פימקו מציגה: חשיפה גבוהה בעלות נמוכה

קרן סל חדשה של פימקו עוקבת אחר מדד החוב הקונצרני בדירוג השקעה של מריל לינץ' ■ למי היא מתאימה, מהם חסרונותיה, ומדוע כדאי להמתין עם ההשקעה בה

פימקו. אין צורך להציג את החברה הזו שמעסיקה, בין היתר, גם את מי שמכונה מלך האג"ח, ביל גרוס. הדבר המעניין שקרה לאחרונה הינו כניסתה של החברה שמתמחה בתחום קרנות הנאמנות אל תחום ה-ETF. נכון להיום, בפימקו השיקו 12 תעודות סל כאשר 8 מתוכן מתמחות בחוב ממשלתי. למרות זאת, הפעם בחרנו להתעמק דווקא ב-ETF העוקב אחר מדד החוב הקונצרני בדירוג השקעה של מריל לינץ'.

המדד של מריל לינץ' (כיום בנק אוף אמריקה-מריל לינץ') עוקב אחר חוב קונצרני דולרי בדירוג השקעה. מדובר באחד המדדים הוותיקים בוול סטריט בתחום האג"ח (הושק בסוף 1972), והוא נחשב לאחד ממדדי הייחוס החשובים בעולם ההשקעות. על מנת שסדרה מסוימת תיכנס למדד היא צריכה להיות בהיקף של למעלה מ-250 מיליון דולר, קופון קבוע ולפחות שנה לפדיון.

המדד עצמו אינו מנוהל. במילים אחרות, כל סדרה שתעמוד בקריטריונים, תקבל ייצוג במדד. נכון לתחילת אוקטובר, המדד עוקב אחר 4,315 סדרות בעלות שווי שוק של כ-3.5 טריליון דולר. התשואה הממוצעת לפדיון עומדת על 3.68%, מרווח של 184 נקודות בסיס מעל החוב הממשלתי המקביל. הזמן הממוצע לפדיון עומד על 10.1 שנים, בעוד שהמח"מ הממוצע עומד על 6.5. איכות האשראי הממוצעת במדד משקפת רמה של A מינוס.

מאז תחילת השנה ועד סוף ספטמבר רשם המדד תשואה חיובית של 11.7%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים נהנו המשקיעים מתשואה כוללת של 12.4%. התשואה הנאה מגיעה לאחר התכווצות מרווחים מרשימה שנרשמה במהלך 12 החודשים האחרונים מרמה של 239 נ"ב ועד ל-184 נ"ב כיום.

עד היום או יותר נכון עד ה-20 בספטמבר, יום השקת התעודה, היה זה בלתי אפשרי עבור המשקיעים להיחשף למדד אג"ח כל כך רחב. זו הסיבה שבפימקו החליטו להשיק את ה-ETF הראשון בתחום הקונצרני כמכשיר שעוקב אחר מדד זה. ה-ETF, בעל הסימבול המקורי CORP, מהווה פתרון מושלם למי שמעוניין לקבל חשיפה מהירה ורחבה לתחום החוב הקונצרני בארה"ב.

49 החזקות מתוך 4,315 סדרות

יחד עם זאת, חשוב לשים לב שההשקעה ב-ETF אינה חפה מחסרונות. כך לדוגמה, ה-ETF לא יקטין את רמת המח"מ אליה הוא חשוף גם אם מנהל ה-ETF יודע בוודאות שרמת הריביות בשווקים עומדת לעלות. בנוסף, גם אם משקיע מאמין כי צפויה הרעה במצבה של חברה מסוימת, אין באפשרותו להקטין את החשיפה אליה אם הוא משקיע ב-ETF בלבד.

כמובן שיש דרכים לבטל חסרונות אלו. במקרה של רצון להקטין מח"מ, המשקיע יכול למכור אג"ח ממשלתיות בשורט או להיכנס להסכמי Swap. במקרה של רצון להימנע מחשיפה לחברה מסוימת, יכול המשקיע למכור בשורט את היקף החוב אליו הוא חשוף במקביל להשקעה ב-ETF וכך לבטל את החשיפה. אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. למרות שהשיטות הללו מקובלות אצל משקיעים מקצועניים (לרוב מוסדיים גדולים), ללקוח הפרטי קשה מאוד ליישמן.

עוד חשוב לשים לב, כי על אף שמטרת הקרן לעקוב אחר המדד, היא לא משקיעה בכל הנכסים המשתייכים למדד. הקרן מחזיקה רק ב-49 החזקות לעומת 4,315 כאמור.

נדגיש כי מדובר ב-ETF צעיר, אשר הושק לפני כשבועיים בלבד, ועל כן היקף הנכסים ורמת הסחירות שבו נחשבים נמוכים: הקרן מחזיקה בקצת למעלה מ-23 מיליון דולר נכסים וממוצע הסחירות היומית עומד על 22,057 יחידות ביום (כ-2.3 מיליון דולר ביום). דמי הניהול השנתיים בתעודה עומדים על 0.32%.

בשורה התחתונה: ה-ETF מציע אלטרנטיבה למשקיעים המעוניינים בחשיפה מהירה למדד רחב בעלות נמוכה. למרות זאת, היקף הנכסים הנמוך והסחירות הדלה מובילים אותנו להמליץ למשקיעים להמתין מספר חודשים, עד שהקרן תגדל ותציע סחירות משופרת.

הכותב הוא אנליסט האג"ח הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל