פישר רכש עד 200 מ' ד' - אך הדולר היציג ירד ל-3.58 שקלים

שער המטבע האמריקני נחלש ב-0.36% ■ האירו התחזק ב-0.56% ל-5.044 שקלים; מתחזק מול הדולר מעל 1.4 דולרים - שפל של 10 חודשים ■ מדד המחירים לספטמבר יפורסם מחר

הידרדרות בדולר נמשכת אולם מתמתנת מעט לאחר שבנק ישראל שב והתערב היום במסחר ורכש יותר עד 200 מיליון דולר. השער היציג של המטבע האמריקני נקבע היום (ה') בירידה של 0.36% ל-3.58 שקלים. האירו, מאידך, נקבע בעלייה של 0.56% ל-5.044 שקלים. גם אתמול, נזכיר, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר התערב במסחר ורכש על פי הערכות 150-200 מיליון דולר.

כלכלני גולדמן זאקס פרסמו היום סקירה על שוק המטבעות העולמי, ובתוכה גם תחזית בנוגע להתנהגות השקל הישראלי. ב-GS מעריכים שהשקל ימשיך להתחזק ויטפס לרמה של 3.3 שקלים לדולר בתוך 6 חודשים ו-3.25 שקלים לדולר בתוך שנה. הסיבות: בנק ישראל ימתן בהדרגתיות את עוצמת ההתערבות שלו בשוק, שכן מצב המשק הישראלי ובעיקר היצוא טוב בהרבה לעומת שיא המשבר לפני כשנה וחצי-שנתיים. זאת ועוד, פערי הריביות מול הארה"ב ילכו ויתרחבו כתוצאה מהמשך העלאות ריבית מדודות על ידי סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל.

מכלל פורקס נמסר היום כי האסטרטגיה לימים הקרובים בצמד דולר-שקל ממשיכה להיות אסטרטגיית שורט. בכלל מסבירים כי המשך החזקת הפוזיציה כל עוד הצמד מתחת ל-3.65 שקלים.

בפריקו מזהירים: הדולר יירד לשפל מ-2008 - 3.23 שקלים

הסיפור העגום של הדולר נמשך גם בעולם כשהאירו מתחזק ב-0.9% מול הדולר לסביבות שער של 1.41 דולרים, שפל שלא נראה מאז סוף ינואר 2010. גם הליש"ט מתחזקת ב-0.75% מול הדולר.

בחדר המסחר של פריקו מזהירים היום את לקוחותיהם, כי תנודות השערים של התקופה האחרונה והנסיקה ברמת סטיית התקן מלמדת על פוטנציאל תנועה בתחום שערים רחב. להערכתם, שער החליפין שקל/דולר יירד לעבר רמות שפל חדשות. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, אמר כי בטווח הארוך הכיוון הוא חד משמעי כלפי מטה. להערכתו, לאחר תחילת שנת 2011, ברגע שהדולר ירד מתחת לרמת 3.5 שקלים, הרמה הבאה תהיה רמת השפל מ-2008 שעומדת על 3.23 שקלים, רמה פסיכולוגית חשובה. בפריקו ממליצים ללקוחות שלהם לבחון בקפידה קיומם של גידורים/אסטרטגיות להתמודדות עם החשיפות השונות, לאור המגמה המסתמנת.

מדד המחירים לחודש ספטמבר יפורסם מחר וצפוי להשפיע רבות על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל. הכלכלנים חלוקים בהערכותיהם באופן קיצוני יחסית, כשההערכות נעות בין אי-שינוי במדד לעלייה של 0.5%.

סלע המחלוקת בין החזאים - הזינוק במחירי התוצרת החקלאית הטרייה עקב התגברות הביקושים לקראת חגי תשרי, אך בעיקר עקב הפגיעה של מכת החום ביבולים. נזכיר כי סעיף הירקות הטריים מהווה כ-4% מהמדד הכללי. גם בספטמבר חוזים בשוק גידול במחירי הדיור, סעיף המהווה כ-21% מסך המדד הכללי.

[לאתר המט"ח]