שר האוצר האירני: לאחר הסנקציות - אנו מדינה חזקה הרבה יותר

בשיחה נדירה עם כתבים בוועידת קרן המטבע, בה "סוננו" כמובן הכתבים הישראליים, אמר שמסדין חוסייני: "הסנקציות גרמו כמה בעיות; כאשר אנשים פותרים בעיות, הם מתחזקים"

שר האוצר של איראן, שמסדין חוסייני, הגיע בסוף השבוע לוועידת קרן המטבע בוושינגטון כדי להפגין נוכחות, להתריס ולקרוא תיגר. בביקורו הקודם בבירת ארה"ב, בוועידת האביב של הקרן, חמק חוסייני מתחת למכ"ם המדיה. בבביקור הנוכחי הוא חיזר אחרי עיתונאים, לא ישראלים כמובן, ואפילו עשה כותרת או שתיים. סנקציות? אל תצחיקו אותו. איראן חזקה יותר בגללן.

משרד אינטרסים בחסות השגרירות הפקיסטנית, שמייצג את איראן בוושינגטון בגלל היעדר יחסים דיפלומטיים, פירסם הזמנה למסיבת עיתונאים בשיחת ועידה עם שר האוצר "בשם האל הכל יכול" (באותיות מסולסלות), אך השתתפות עיתונאים מהישות הציונית סוכלה מראש באמצעות מנגנון סינון: כל עיתונאי שרצה להשתתף באירוע היה חייב להגיש בקשה באי מייל ולהמתין לתשובה. או שהיא תגיע או שלא תגיע. אלינו היא לא הגיעה.

אבל מדיווחים של עיתונאים שעברו את המסננת למדנו שחוסייני הלך בעקבות הטקטיקה הבדוקה של נשיאו. יורדים עליך גשמי זלעפות? תודיע לעולם שהדשא ליד הבית מעולם לא היה ירוק יותר. זה אולי סוג של לוחמה פסיכולוגית.

וכך, בתשובה לשאלה, אמר שר האוצר: "לאחר כל הסנקציות האלה, אנו מדינה חזקה הרבה יותר". הוא הודה אמנם, שהסנקציות "יצרו בעיות מסוימות בשבילנו", אבל, "כאשר אנשים פותרים בעיות הם מתחזקים; כיום, אנו חזקים הרבה יותר".

הכסף מגיע לאיראן

לא חשוב שרק לפני כמה ימים הידק ממשל אובמה עוד יותר עניבת החנק של הסנקציות סביב צווארה של איראן. המסר של חוסייני מוסיף להיות: אנו מסתדרים. הוא טען, למשל, שלאיראן אין שום קושי להשיג מטבע זר כדי להמשיך בפעילויות סחר החוץ שלה: "העולם הוא גדול ואנשים שסוחרים עימנו מוצאים דרכים להעביר כסף".

ואיך מוצאת איראן דולרים בשווקים החופשיים? לפי חוסייני, "אין מכשולים משמעותים בדרך להשגת הדולרים". (לא חשוב שרוב הבנקים באמירויות הערביות המאוחדות, שותפת הסחר העיקרית של איראן, הפסיקו להעביר כספים לבנקים בטהרן, בעקבות עבודת שכנוע רצינית של ממשל אובמה).

לפני כמה ימים דיווח העיתון "וושינגטון פוסט", שהסנקציות החדשות, ובעיקר הסנקציות שהטילו האמירויות, חוללו ירידה חדשה בערך הריאל, המטבע של איראן, שיבשו את התנהלות שוקי הכספים בטהראן והניעו את משטר האייתאללות לשקול התערבות כדי לבלום את עליתה מטבעות הזרים מול הריאל, לדברי חלפן.

בכל אופן, זמן מה קודם לכן, בנאום במליאת הוועידה של הקרן, לא היסס שר האוצר להפגין את זעם ארצו בגין העובדה שהבנק העולמי סגר לאיראן את ברז ההלוואות. חוסייני האשים את הבנק ב"התנהלות מפלה" בגלל סירובו לאשר לאיראן הלוואות לפיתוח. הוא טען שסיוע הומניטארי או סיוע למטרות פיתוח אינם חלק מהסנקציות של או"ם, שארה"ב מובילה את אכיפתן.

"הדבר המדהים הוא, שעל סמך חקירה של הוועדה המשפטית של או"ם, פרוייקטים של פיתוח ושל סיוע אינם חלק ממשטר הסנקציות", אמר חוסייני. "בשום מקום בחוות הדעת המשפטית ניתן למצוא סיבות למניעת סיוע (בינלאומי) לפרוייקטים כאלה".

כזכור, אילצו מחוקקים אמריקניים את נשיא הבנק העולמי, רוברט זוליק, להזרים הלוואות לאיראן מאז 2005. הם איימו, שארה"ב תפסיק לממן את הבנק אם אכן יאושרו הלוואות חדשות לאיראן. ההלוואות לא אושרו.