לאומי משכנתאות: לזוג צעיר שמרוויח 12,000 ש' נטו אסור לקנות דירת 4 חדרים - רק 3 חדרים, בלי מעלית

בלוג לאומי: "זוג צעיר עם הון עצמי של 250 אלף שקל יצטרך לקחת משכנתא של מיליון שקל על דירת 4 חדרים במרכז - ולהחזיר 6,000 שקל מדי חודש. יש שיאמרו שזה צעד התאבדותי"

זוגות צעירים, העומדים כעת לפני רכישת דירתם הראשונה, צריכים להימנע מקניית דירות בנות 4 חדרים ולרכוש דירות של 3 חדרים בלבד.

זו המסקנה העיקרית של תומר קדמי, מנהל המכירות של מעלות סוכנות לביטוח, חברה בת של לאומי למשכנתאות, בטור המתפרסם בבלוג של בנק לאומי.

קדמי מציג בטור זוג צעיר לדוגמא, בשנות העשרים לחייו: "הזוג מרוויח בממוצע 12,000 שקל נטו והצליח להשיג הון עצמי בשווי 250,000 שקל. מצבו של הזוג בכלל לא רע: השכר מכובד ועתיד לעלות עם השנים וברשותו הון עצמי לא קטן בכלל (לפני שלוש שנים 250 אלף שקל הם היו יכולים לממן חצי דירת 3 חדרים במרכז הארץ)".

עד כאן, הרקע. ומכאן, לבעיות העכשוויות. "כאשר בני הזוג הללו מעוניינים לרכוש דירה היום, הם מגלים שמצבם לא מזהיר. דירת ארבעה חדרים ממוצעת באזור המרכז לא עולה פחות מ-1,200,000 שקל וההון העצמי שלהם מהווה רק כ-20% משווי הדירה. החזר המשכנתא שהם עתידים לשלם עומד נושק ל-6,000 שקל והם גם מחויבים לעשרים שנה של החזרים".

לפי קדמי, גם אם הזוג יצליח לקבל אישור מהבנק למימון העסקה, "מבחינה כלכלית מימון כזה לא משתלם. לקחת כמעט מיליון שקל משכנתא ולהחזיר בכל חודש כמעט מחצית מן המשכורת המשותפת, זה מהלך לא כלכלי במיוחד ויהיו גם כאלו שיגדירו זאת כמהלך התאבדות".

מכאן, עובר קדמי לניתוח האלטרנטיבות.

1. לא לרכוש דירה

לפי קדמי, "לא מעט דעות מקצועיות טוענות שלא תהיה ירידת מחירים דרסטית בשוק הנדל"ן, אך גם ירידת מחירים של 10% יכולה לשפר את מצבם של בני הזוג ועל הנייר הם ירוויחו כ-120,000 שקל. הבעיה הגדולה היא שאף אחד לא מבטיח להם כלום וגם אין זה בלתי סביר להניח, שהשוק יעלה ב-10% נוספים, ואז הם מתרחקים מחלום הדירה בעוד כמה שנים".

לפי קדמי, האלטרנטיבה הזו אינה מומלצת כי "מחירי הדירות בהחלט יכולים להמשיך ולעלות,במיוחד באזור המרכז".

2. רכישת דירת 3 חדרים

לפי קדמי, "בתקופה האחרונה זוגות צעירים לא רוכשים יותר דירות שלושה חדרים אלא מחפשים דירות בנות ארבעה חדרים. זה הגיוני מכיוון שמחירי הדירות הקטנות עלו משמעותית מול מחירי הדירות הגדולות. הסיבה המרכזית לכך היא שרוב הדירות להשקעה הן בנות שלושה חדרים ונוצר ביקוש יתר לדירות הללו. אך יחד עם זאת, ניתן למצוא היום באזור המרכז דירות שלושה חדרים במחירים של 800 אלף שקל".

קדמי מסייג, אך עובר במקביל לשורה התחתונה: "נכון שהדירות לא ממוקמות באזורים הנחשקים ביותר וייתכן שהן גם ממוקמות בקומה שלישית ומעלה, אך יחד עם זאת הרכישה שלהם היא יותר ריאלית עבור בני הזוג וצריך לזכור שזו הדירה הראשונה שלהם בחייהם. אתם יכולים לשאול את ההורים שלכם באיזו דירה הם התחילו את חייהם ואני מבטיח לכם שרובכם תשמעו שהדירה הראשונה שהם רכשו הייתה בת 2.5 חדרים בקומה לא נמוכה".

קדמי מפרט גם את היתרונות ברכישת דירה בת 3 חדרים:

1. החזר המשכנתא יורד ל-4,000 שקל, כשליש מן המשכורת הפנויה של הזוג.

2. אם יהיו עוד עליות מחירים בשוק, הדירה הבאה כבר לא תהיה במרחק כל כך רחוק, מכיוון שבידי הזוג כבר תהיה דירה שגם ערכה יעלה. "מה שיישאר לכם להוסיף זה רק את ההפרש".

לפי קדמי, "זו לא ההצעה הכי אטרקטיבית שתוכלו לשמוע, אבל אולי הדרך השפויה היחידה כיום לא להיכנס לקשיים כלכליים בעוד מספר שנים ולהצליח לרכוש דירה, מבלי להיכנס לסיכונים מיותרים".

לבלוג של בנק לאומי