עונת הדו"חות הכספיים של חברות האינטרנט בפתח; מה צפוי?

האנליסטים מאמינים כי השיפור בשוק הפרסום המקוון והמסחר האלקטרוני יביאו גם לשיפור בתוצאות הכספיות של חברות האינטרנט, אך זוכרים כי ברבעון השני גוגל, יאהו ואמזון אכזבו‏

‎‎בשבועות הקרובים חברות האינטרנט הגדולות - ובהן גוגל , יאהו , ‏eBay‏ , אמזון ומיקרוסופט - יפרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון השלישי של השנה. דו"חות הרבעון השני שיקפו מגמה מעורבת - בעוד שמיקרוסופט הכתה את התחזיות, גוגל ואמזון פספסו אותן בשורת הרווח. יאהו אכזבה אף היא, אם כי בשורת ההכנסות.

ההערכות כעת הן כי הרבעון השלישי ייטיב עם חברות האינטרנט, וכי השיפור במצבו של שוק הפרסום המקוון ושל ענף הסחר האלקטרוני - שצפויים להתחזק עוד לקראת תקופת החגים בארה"ב - ישתקפו גם בשיפור בתוצאות הכספיות.

‎‎מבחן עיכול החברות של גוגל

‎‎כמו בכל רבעון, החברה הראשונה שתפרסם את דו"חותיה היא ענקית החיפוש גוגל, שתוצאותיה ישפכו אור לא רק על תחום האינטרנט או הפרסום המקוון אלא גם על מצבה של הכלכלה האמריקנית.

הקונצנזוס בשוק הוא שגוגל תדווח על הכנסות של 5.25 מיליארד דולר, המשקפות גידול רבעוני של 3.3% ועלייה של 18% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ורווח נקי של 6.67 דולרים למניה (עלייה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה).

לפי ההערכות, גוגל נהנתה ברבעון השלישי מביקוש מוגבר מצד המפרסמים, ובפרט בקטגוריות התיירות והפיננסים. הדבר הוביל לגידול בסכום שמפרסמים שילמו לגוגל עבור כל הקלקה על קישור ממומן, כמו גם משיפור בהכנסות של מיזם הווידיאו שלה יו-טיוב.

ב-‏JP‏ מורגן מעריכים שגוגל תציג גידול שנתי של 15% בקליקים הממומנים ושל 3% בעלות ההקלקה הממוצעת. כן, הם מצפים לשיפור בהכנסות מפעילות בשוק הפרסום באירופה, סגמנט שהשפיע עליה לרעה בדו"ח הקודם.

אולם, לא הכול ורוד. ענקית החיפוש ביצעה השנה 20 רכישות, פי שניים מהיקף הרכישות בשנתיים הקודמות. מלבד העובדה שאסטרטגיה כזו מגדילה את שורת ההוצאות, עתידה של גוגל תלוי כך בגורלם של הסטארט-אפים שנרכשו. כל זאת, בצל הכישלון של שירותים כגון גוגל-ווייב או גוגל באזז, שמטילים צל על סיכויי ההצלחה של מיזמי גוגל.

למרות שנתח השוק של מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, אנדרואיד, הולך וגדל, יש לזכור שמערכת ההפעלה ניתנת בחינם ליצרני המכשירים. מסיבה זו, גוגל לא תהנה מהכנסות משמעותיות מכך בזמן הקרוב, וגם ברבעונים הבאים 97% מההכנסות שלה יגיעו משוק הפרסום. בברקליס קפיטל מעריכים, כי העדרו של מנוע צמיחה חדש לגוגל עשוי להציב אותה בבעיה, במסגרת התחרות עם מיקרוסופט, פייסבוק ואפל.

‎‎יאהו - סופסוף, גידול ברווח

‎‎מגמת השיפור בחברת יאהו נמשכת. על-פי בית ההשקעות ‏Needham‏, הרבעון השלישי יהיה גם השלישי ברציפות שבו יאהו תציג צמיחה שנתית חיובית, ואף לראשונה, מזה שמונה רבעונים, תרשום גידול שנתי חיובי בשורה התחתונה (רווח נקי). על-פי הקונצנזוס בשוק, הכנסות החברה יהיו 1.13 מיליארד דולר, המשקפים גידול מתון של 1% בהשוואה לרבעון הקודם, והרווח הנקי שלה יהיה 15 סנט למניה.

