"חץ דורבן": הצלחה בניסויים במע' הגנה על טנקים של תע"ש

מערכת "חץ דורבן" נבדקה על ידי משרד ההגנה האמריקני במגוון רחב של תרחישי ירי, והוכחה יעילה בכולם

סדרת ניסויים במערכת ההגנה האקטיבית של תע"ש, המכונה "חץ דורבן", הושלמה בימים האחרונים בהצלחה. הניסויים נעשו על ידי משרד ההגנה האמריקני בארה"ב, ובמסגרתם נבחנו כמה תרחישים של ירי לעבר רכבים משוריינים כדי לבדוק את יעילות מערכת ההגנה ויכולתה לספק מענה למגוון רחב של איומים.

החיישנים מאתרים את האיום

המערכת מצויה בשלבי פיתוח מתקדמים בתעשייה הצבאית והיא מיועדת להגן על טנקים ועל נגמ"שים מפגיעה של טילים נגד טנקים ורקטות כמו אר.פי.ג'י. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי בכוחה של המערכת להגן על כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) גם מפני טילים נגד טנקים מסוג מאטיס וקורנט, תוצרת רוסיה, המצויים ברשות צבא סוריה וחיזבאללה. במהלך מלחמת לבנון השנייה עשו לוחמי חיזבאללה שימוש בנשק זה נגד השריון הישראלי, והצליחו להסב לו נזקים כבדים למרות שכבות המיגון המתקדמות שלו.

המערכת שמפתחת תעש מורכבת מחיישנים רבים המותקנים על כלי רק"מ הפועלים באזורי לחימה. במקרה של ירי לעבר כלים אלה יודעים החיישנים לאתר את האיום, ולנסות לשבש אותו באמצעים אלקטרו-אופטיים. אם אפשרות זו לא מספקת, משוגר טיל מיירט שמנטרל אותו. המיירט נורה באופן אוטומטי לעבר הטיל המאיים, ובמרחק קצר ממנו הוא יוצר פיצוץ קטן שמעקר את טיל המטרה, תוך הבטחה שהראש הקרבי שלו לא יתפוצץ ויחשוף כוחות השוהים בסמוך לפגיעה.

מייצרים בארה"ב

במסגרת הניסויים שהתקיימו בשבוע שעבר בארה"ב הותקנו מערכות "חץ דורבן" על גבי רק"מ אמריקני מסוג MRAP, המשמש את צבא ארה"ב בזירות לחימה בעירק ואפגניסטן. מתעש נמסר כי המערכת ידעה להגן על הכלי בכל סוגי התרחישים שתורגלו בסביבתו. על רקע הצלחת הניסויים, יש בכוונת תעש להציג את המערכת החדישה בתערוכה ביטחונית שתתקיים בשבועות הקרובים בוושינגטון, בצד מערכות הגנה אקטיביות נוספות שפותחו בה בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות מלחמת לבנון השנייה.

בעבר הודיעו קצינים בכירים בצה"ל כי מערכת "חץ דורבן" של תעש תשמש להגנת הנמ"ר - נגמ"ש כבד המבוסס על טנק המרכבה שכבר נמצא בתהליכי קליטה בזרוע היבשה. באחרונה בחר משרד הביטחון להעביר את עיקר ייצור החלקים של הנמ"ר לארה"ב, כדי לאפשר את רכישתם במסגרת כספי הסיוע האמריקני.

עם רכישת החלקים הנגמ"ש יורכב בישראל. על פי הערכות, צה"ל עתיד להצטייד בעשור הקרוב בכ-800 נגמ"שים מתקדמים מסוג זה, והם עתידים להחליף בהדרגה את הכלים המשוריינים המשרתים כיום את כוחות החי"ר שלו.