"יונה יהב מחזיק את פרויקט הרכבת החשמלית כבן ערובה"

האשמות קשות ברכבת נגד ראש עיריית חיפה ■ ראש עיריית חיפה מתנגד לתוואי העילי המתוכנן לעבור בעיר: "צריך מנהרה"

רכבת החשמלית תעקוף את חיפה ותושבי העיר ייאלצו להשתמש ברכבת דיזל", כך מזהירים גורמים ברכבת ישראל בתגובה להתנגדותו של ראש העיר, יונה יהב, למעבר רכבת חשמלית בעיר.

יהב, הדורש כי הרכבת תעבור בתחומי העיר בתוך מנהרה, איים על הרכבת כי יחסום את הרכבות באמצעות משאיות אשפה, אם תנסה הרכבת להפעיל רכבות חשמל בתוואי העילי הקיים. גורמים ברכבת טענו כי יהב "מחזיק בפרויקט החשמול כבן ערובה", וכן כי התנהג כלפיהם בסגנון גנגסטרי.

ברכבת אומרים כי אם יהב יתמיד בהתנגדותו הנחרצת, לא תיוותר ברירה אלא להשאיר את תושבי חיפה ללא רכבת חשמלית. "התוצאה תהיה שבנסיעה נניח מתל אביב לנהריה, יצטרכו הנוסעים להחליף רכבות מחשמלית לדיזל בבנימינה, ולאחר מכן להחליף חזרה מדיזל לחשמלית בלב המפרץ".

ההפקדה מתעכבת

קו הרכבת החשמלי הראשון מעכו לכרמיאל אמור להתחיל לפעול ב-2015 כחלק מהחלטת ממשלה לחשמל כ-420 קילומטרים של קווי רכבת ברחבי המדינה. ברכבת מקווים לפרסם מכרזים ראשונים לתכנון ההנדסי של הפרויקט כבר בשבועות הקרובים.

ואולם, בינתיים מתעכב אישורה הסופי להפקדה של תוכנית המתאר הארצית לחשמול הרכבות (תת"ל 18) בגלל התנגדות עיריית חיפה למעבר הרכבת בקטע שאורכו 10 קילומטרים הנמצא בתחום השיפוט שלה. בדיון שנערך לאחרונה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) הודיע יהב כי לא יסיר את התנגדותו למעבר הרכבת, כל עוד לא תתוקצב תוכנית להעביר את הרכבת מהמסילה העל-קרקעית הנוכחית למנהרה.

התוכנית הוכנה ב-2007 לפי המלצת הוועדה לשמירה על החופים (ולחו"פ) לאור רגישותו הנופית של תוואי הרכבת הממוקם בקרבת חוף הים. ואולם, עלותה של התכנית מוערכת בכ-4 מיליארד שקל, וברכבת מעריכים כי הסיכויים שתאושר למימון באוצר נמוכים ביותר. גם אם יאושר התקציב מחר, אומרים ברכבת, צפוי המימוש לעכב את פתיחת התוואי ב-10 שנים.

יהב אמר ל"גלובס" בתגובה, כי חיפה היא העיר היחידה שהרכבת עוברת בה בתוואי הרגיש ביותר בעיר, ובחלקו ליד שטחים של הבאהאים המוכרזים כאתר מורשת עולמית. בהתייחס לטענות הרכבת אמר יהב: "אני לא פרחח שכונתי שעוצר פרויקט לאומי. הפרויקט במתכונתו הנוכחית הוא טרגדיה לדורות. בכדי להציל קברים, או כדי לאפשר לחיות לעבור עשו מנהרות, הרכבת במודיעין תת-קרקעית".