שרת התקשורת, סטלה הנדלר

הפוקוס של משרד התקשורת משתנה ומעמיד את מנכ"ל 012 בפוזיציה הכי חזקה בענף

באחת ממסיבות העיתונאים הלוחמניות ביותר הזכורות בשוק התקשורת המקומי, הודיע שר התקשורת, משה כחלון, על החלטתו הסופית בנוגע לדמי הקישוריות. מסיבת עיתונאים זו הבהירה לכולם כי הרגולציה הן בתחום הסלולר והן בתחום הקווי כאן בשביל להישאר. כמובן שעוד ימים סוערים עומדים בפתח.

להערכתנו מסיבת העיתונאים זו היתה גם העברת המקל בתקשורת, ומעתה חלק ניכר מהפוקוס הרגולטורי שהושקע בתקשורת הניידת יושקע בתקשורת הקווית. ועדת חייק, הקמת שוק סיטונאי, מחירי קישוריות נייחים והקמת רשת חדשה של חברת חשמל הם רק חלק מהנושאים שעומדים על הפרק. מה שמעניין במיוחד הפעם היא העובדה שהצלחת המהלכים אותם מתכנן משרד התקשורת תלויה במידה רבה דווקא בחברות התקשורת הקטנות ובראשם 012 סמייל.

שאול שאלוביץ' ידע מיד כי התנאי העיקרי של הממונה על ההגבלים העסקיים לאישור העסקה לרכישת בזק יהיה מכירת אחזקותיו ב 012 סמייל. אחזקה גם בבזק וגם בפעילותה המסורתית של סמייל תראה לממונה כמוגזמת והוא יתנה את השלמת העסקה במכירת סמייל. ואכן לאחר מספר שבועות נמכרה סמייל ליוסי מימן ואמפל תמורת 1.2 מיליארד שקל. רכישה זו גרמה להרמה של לא מעט גבות בשוק ההון כיוון שעל המדף היתה לאלוביץ הצעה נוספת בהיקף של 1.4 מיליארד ₪ מפרטנר. אז אמרנו שאלוביץ לא רוצה לחזק את המתחרים גם במחיר הפסד של כמה מאות מיליוני שקלים.

עכשיו הגיע רגע האמת התהליכים הקרובים ששר התקשרות מנסה להעביר תלויים במידה רבה במידת הנכונות של סמייל לשתף פעולה, סמייל בבעלות יוסי מימן ובניהולה של סטלה הנדלר מספקת שירותי אינטרנט ללמעלה משליש מהציבור היא החברה היחידה שעדיין לא שייכת לקבוצת תקשורת ומכאן נובע מעמדה האסטרטגי. בעקבות כך סטלה הנדלר עשויה להיות הבורג המרכזי במודל הקמת הרשת החדשה של חברת חשמל, הנדלר תהיה זו שתחליט על היקף הלחץ שיש להפעיל על הרגולטור בכדי להקים שוק סיטונאי יעיל והיא זאת שתקבע עד כמה חריפה תהיה התחרות על דריסת הרגל בבית הצרכן. יתרה מזו, הנדלר ו-012 הם מהגופים היחידים במשק שיש להם את הניסיון והידע בכדי להיות שחקן משמעותי בתחום הסלולר וגם שם הם עשויים להוות את האיום המרכזי.

סמייל נמצאת עתה במרכז העניינים ולפתע, הרכישה התמוהה היא של יוסי מימן, נראית פתאום גאונית. לא פחות. אנו מעריכים שבטווח הבינוני ועם התקדמות התהליכים הרגולטורים נטוויז'ן תתאחד עם סלקום וסמייל לא תוכל להישאר לבדה לאורך זמן. שתי המועמדות העיקריות לרכוש אותה יהיו HOT ופרטנר, והנה שוב סמייל תוכיח שהיא משחקת רק במגרש של הגדולים.

רכישה על-ידי HOT תפחית בצורה משמעותית את הלחץ להקמת שוק סיטונאי בתחום הקווי ותוריד לקוח פוטנציאלי משמעותי לחברת חשמל אך עשויה להגביר את התחרות בשוק הסלולר (במידה ויושלם המהלך של מירס ו-HOT) כלומר מהלך זה טוב לבזק ורע יותר לחברות הסלולר. מנגד רכישה על-ידי פרטנר עשויה ליצור לחץ גדול יותר בתחום הקווי אשר עשוי להעמיד את בזק בסיכון גדול יותר ולהקטין את הלחץ על חברות הסלולר. ושוב יוסי וסטלה יחליטו לאן פניו של השוק.

כשמביאים לידי ביטוי את הקשרים העסקיים בענף התקשורת התמונה הופכת להיות סבוכה עוד הרבה יותר. סטלה ניהלה בעבר את קווי זהב היתה בת-חסותו של פישמן שמחזיק כעת ב 13% ב-HOT. לאחר מכירת קווי זהב לאינטרנט זהב עברה סטלה לעבוד תחת שאול אלוביץ שם זכתה להערכה רבה והובילה את החברה למיזוג המוצלח ולהישגים מרשימים. כפי שאמרנו בהתחלה, ההחלטות של כחלון אולי יזעזעו כאן את השוק בזמן הקרוב, אך הן למעשה רק יריית הפתיחה לקרב גדול הרבה יותר.

אורי ליכט הוא מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI