בדרך להיות מנכ"ל האינטרנט

גם אני לא האמנתי שחברה כמו AOL תקפוץ לקנות את יאהו ששווה פי שמונה ממנה

ד"ר מוסינזון מכהנת כסגן נשיא בבנק ההשקעות דה קאלו בן יהודה, מרצה בתחום ההון סיכון באקדמיה, ושותפה במספר חברות תוכנה ואינטרנט

בתחילת 2009 כתבתי במדור זה שבזמנים קשים טמונות הזדמנויות גדולות וכי החברות הגדולות בעולם יודעות כי זה הזמן לכבוש שווקים חדשים. אבל, גם אני לא האמנתי אז שחברה כמו AOL תקנה חברה כמו יאהו, חברה ששווי השוק שלה הוא פי שמונה ממנה.

יאהו לא מקדמת פיתוחים חדשים כמו שהיתה אמורה ונשענת בעצם על היתרון התחרותי שמקורו בחלוציות, ומבלי ניסיון להצדיק אותו מעבר למצופה. בכיר לשעבר בחברה, סיפר לי פעם איך גוגל ישבו במשרדי יאהו בסיליקון וואלי ודחקו בהם להשקיע בחברה.

מסתבר שכולם ביאהו הכירו אישית את סרגי ברין ולארי פייג' והיו מוכנים לעזור להם כי היו נחמדים, אבל המנכ"ל סבר שחיפוש באינטרנט הוא לא דבר שיש לו סיכוי להתפתח, והחליט שלא לבזבז עליהם את הארבעה-חמישה מיליונים שהגוגלים דרשו ממנו בשביל לקבל נתח משמעותי בחברה שלהם.

מסע רכישות

אין ספק ש-AOL נמצאת כרגע במסע רכישות שמטרתו להחזיר לה את מעמד America On Line מחדש. החברה כיום מוכרת לאמריקאים בעיקר בגלל שירותי האינטרנט שהיא מספקת לכל בית בארה"ב, אבל ברור ששירות הזה אינו העתיד וכדי להישאר רלבנטית אין לחברה ברירה אלא לכבוש מחוזות חדשים, גם אם הם גדולים עליה במספר מידות.

Yahoo היא ללא ספק חברה שנולדה עם כפית כסף ביד. היא קבלה על מגש של כסף את השווקים הגדולים והרווחיים בעולם אבל לא השכילה להתפתח ולשמור עליהם בהתאם. כיום היא ממותגת בעיני רוב האמריקאים כחברה שבה פתחו את חשבון המייל הראשון שלהם.

אני זוכרת ציטוט של חבר שהיה במשרדי יאהו ברגע בו הפסידה יאהו את המקום הראשון בעולם באלקסה לגוגל. הסבירו לו כי לא כ"כ נורא להיות שני וגוגל זו חברה מצויינת להפסיד לה את המקום הראשון בעולם. אף אחד לא התרגש. יכול להיות שזה מכיוון שבחברות בלי חזון לא מתרגשים מספיק מלהיות ראשונים בעולם.

זו לא הפעם הראשונה שבה מנסה ענק להשתלט על יאהו, גם גוגל ומיקרוסופט ניסו כבר ב-2008. בכירי יאהו וחוקי המונופול בארה"ב דאגו שזה לא יקרה, למרות שמתחת לפני השטח החיפוש של יאהו הפך לשדה מריבה של החברות. בעיני גוגל נצחה במערכה, מכיוון שבשקט בשקט השתלטה על חיפושי הפרימיום וחיפושי יאהו במזרח אסיה וכבשה לעצמה עוד שוק שלם שעדיין סבור שאינטרנט זה יאהו.

מבחינה פיננסית, העובדה ש-AOL הנסחרת בשווי שוק בסך 2.6 מיליארד דולר, רוצה להשתלט על יאהו ששוויה 20 מיליארד דולר נשמעת לא הגיונית, אבל אלו עסקים, ועסקאות מטורפות כבר קרו בעבר.

השתלטות אלגנטית

AOL מביאים איתם כמה ביריונים מהשכונה, כמו קבוצת בלאקסטון שכבר חשבה בצורה יצירתית בעבר, וקופצים לזירה. ההימור של כולם הוא שלאחר השתלטות כזו, יאהו תמכור את החזקותיה בעליבאבא (כ-40 אחוז) בכ-10 מיליארד דולר, מה שיסייע בצורה מיידית למינוף העסקה.

טים ארמסטרונג רוצה להיות מנכ"ל השוק כולו, ואם יצליח לסגור את העסקה הזו הוא יצליח להציב את עצמו בעמדה זו.

ארמסטרונג התמנה למנכ"ל AOL במרץ 2009, והחל לעשות סדר. אחת הדוגמאות הכואבות לבלאגן שנכנס אליו היא מכירת bebo ביוני השנה תמורת 2.5 מיליון דולר, אותה חברה ש- AOL רכשה במרץ 2008 (טרום זמנו של ארמסטרונג) תמורת 850 מיליון דולר בלבד.
ארמסטרונג הגיע למנכ"לות AOL מניהול הפרסום של גוגל בחוף המערבי ובאמריקה הלטינית, לכן יש להניח כי שהוא מבין כמה כסף ניתן לעשות מהטראפיק של יאהו בשילוב עם הטראפיק של AOL.

בינתיים, ארמסטרונג עושה דברים בצורה אלגנטית ומשתלט על השוק מבפנים, כולל רכישת טאקראנץ' החודש וחתימת החוזה על הבמה לנגד עיני מבחר מובילי דעה בעולם האינטרנט.
יתכן שאיש אחד עם חזון הולך לשנות חברה עייפה לחברה שמטביעה את חותמה בעולם.
אם תצליח AOL להשתלט על יאהו, אין ספק שזה יקרה מהר. אבל גם אם לא, אין ספק ש- AOL של טים ארמסטרונג הולכת לכיוון נכון.