המומנטום החיובי של יאהו נשען על גידול שנתי של 14% בהכנסות שלה משוק פרסום הדיספליי, ענף שבו ליאהו יש דומיננטיות מובהקת, ועל מחירי הפרימיום הגבוהים שיאהו דורשת תמורת פרסום בנכסיה.

למרות שיאהו מתקשה להגדיל את נתח השוק שלה בתחום החיפוש, הרי שההסכם עליו חתמה עם מיקרוסופט, שיצא לדרכו ברבעון הנוכחי, צפוי להניב לה הישגים משמעותיים יותר ואנליסטים מקווים כי בדו"ח החברה תספק תחזית מדויקת יותר לגבי ההכנסות הצפויות מכך.

‎PayPal‏ וקינדל הן התקווה

‎‎התוצאות הפיננסיות של ‏eBay‏, המפעילה אתר מכירות פומביות, יתפרסמו יום לאחר יאהו, וישפכו אור על היקפי הצריכה המקוונת בעולם ובארה"ב בפרט.

בברקליס קפיטל מעריכים, כי החברה תצמח ברבעונים הבאים בקצב נמוך יותר מהצמיחה בכלל שוק הסחר האלקטרוני. על-פי הקונצנזוס, ההכנסות של החברה יהיו 2.18 מיליארד דולר, ירידה שנתית של כ-2%, ואילו הרווח הנקי יהיה 37 סנט למניה.

בצד החיובי, ‏eBay‏ נהנתה מגידול רבעוני של 4% במספר המשתמשים הפעילים - שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2007 - והעובדה שהחברה שיפרה את חוויית המשתמש עתידה לסייע לה בהמשך הצמיחה.

גם ‏PayPal‏, חברת התשלומים המקוונים שבבעלות ‏eBay‏, תתרום לצמיחה של החברה-האם, בפרט לאור כניסתה לתחום התשלומים בסלולר.

גם ענקית המסחר האלקטרוני אמזון צפויה להציג תוצאות משופרות: הכנסות של 7.34 מיליארד דולר, גידול רבעוני של 12%, ורווח נקי של 48 סנט למניה. בברקליס קפיטל מייחסים את הצמיחה למגמה החיובית של שוק הסחר האלקטרוני, שצפויה לצבור תאוצה לקראת החגים, ולמכירות נאות של קורא הספרים האלקטרוני שלה, קינדל.

אמזון לא מפרסמת את נתוני המכירות של הקינדל ורק מסכימה לשחרר לאוויר הצהרות עמומות על "הצלחה מסחררת", מה שמעורר את החשש בשוק כי היא לא מצליחה לעמוד בציפיות, וסובלת מתחרות קשה מצדו של האייפד של אפל. ייתכן שהדו"חות הקרובים יענו על סימן השאלה.

‎‎בינג הולך ומתחזק

‎‎ענקית התוכנה מיקרוסופט צפויה לדווח בסוף החודש על הכנסות של 15.83 מיליארד דולר, קיטון של 1.3% בהשוואה לרבעון הקודם, ורווח נקי של 51 סנט למניה, שיפור של 8% בהשוואה לרבעון שעבר. החברה, שהכתה ברבעון הקודם את התחזיות לאור ההצלחה של מערכת ההפעלה החדשה שלה (חלונות 7), מקווה גם הפעם לשחזר את ההצלחה.

נקודה חיובית מבחינת מיקרוסופט היא שמנוע החיפוש שלה, בינג, ממשיך לצבור תאוצה, ועל-פי חברת המחקר נילסן הוא עקף לראשונה את מנוע החיפוש של יאהו בחודש אוגוסט, עם נתח שוק של 13.9%. אמנם, גוגל ניצבת ראשונה ובפער אדיר, אולם שיתוף הפעולה בין מיקרוסופט ויאהו צפוי לסייע למיקרוסופט בתחרות.

בכל הנוגע לטווח הארוך, צריך יהיה עוד להמתין מספר רבעונים כדי לראות אם מערכת ההפעלה הסלולרית החדשה של החברה, הווינדוס- פון 7 שהושק השבוע, תצליח להשיג דריסת רגל משמעותית ולהתחרות באייפון, באנדרואיד ובבלקברי. כמו-כן, המשקיעים עדיין ממתינים לראות מה היא תהיה תשובתה של מיקרוסופט בתחום מחשבי הלוח, הטאבלטים, ובפרט מול האייפד של אפל. ‏‎‎‏

הנציגות האינטרנטית
 הנציגות האינטרנטית