נתוני מאקרו חלשים בארה"ב: הגירעון מול סין התרחב לשיא

הגירעון המסחרי התרחב באוגוסט ב-8.8% ל-46.3 מיליארד דולר ■ מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.4%, הצפי היה 0.1% ■ מס' התביעות לדמי אבטלה עלו לעומת צפי כי ירדו

שטף נתונים מאקרו כלכליים זרמו היום (ה') לוול סטריט ובהם מדד המחירים ליצרן, נתוני התעסוקה השבועיים ומאזן הסחר של ארה"ב, הנתונים היו גרועים יותר מהציפיות בשוק, אך החוזים, על אף שהתמתנו בהם העליות עדיין מצביעים על פתיחה חיובית של המסחר. הדולר ממשיך להיחלש.

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה בספטמבר ב-0.4%, לעומת צפי הכלכלנים לעלייה מתונה בהרבה של 0.1%. עיקר העלייה מיוחסת לעלייה במחירי הבשר ועלויות הגז הטבעי. ליבת המדד המנוטרלת מהשפעת מחירי המזון והאנרגיה עלתה בהתאם לציפיות ב-0.1%.

עוד דווח כי הגירעון המסחרי של ארה"ב התרחב באוגוסט ב-8.8% ל-46.3 מיליארד דולר, לעומת צפי כי יתרחב במידה מתונה יותר ל-44.1 מיליארד דולר. הייבוא עלה במידה רבה יותר מהעלייה שחלה בייצוא האמריקני. הביקוש לכלי רכב ולציוד מחו"ל הם שקיזזו את העלייה שחלה ביצוא. הייבוא גגל ב-2.1% בעוד שהיצוא עלה ב-0.2%.

על פניו נראה כי הגידול בגירעון האמריקני הוא נתון בעייתי, בעיקר לדולר ולמנהלי המדיניות הכלכלית, עם זאת, הגידול בביקוש למוצרים המיובאים לארה"ב נתפס בעיני רבים כנתון חיובי מאחר שהוא מעיד על כך שהחברות האמריקניות ממשיכות להשקיע בציוד חדיש ובבניית המלאים. המכירות בחו"ל של טובין אמריקנים עלו לרמתן הגבוהה ביותרמזה שנתיים, וזוהי סיבה אחת לכך שייצרניות כגון אינטל נותרו נקודת האור הבוהקת במהלך ההתאוששות הכלכלית.

הגירעון המסחרי של ארה"ב עם סין התרחב לשיא של 28 מיליארד דולר, זאת לעומת פער של 20.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הגירעון המסחרי של ארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2010 מסתכם כעת ב-334.9 מיליארד דולר, זינוק של 42.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הנתון השבועי המודד את מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עלה ב-13 אלף פניות חדשות ל-462 אלף בשבוע שהסתיים ב-9 באוקטובר, זאת לעומת צפי כי תחול ירידה במספרן ל-444 אלף. הנתון של השבוע הקודם עודכן כלפי מעלה ב-4,000 ל-449 אלף