יולי-אוגוסט חלה עלייה של 20% במכירת דירות חדשות בהשוואה למאי-יוני. מסתבר שהתקנות החדשות של המפקח על הבנקים, בדבר החמרת התנאים לקבלת משכנתא בהיקף של יותר מ-60% משווי הדירה, לא הרחיק את רוכשי הדירות ממרכזי המכירות.

על פי נתוני הלמ"ס, במחצית הראשונה של השנה עלו התחלות הבנייה של דירות מגורים ב-17% לעומת התקופה המקבילה ב-2009. נכון לתחילת יולי, עמד מספר הדירות החדשות הנמצאות בשלבי בנייה שונים על 65 אלף יח"ד, המספר הגבוה ביותר משנת 2002.

כוחות השוק הוכיחו, כי ככל שיש יותר פרויקטים והתחלות בנייה, מחירי הדירות החדשות יציבים יותר. עליית מחירי הדירות החדשות באזורי הביקוש בחודשים יולי-אוגוסט לא נעצרה אך היא התמתנה, ועלתה בממוצע ב-0.84%. אם המגמה תימשך, יעלו ב-2010 מחירי הדירות ב-9% בחישוב שנתי (עלייה ריאלית של 6%-7%). מדובר בשיעור מתון יחסית שמעיד כאמור על התייצבות בשוק הנדל"ן למגורים. יש לציין, כי בפרויקטים אחדים לא הייתה עליית מחירים בחודשיים האחרונים, אם כי מוקדם עדיין לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה בשל מאמצי משרד השיכון ובנק ישראל להוריד את מחירי הנדל"ן, או מהפוגה בשל חודשי הקיץ.

הזוגות הצעירים חוזרים

התפלגות רוכשי הדירות מצביעה על ירידה בשיעור משפרי הדיור מכלל רוכשי הדירות. אלה מהווים 59% בלבד מכלל הרוכשים באזורי הביקוש, לעומת 70% בחודש יוני. לעומת זאת, הנתון המעודד הוא שחלה עלייה בעסקאות מצד זוגות צעירים ורווקים שרוכשים דירה ראשונה - אלה מהווים בחודשים יולי-אוגוסט 18% מכלל הרוכשים. מדובר בעלייה משמעותית, לאחר שמתחילת השנה זוגות צעירים כמעט נעלמו ממפת הביקושים בנדל"ן למגורים.

ראשון לציון פופולארית בקרב זוגות צעירים ומשפחות צעירות. על פי נתוני אלדר, כ-80% מרוכשי הדירות החדשות בעיר הם זוגות צעירים, לעומת פתח תקוה וכפר סבא בהן רק 13% מכלל רוכשי הדירות החדשות הם זוגות צעירים. בתל אביב ורמת השרון כל רוכשי הדירות החדשות ביולי-אוגוסט היו משפרי דיור ומשקיעים.

שיעור המשקיעים מכלל רוכשי הדירות ביולי-אוגוסט ממשיך להיות גבוה ועומד על 23% מכלל הרוכשים. חודשי הקיץ פופולאריים בקרב תושבי חוץ, ובעיקר יהודים המגיעים לישראל במסגרת חופשת הקיץ. שיעור המשקיעים בולט במיוחד בתל אביב (42%), בפתח תקוה (37%) ובקרית אונו (31%).

דירות חמישה וארבעה חדרים ממשיכות להוביל את הביקושים באזור המרכז ומהוות יחד 61% מהדירות שנמכרו בתקופת הדו"ח: 24% מהדירות החדשות שנמכרו הינן דירות 4-4.5 חדרים, ודירות גדולות בנות 5-5.5 חדרים תפסו נתח של 37%.

התפלגות רוכשי הדירות
 התפלגות רוכשי הדירות

זמני הסגירה מתקצרים

העלייה בפלח הזוגות הצעירים שרכשו דירות בחודשים אלה גרמה כנראה גם לעלייה במכירת דירות קטנות בנות 2-3 חדרים שנמכרו ביולי-אוגוסט - 10%. שיאנית המכירות של דירות 3 חדרים היא קרית אונו: 38% מהדירות שנמכרו היו בנות 3 חדרים (23% מהדירות שנמכרו בעיר היו לזוגות צעירים).

ביולי-אוגוסט חלה גם עלייה בשיעור הדירות המיוחדות שנמכרו. מדובר בדירות גדולות בנות 6 חדרים וכן דירות גן ופנטהאוזים, ששיעורם עלה ל-29% לעומת 24% ביוני. הסיבה לעלייה היא ככל הנראה מכירות ערות של דירות 6 חדרים בפתח תקוה, בעיקר בקרב הציבור הדתי.

נתון נוסף שמעיד על ההתייצבות בענף הנדל"ן למגורים הוא זמני הסגירה של העסקאות (מהביקור הראשון במשרד המכירות ועד לחתימת חוזה בפועל). ביולי-אוגוסט הזמן הממוצע לסגירת עסקה עמד על 33 ימים לעומת 34 ימים באפריל עד יוני ו-43 ימים ביולי עד ספטמבר 2009.

עוד עולה מהנתונים, כי בראשון לציון הדירות החדשות נחטפות תוך 8 ימים בממוצע, לעומת 45 יום בהרצליה ו-32 יום בפתח תקוה. הסיבה לכך היא היצע הדירות בפתח תקוה, הגדול יותר מאשר בראשון לציון. בפתח תקוה יש מספר רב של שכונות שבהן יש פעילות נדל"נית ענפה: הרוכשים עוברים בין חלק גדול מהפרויקטים ומשווים ביניהם. לעומת זאת, בראשון לציון יש פחות פרויקטים וגם נשארו בהם מעט יחידות דיור.

כאמור, החלטת המפקח על הבנקים בתחילת חודש יולי להקשות על מתן אשראי למשכנתאות לא גרמה לירידה במחירי הדיור. סביר להניח שגם המשך העלאת הריבית הצפויה בחודשים הקרובים, אשר תייקר את הריבית על המשכנתאות, לא תגרום לירידת מחירים. מחירי הדירות הן נגזרת ממחירי הקרקעות, רובן בבעלות מינהל מקרקעי ישראל. כל עוד מחירי הקרקעות גבוהים, מחירי הדירות יהיו בהתאם - ומי שיכול להוזיל אותם זו אך ורק המדינה.

המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י חברת אלדר שיווק פרויקטים בע"מ, שהינה חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה בכל רחבי הארץ, בדגש על אזורי הביקוש. המדד נועד להציג מגמות בשוק שכפי שהן נצפות ע"י אלדר. אין המדד מהווה המלצה כלשהי לשוק המגורים, וכל המתבסס עליו עושה זאת בהתאם לשיקול דעתו האישי.