אטיאס: "פישר צריך להעלות הריבית רק לרוכשי דירות להשקעה"

אטיאס מאשים בגל"צ את בנק ישראל בניפוח מחירי הדירות בגלל הריבית הנמוכה: "ב-2009, כ-30% מהעסקאות היו של משקיעים - ו-45% בת"א; לריבית הנמוכה משקל גבוה בכך"

"נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יכול להעלות את הריבית לא לכל המשק - אלא כמו שעשה חזקיהו, להגדיל את הריבית באופן מלאכותי ע"י הקשחת התנאים לקבלת משכנתא - רק לרכישת דירות, ורק לרכישה לצורך השקעה. אם הוא יעשה את זה, ההיצע שאנחנו מגדילים ישפיע באופן ישיר על מחירי הדירות". כך אמר היום (א') בגלי צה"ל שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, בעקבות דברי פישר במסיבת העיתונאים - "מספיק משברים התחילו בשוק הדיור, לא ניתן לזה לקרות בארץ". פישר גם אמר שלא יהסס לנקוט צעדים נוספים אם המחירים לא יירדו.

"הוצאנו השנה 30 אלף יחידות - מעל ומעבר למה שחשבנו שאנחנו יכולים לעשות, וכפול ממה שהיה לפני כן", אמר אטיאס, והבטיח: "גם השנה נוציא כמות דומה".

"מחירי הדירות לא עלו בבת אחת, ולריבית הנמוכה יש משקל גבוה מאד בכך. מעולם בישראל לא היתה ריבית של 0.5%. בשנת 2009, כ-30% מהעסקאות היו של משקיעים - ו-45% בת"א", הסביר אטיאס את הצעתו לפישר.

הפרשן הכלכלי סבר פלוצקר אמר באותו ראיון: "הדרך היחידה להוזיל את מחירי הדירות היא להתחיל לבנות הרבה הרבה יותר דירות. הרפורמות לא יתרמו מאומה למחירים. ההיצע לאט לאט יילך ויגדל, ויקרה מה שקרה ב-1996-1997. אני מרשה לעצמי לנבא שמהיום בעוד שנה נוכל לדבר או על עצירה מוחלטת בעליית המחירים - ואני לא אופתע אם אפילו תהיה ירידה".

בהתייחס לדבריו אלה אמר השר אטיאס: "אני שמח על התחזית הזו. אבל אי אפשר לייצר יחידות דיור רק כי רוצים. זאת לא מאפיה שמחליטה לעשות כמות מסויימת של לחם במשמרת - צריך קרקע, הסכם עם רשות מקומית ומשרדי תשתיות, תחבורה ובריאות. עד שמוציאים מכרז יש הרבה תיאומים".