כחלון: עסקת פרטנר-סמייל תותנה בשת"פ עם מפעילים חדשים

על אף שהעסקה נחתמה, משרד התקשורת בראשות השר משה כחלון לא מאשר לפרטנר כניסה לשוק השיחות הבין-לאומיות

פרטנר , בבעלותו של אילן בן-דב, חתמה אמש (ד') על הסכם לרכישת חברת012 סמייל, ולמרות זאת משרד התקשורת, בניהולו של השר משה כחלון, שוב דחה השבוע את בקשתה להיכנס לשוק השיחות הבינלאומיות.

החלטת המשרד מסתמכת על כך שארבעה שחקנים שקיבלו רישיון למפעיל MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי) עוד לא נכנסו לשוק הסלולר והוא עדיין לא תחרותי מספיק. מדיניות המשרד היא שאין לאפשר לחברות הסלולר להיכנס לשוק השיחות הבינלאומיות עד שלא תיווצר בו תחרות, בין היתר על ידי כניסתם של המפעילים הווירטואליים. המצב האנומלי הזה מבליט יותר מכל שלמשרד התקשורת אין כרגע מדיניות ברורה על מבנה שוק התקשורת.

אתמול נודע כי 012 סמייל נרכשת על ידי פרטנר תמורת 1.45 מיליארד שקל, מה שמעמיד את משרד התקשורת בפני דילמה חדשה: האם לאפשר את העסקה תחת תנאים של הפרדה מבנית בין פרטנר לסמייל; לשנות את המדיניות שקבע שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, ולאפשר את הקמתן של קבוצות תקשורת; או כלל לא לאשר את העסקה.

מה שברור הוא שמשרד התקשורת מתכוון למנף את אישור העסקה לטובת האינטרסים שלו. כלומר, ככל הנראה פרטנר תחויב להסכים לכל המהלכים שעושה המשרד ושלהם היא מתנגדת. כך למשל פרטנר תיאלץ לאפשר לחברות מתחרות להשתמש באתרי הסלולר שלה, מה שיקצר הליכים של רכישת אתרים על ידי המתחרות, ויאפשר להן לבצע נדידה פנים ארצית ולהעניק שירות מיידי בכל הארץ. במדיניות מסוג זה, מדיניות המקל והגזר, ינקוט המשרד גם במקרה של מיזוג בין סלקום ו-013 נטוויז'ן וביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק (אם בכלל תקרה).

על השאלה מהי עמדת המשרד בנוגע לעסקה, ענה בכיר במשרד התקשורת ל"גלובס": "האם נכנסו מתחרים חדשים לשוק הסלולר? האם פרטנר מסכימה לנדידה פנים ארצית? יש הרבה על מה לדבר לפני שנאשר אותה".