רוב בסקר אמריקני: אויבי ישראל - אויבי ארה"ב; לא לחלק את י-ם

למעלה מ-90% מהנשאלים: ארה"ב צריכה לתת דעתה לביטחון ישראל ■ למעלה ממחצית הנשאלים: "לא נוכל להצביע בבחירות בעד מועמד אנטי-ישראלי"

סקר חדש, שפורסם אמש (ו'), מצביע על תמיכה חזקה מאוד בישראל ובביטחונה בציבור בארה"ב: 93% מהנשאלים אמרו, כי ארה"ב צריכה לתת את הדעת לביטחון ישראל. (54% אמרו ארה"ב צריכה מאוד לעשות זאת). 53% אמרו שיצביעו בבחירות בעד מועמד בעל השקפות פרו-ישראליות. אותו שיעור נשאלים 53% - אמרו שלא יוכלו להצביע בעד מועמד אנטי-ישראלי, גם אם הם תומכים בדעותיו בנושאים אחרים.

הסקר נערך ביזמת "ועדת החירום למען ישראל", עמותה אמריקנית שהוקמה באחרונה כדי לתמוך "באופן פעיל" ביחסים המיוחדים בין ארה"ב וישראל ע"י חשיפת העמדות של מועמדים בבחירות בארה"ב לגבי ישראל וסוגיות שקשורות בה. את הסקר ערכה חברת הסקרים מקלאפלין אנד אסוסיאטס במדגם מייצג של 1,000 נשאלים בין 3 ל-5 באוקטובר.

הנה כמה ממצאים נוספים של הסקר:

44.3% הסתייגו מהאופן שבו מנהל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את היחסים עם ישראל. 43.2% הביעו תמיכה; כמעט שיוויון בין שני המחנות. אבל על השאלה 'האם מדיניות אובמה במזה"ת משפרת את ביטחון ישראל או פוגעת בו'? 42.7% השיבו שמדיניות אובמה פוגעת בביטחון ישראל; 29.6% אמרו, שהמדיניות הזו משפרת את ביטחונה.

על השאלה, 'האם אתה מסכים, או לא מסכים, עם ההצהרה הבאה: ברק אובמה פחות ידידותי לישראל בהשוואה לנשיאים קודמים', התפלגו המשיבים כך: 51.6% מסכימים, 35.4% לא מסכימים.

וממצא מפתיע: על השאלה, האם אתה מסכים, או לא מסכים, עם ההצהרה 'אויבי ישראל הם אויביה של אמריקה', התפלגו המשיבים כך: 50.9% מסכימים, 38.4% לא מסכימים.

51%: ירושלים - בירת ישראל

50.9% אמרו, שירושלים צריכה להוסיף להיות בירת ישראל בכל הסכם שלום עם הפלסטינים. 20.4% התננגדו. 77.9% אמרו, שהפלסטינים צריכים להכיר בישראל. 6% אמרו שהפלסטינים אינם צריכים לעשות זאת.

הנשאלים התבקשו להחליט מה הסיבה העיקרית לסכסוך: ההתנחלויות או סירובם של הערבים להכיר בישראל, יחד עם הטרור הערבי. 57.4% אמרו, שהסירוב להכיר בישראל הוא הסיבה העיקרית לסכסוך. רק 12.2% תלו את הקולר בהתנחלויות.

על השאלה, 'האם אתה מסכים, או לא מסכים, עם ההצהרה הבאה: אני מתנגד נמרצות להפעלת כוח צבאי נגד איראן ע"י ישראל או ארה"ב', התפלגו המשיבים כך: 52.8% לא הסכימו; 35.9% הסכימו.

59.8% מהמשיבים הביעו תמיכה בהפעלת כוח צבאי נגד איראן להשמדת מתקניה הגרעיניים, אם הסנקציות לא ישיגו את מטרתן. 29.9% מהמשיבים הסתייגו.שיעורים כמעט זהים הביעו תמיכה בהתקפה ישראלית על איראן.

ממצאים אלה מנוגדים לממצאי סקר של CBS ו"ואניטי פייר", שפורסם בשבוע שעבר. הסקר מצא שרוב האמריקנים לא יתמכו בהתקפה של צבא ארה"ב על איראן בכל מקרה, אפילו לא בעקבות התקפה איראנית בשטחה של ארה"ב. (ורק 10% יתמכו במלחמה כזו במקרה של התקפה איראנית על ישראל).

מהסקר החדש עולה, שקיים שיעור תמיכה גדול יותר בישראל בקרב אנשים שמגדירים עצמם שמרנים או שמצביעים בעד מועמדים רפובליקניים מאשר בקרב אלה שמגדירים עצמם ליברליים או מצביעים בעד מועמדים דמוקרטיים. למשל: בקרב הנשאלים שמתכננים להצביע בעד רפובליקנים בבחירות לקונגרס בנובמבר, 69% יצביעו בעד מועמד פרו-ישראלי; בקרב הדמוקרטים, השיעור הוא 40%.

על כך כותב היום ביל קריסטול, עורך השבועון הימני "וויקלי סטאנדארד": יש מגמה פרו ישראלית חזקה בציבור (בארה"ב). אבל הציבור מורכב, בעיקרו של דבר, משתי קבוצות. הרפובליקנים/שמרנים/ צופי פוקס ניוז, שרובם המכריע הם פרו-ישראליים, והדמוקרטים/ליברלים/קוראי ניו יורק טיימס שלגביהם היחס לישראל הוא 'ככה ככה'".