מדוע השוק האמריקני ממשיך לעלות חרף הנתונים המאכזבים?

לפי פרשנות שהוציאה היום רשת CNBC, "כאשר התשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים נסחרות ברמות שפל מתחת ל-2.5%, למשקיעים לא נותרו הרבה ברירות"

ביום שישי האחרון, מדד הדאו-ג'ונס הגיע שוב לרף של 11,000 נקודות- לראשונה מאז מאי האחרון כאשר המשקיעים התעלמו מהחדשות הרעות בדו"ח התעסוקה, והתמקדו ברסיסי התקווה שעלו מהסקטור הפרטי, ההתערבות הממשלתית והפוליטית.

כאמור, דו"ח התעסוקה האמריקני לחודש ספטמבר, שפורסם ביום שישי, איכזב ובגדול. בסך הכל נגרעו בחודש שעבר כ-95 אלף משרות מהמשק האמריקני, לאחר שהממשל הפחית כ-159 אלף משרות. זאת, לעומת צפי ליציבות במספר המשרות, לאחר גריעה של 54 אלף משרות בחודש אוגוסט. שיעור האבטלה נותר על 9.6% לעומת צפי לעלייה קלה ל-9.7% .

נקודת האור בדו"ח היה הסקטור הפרטי, שהוסיף 64 אלף משרות, אולם גם כאן הצפי היה לגידול של 85 אלף משרות כך שמדובר באכזבה קלה. למעשה, מאז תחילת ההתאוששות הנוכחית ביוני 2009, הסקטור הפרטי איבד עוד כ-200 אלף משרות, המצטרפות לכ-7 מיליון משרות שהתאדו מתחילת המיתון הקשה.

"ישנו אור חיובי קטן, למרות אובדן המשרות הגדול במגזר הציבורי. זה התחלה של מגמה כואבת בטווח הקצר, אך חיובית בטווח הארוך", אומר צ'יפ הנלון, מנכ"ל חברת הייעוץ דלתא גלובל בביץ' הנטינגטון, קליפורניה.

"אנשים מצליחים לראות את התרחבות שהייתה במספר במועסקים בסקטור הפרטי, למרות שהיא לא הייתה מספיקה", אמר הנלון. "זה פחות מושפע מהמספרים בכותרות ונתוני הדו"ח, ויותר פונקציה של הציפיות הקודרות בשוק".

"השאלה המעניינת שעליה צריך לענות היא למה וול סטריט חוגגת על החדשות הקודרות משוק העבודה", אמר דיוויד רוזנברג, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות גלוסקין בטורונטו.

רוזנברג טוען כי דו"ח התעסוקה לחודש ספטמבר היה אולי הגרוע ביותר מזה שנה. לפי החישובים שלו, בניכוי ירידת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה בשל דורשי העבודה שהתייאשו, שיעור האבטלה בפועל זינק קרוב ל-12%.

"גם כל השמחה מאובדן המשרות במגזר הציבורי עלולה להיות לא במקומה. מה הם לא צורכים, מבזבזים כסף ותורמים לתוצר?" גיחך רוזנברג.

לפי פרשנות כלכלית שהוציאה היום רשת CNBC, התשובה לשאלה של רוזנברג יכולה להיות כי המשקיעים סוף סוף הולכים ומתרחקים מהתשואות הנמוכות בשוק האג"ח ומחפשים תשואות גבוהות יותר בשוק המניות ומוכנים לשלם את המחיר בסיכון שהם לוקחים. "כאשר התשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים נסחרות ברמות שפל מתחת ל-2.5%, למשקיעים לא נותרו הרבה ברירות".