עידן רייכל חשף את התוכנית למופעי מוזיקת העולם בהפקת האופרה

רייכל, המשמש כמנהל האמנותי של הסדרה: "לא היה אמן אחד שלא הסכים להגיע לישראל, וריגש אותי לגלות עד כמה לביקור אצלנו יש משמעות מיוחדת בעיניהם"

"אם שלמה ארצי יוזמן להופעה במאלי, ויוני בלוך יוזמן להופעה באותה מדינה, עבור הקהל המקומי הם ייחשבו כמוזיקת עולם. מעבר לכך, שני האמנים יהיו אטרקטיביים באותה המידה, כי לקהל במאלי אין מושג עד כמה כל אחד נחשב מצליח במולדתו", כך אומר המוזיקאי עידן רייכל בעקבות חשיפת התוכנית האמנותית לסדרת מופעי מוזיקת העולם החדשה בהפקת האופרה הישראלית בתל-אביב, שבה הוא משמש כמנהל אמנותי.

רייכל: "יש משהו מאד נקי ונטול דעות קדומות בהאזנה לאמן חדש מהמקום הזה, כי שופטים נטו רק את היצירה שלו. זה היה הכיוון כאשר התחלתי לבנות תוכנית אמנותית לסדרת המופעים. חיפשתי לא בהכרח את השמות המצליחים ביותר, אלא את המבצעים שיעניקו לקהל את המפגש האיכותי והמייצג ביותר של התרבות שממנה צמחו".

לצורך כך בחר רייכל בחר בארבעה אמנים. הראשון להגיע לארץ יהיה הזמר-גיטריסט ויו פארקה טורה ממאלי, שהמוזיקה שלו משלבת אלמנטים אפריקאים מסורתיים ברוק-ראגיי-סלסה. טורה, שיופיע ב-26 בנובמבר, הספיק לקראת בואו לישראל להקליט עם חברי הפרויקט של עידן רייכל שיר בשם "Say god" שכבר יצא לרדיו כסינגל.

ב-11 בפברואר 2011 תופיע זמרת הפלמנקו המדהימה קונצ'ה בויקה, ששיריה משלבים מוזיקה ספרדית מסורתית בהשפעות צועניות, אפריקאיות וג'אז. ב-22 לאפריל 2011 יופיע בארץ הבסיסט-זמר יליד קמרון ריצ'רד בונה, המשלב בשיריו מוזיקה אפריקאית וברזילאית, ואת הסדרה תחתום הופעה של הרכב הא-ק-פלה הנודע מדרום אפריקה "ליידי סמית בלאק ממבאזו" ב-24 ביוני 2011.

"חלק מהאמנים, כמו ויו פארקה טורה, אני מכיר אישית מהופעות משותפות ברחבי העולם", מספר רייכל, "לא היה אחד שלא הסכים להגיע לישראל, וריגש אותי לגלות עד כמה לביקור אצלנו יש משמעות מיוחדת בעיניהם. מדובר באמנים שרוב ימות השנה נודדים ממדינה למדינה, ולרוב לא זוכרים איפה היו לפני יומיים.

"במקביל אני מנסה לשדך אותם לאמנים מקומיים, במה שאולי יוביל לשיתופי פעולה ואירוח על הבמה. אני שולח דיסקים של אמנים מהארץ, אבל מקפיד לציין שזו בחירה חופשית ושום דבר לא יבוא בכפייה. נשמח לכל רצון שלהם להכיר את היצירה המקומית. הייתי מאושר, למשל, לשמוע שיתוף פעולה בין בויקה ליסמין לוי".

- אתה עצמך תתארח בהופעות?

"אני כולל את עצמי בקטגוריית 'לא בכוח'. אם נרגיש שזה מתאים, אולי יקרה משהו. עם ויו פארקה טורה כבר הופעתי בעבר, אז אולי נעשה משהו יחד אבל אני לא מתחייב. עקרונית במיזם הזה אני פועל בפן האמנותי מאחורי הקלעים".

- איך אתה מסביר את ההצלחה הגדולה של מוזיקת עולם בארץ בשנים האחרונות?

"זה שילוב של הרבה גורמים. הקהל הישראלי, בניגוד לדעה הרווחת, סקרן ויודע להעריך איכות. בשנים האחרונות יותר ויותר אמנים מקומיים משלבים אלמנטים של מוזיקה אתנית ביצירה שלהם כמו אהוד בנאי, מוש בן ארי, אברהם טל, דין דין אביב וגם הפרויקט שלי תרם. הקהל מגלה שהוא נמשך לצלילים האלה ורוצה עוד מהם. גם ההגדרה 'מוזיקת עולם' הפכה לרחבה מאי פעם, כי בסופו של דבר בארץ מולדתם האמנים האלה פשוט יוצרים מתוך התרבות שלהם למאזינים שגדלו עם אותן השפעות. רק המפגש עם תרבות אחרת הופך את הצלילים לשונים ומסקרנים כל כך".

- אתה כבר עובד על אלבום חדש של הפרויקט? אם כן, האם האמנים שבחרת לסדרה יתארחו בו?

"אני כל הזמן בתהליך יצירה, גם כשאני לא נמצא רשמית בהקלטות. כאשר נקרית בדרכי הזדמנות לשתף פעולה עם מבצע או מוזיקאי המרגש אותי, אני מתעד אותה ובשלב מסוים מתוך המילים, הלחנים, הקולות והצלילים השונים שנאספו מתחיל להתגבש האלבום הבא. זה תהליך שאין לו יעד סיום מוגדר, אבל לעצם השאלה אם במהלך שהותם של האמנים בארץ תיווצר ההזדמנות ליצור משהו יחד מן הסתם ננצל אותה. גם הקלטות השיר 'Say god' עם ויו פארקה טורה לא תוכננו מראש. נפגשנו בטרמינל בגרמניה בדרך להופעות, ומפה לשם התחלנו לדבר והדברים התגלגלו".

כל מופעי סדרת מוזיקת העולם, בניהולו האמנותי של עידן רייכל, יתקיימו במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. תקציב המיזם עומד על חצי מיליון שקלים ומחירי הכרטיסים ינועו בין 150 ל-250 שקלים