200 לאוקטוברפסט

השנה חוגג אוקטוברפסט (Oktoberfest) במינכן, פסטיבל הבירה הגדול בעולם, 200 שנה להיווסדו. ראשיתו של האירוע בחגיגות החתונה של נסיך הכתר של בוואריה ב-1810. אלה נמשכו שבוע שלם, וכללו בין השאר מירוצי סוסים ויריד גדול של בירה ואוכל. מאז זרמו ליטרים רבים של בירה בברזים, והחגיגה הלכה ותפחה, עד שהפכה לפסטיבל ענקי שמתחיל בסוף ספטמבר ונמשך 17 יום אל תוך אוקטובר.

מתארחים בו לא פחות משישה מיליון איש, גרמנים ותיירים, שלוגמים בו בממוצע כמעט שבעה מיליון ליטרים של בירה, כמות מקבילה לתצרוכת הבירה החודשית של כל מדינת ישראל. גם כיום יש בו עדיין לונה פארק ענקי עם מאות מתקנים, רכבות הרים ודוכני ממכר מזכרות וממתקים מסורתיים.

ראש העיר עצמו מוזג את המשקה הראשון ונותן את אות הפתיחה. אז נפתחים יותר משלושים אוהלי בירה ענקיים, שהם למעשה האנגרים עצומים ומושקעים. לכל אוהל כזה יש חצר עמוסה בשולחנות ארוכים, להושבת אלפי אנשים (הגדול ביותר מכיל יותר מעשרת אלפים איש). לכל אוהל אופי משלו: אוהלים לצעירים, למשפחות, לזמרי יודל ועוד.

ישראלים ויהודים רבים חשים שלא בנוח עם שירה קולנית ושתויה בגרמנית. אחרים סקרנים לחוות את התופעה. בשנים האחרונות עורכים גם בישראל מיני אוקטוברפסט, כמו במקומות רבים בעולם. בבר האירי Temple Bar מתחילים לחגוג ב-1 באוקטובר, למשך חודש שלם. בתקופה זו מגישים בירה בווארית משובחת, הוויינשטפן דונקל, הנחשבת לבירת החיטה העתיקה ביותר בעולם, המיוצרת בבוואריה מאז שנת 1040. לצדה מוגשות נקניקיות ביתיות ענקיות*עם כרוב חמוץ.

גם פאולנר, בירת חיטה מפורסמת, מביאה טעימה מפסטיבל אוקטוברפסט, במארז מיוחד המשווק במהדורה מוגבלת לרגל הפסטיבל. המארז מכיל פחית בנפח של ליטר, וכן כוס הזכוכית הרשמית של פאולנר בפסטיבל (65 שקלים).