הסכם דרמטי: רופאים יקבלו 35% מרווחים על פטנטים שירשמו

מדובר על חוקרים בבתיה"ח ■ ההסכם בין משרדי הבריאות והאוצר מסיים מחלוקת של למעלה מעשור, ומגדיר את אופן הבעלות וחלוקת הרווח בגין המצאות ופיתוחים בבתי"ח ממשלתיים

המדינה מסכימה להכיר מהיום באופן רשמי בצורך לתגמל חוקרים בבתי החולים הממשלתיים במקרים בהם רשמו פטנט שהניב רווחים, גם אם הפטנט נרשם כחלק בלתי נפרד מעבודתם בבית החולים או בעקבות עבודתם. למעשה, באופן תקדימי, המדינה קובעת כי לחוקרים בבתי החולים ישנה בעלות מפורשת על הקניין הרוחני שיצרו במוסד שבהם הם עובדים. גורמים במשרדי הבריאות והאוצר טוענים כי מדובר בהכרה דרמטית, שתתמרץ את הרופאים החוקרים ליתר חדשנות ותצמצם את תופעת "בריחת המוחות".

ל"גלובס" נודע כי משרדי הבריאות והאוצר גיבשו הסכם שמסיים מחלוקת של למעלה מעשור, ובמרכזו נקבעה לראשונה החלוקה הבאה: החוקר שרשם את הפטנט יזכה ל-35% מהרווחים שתניב ההמצאה או הפיתוח; קרן המחקר של בית החולים או התאגיד שבבעלותו תזכה ב-30%; בית החולים עצמו יקבל 25%; והמדינה תקבל את 10 האחוזים הנוספים באופן הבא: 5% למדען הראשי של משרד הבריאות, ו-5% לקופת האוצר.

מי שקידם את הנושא מצד מערכת הבריאות הוא מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א (איכילוב), פרופ' גבי ברבש, שגיבש טיוטה ראשונה בעניין לפני כחודשיים, יחד עם החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, וסגנו הבכיר יריב נחמה. אז נכנס לתמונה מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, שמכיר היטב את הנושא עוד כששימש כמנהל בית החולים איכילוב. גמזו צפוי לחתום בימים אלה על חוזר מיוחד יחד עם החשכ"ל שוקי אורן, והחוזר ייכנס לתוקף באופן מיידי ויחייב את כלל בתי החולים הממשלתיים ואת המדינה.

כמעט כמו באוניברסיטאות

עד היום, בהיעדר הסכמה על אופן הבעלות והחלוקה של הקניין הרוחני בבתי החולים הממשלתיים, חוק הפטנטים הוא שקבע בזירה הזאת. על פי חוק זה, הבעלות על פטנט שרשם חוקר בזמן עבודתו או עקב עבודתו, שייך למעביד בלבד. פרופ' ברבש שופך מעט מים צוננים ומספר בשיחה עם "גלובס" כי כבר היום בתי החולים דואגים לשלם לחוקרים 40% מהרווחים בגין המצאתם, ולכן חשיבות ההסכם החדש היא בעיקר פרוצדוראלית. "ההסכם יביא הרבה שקט נפשי למשרד האוצר, שהתעקש בעבר על כל מני מודלים שונים. צריך לתת להם קרדיט כעת, על שיצאו מהקיבעון שלהם", הוא אומר. מסתבר כי במשרד האוצר ביקשו בהתחלה לקבוע אחידות בין התמלוגים לחוקרים באוניברסיטאות לבין אלה של בתי החולים הממשלתיים, אולם משום שהחוקרים באוניברסיטאות זוכים כיום ל=40% מהרווחים, ראשי האוניברסיטאות סירבו להפחית את התמלוגים ל=35%. באוצר, לעומת זאת, טוענים כי דווקא אנשי מערכת הבריאות אשמים במידה רבה בסחבת שנוצרה.

גורם במשרד הבריאות מבהיר כי הטענה של פרופ' ברבש בדבר "חשיבות פרוצדוראלית" ממעיטה מדי בהסכם החדש, שכן אין להסתפק ב"נורמה" כזו או אחרת שנהוגה אולי בחלק מבתי החולים בנוגע לתגמול חוקרים, וכי לראשונה עוגנה הבעלות של החוקרים על הקניין הרוחני. "אף אחד לא יוכל כעת לנהל מו"מ מעל ראשם של החוקרים", הוא מציין.

אפילו מבקר המדינה קבע במאי האחרון כי המחלוקת בין משרדי האוצר והבריאות סביב סוגיית הקנין הרוחני, גורמת לנזק כספי ניכר למדינה, והדבר עלול להביא לבריחת מוחות ולזליגת ידע מהמערכת הממשלתית. גורם במשרד האוצר ציין היום כי הדבר החשוב ביותר בהסכם הוא עצם חלוקת התמלוגים, כך שרוב רובם של הרווחים מהפיתוחים השונים יישארו במערכת הבריאות - דבר שמוכיח כי האוצר שאף להסדרת הסוגייה ולא להגדלת חלקו של האוצר ברווחים. עוד אמר הגורם כי ההסכם אמור למנוע או לפחות לצמצם מקרים של תביעות משפטיות הדדיות בין חוקרים, בתי חולים ומשרדי ממשלה, זאת באמצעות הסדרה רשמית וברורה של אופן הבעלות על הקניין וחלוקת הרווחים.