סגן שר האוצר אמנון כהן: "אזרחים משלמים כפל מס ללא צורך"

כהן: רשות המסים לא פועלת ליישום התיקון לחוק משנת 2000 הנוגע לקצבה מוכרת

התנהלות רשות המסים בנושא יישום החוק הנוגע ל"קצבה מוכרת", משנת 2000, מביאה לכך שרבים משלמים כפל מס על החיסכון הפנסיוני או מוותרים על חיסכון נוסף מחשש שיידרשו להידיינות עתידית עם הרשות - כך גורס ח"כ אמנון כהן (ש"ס). הוא מתריע כי ייזום דיון בכנסת.

ממכתב ששלח לכהן מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, באוגוסט, עולה חשש שרשות המסים מתעכבת זה עשור ביישום מלא של נושא "הקצבה המוכרת" בתחום הפנסיוני, וכך רבים אינם מודעים לזכויותיהם. מאותו מכתב עולה כי הרשות מטפלת בהתאם לחוק רק באותם מעטים שפונים אליה מיוזמתם.

ההפקדות לחיסכון הפנסיוני זוכות כיום להטבות מס עד לתקרה של 7.5% מ-4 פעמים השכר הממוצע במשק. על כל הפרשה מעל לתקרה העובד ישלם מס על החלק העודף כבר במשכורתו. מנגד, משיכת כספי פנסיה באמצעות קצבה חודשית חייבת במס (בכפוף להקלות אחרות), וכך המבוטח עלול לשלם כפל מס - תשלום בעת ההפקדה ותשלום מס בעת משיכת הכספים כקצבה.

כדי למנוע מצב זה, נקבע בתיקון בפקודת המס מינואר 2000 שקצבה הנובעת מסכומים שחויבו במס במועד ההפקדה יהיו פטורים ממס במועד המשיכה וייחשבו "קצבה מוכרת". לטענת כהן ואחרים, רשות המסים אינה מיישמת את החוק.

עדיין יושבים על המדוכה

במכתב ששלח נסרדישי לכהן אמנם נכתב כי "רשות המסים מיישמת הלכה למעשה את הוראות החוק, לרבות הוראת החוק הנוגעת ליישום הקצבה המוכרת. במספר מקרים שבהם פנו נישומים והניחו את דעתו המקצועית של הגורם הרלוונטי ברשות ניתנו אישורים המיישמים את הוראות החוק ככתבו וכלשונו".

ואולם, בהמשך אומר נסרדישי ש"יתרה מזאת, רשות המסים יושבת על המדוכה בכדי למצוא פתרון מיכוני שייתן מענה אוטומטי מחד, אך שלא יגרום לשחיקת בסיס המס והגבייה מאידך, שכן סעיף הקצבה המוכרת מורכב ודורש פתרון משולב של רשות המסים ואגף שוק ההון והחיסכון גם יחד".

מהדברים עולה כי סביר שרשות המסים לא פעלה ליישום מלא של החוק, כך שיוחל באופן גורף ואוטומטי על כלל האוכלוסייה, אלא פעלה בהתאם לחוק רק אם נעשתה אליה פנייה פרטנית. לדברי כהן, "הוראה זו צריכה להיות נחלת הכלל וצריכה להינתן בצורה קלה ופשוטה לכל אזרח. ברשות אומרים שכל מי שפונה אליהם יקבל פתרון, אבל בפועל הוא לא נגיש לכול. האזרח צריך לקבל את מה שמגיע לו אוטומטית".

גורם בכיר בשוק הביטוח ציין כי "גם כיום יש בעיות יישום שפוגעות לא רק בעשירים בשל ההפקדות שלהם כעובדים שנעשות מהנטו שלהם, וגם בציבור רחב שרוצה לחסוך מעבר לתקרה המוכרת אך אינם עושים כן בשל חשש מהתדיינות עתידית עם רשות המסים". לדבריו, "רק עכשיו, 10 שנים אחרי התיקון, מנהל רשות המסים מסביר שהם מחפשים פתרון מיכוני. רשות המסים הקטינה ראש במשך 10 שנים", הוא אומר.

מרשות המסים נמסר: "תופעת הקצבה המוכרת אינה רחבת היקף כמתואר בכתבה, מאחר שמדובר רק על הפקדות מ-1.1.2000 ורק בקרן פנסיה חדשה, ולפיכך עד כה ניתנו אישורים ברמה פרטנית למי שאכן הוכיח כי עמד בתנאים לקבלת הפטור. בשל הרלוונטיות והחשיבות לנושא הקצבה המוכרת, רשות המסים ואגף שוק ההון מגבשים פתרון הולם ליישום הבעיה המורכבת".