ראש עיריית ת"א תומך בהגבלת העלאת דמי השכירות בעיר

חולדאי הביע בחשבון ה"טוויטר" החדש שחנך לאחרונה תמיכה בהצעת החוק של ח"כ יחימוביץ וח"כ שאמה שבמרכזה שיפור מעמדו של השוכר בחוזה מול בעלי הדירות

האם עיריית תל אביב מביעה נכונות למעורבות חוקית במערכת היחסים שבין שוכרי ומשכירי דירות בעיר? ראש העיר חולדאי הביע בחשבון הטוויטר שלו שנחנך לאחרונה תמיכה ב"הצעת חוק זכויות השוכר והמשכיר" שהגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' מהעבודה וכרמל שאמה מהליכוד. בחשבון הטוויטר שלו כתב חולדאי כי הוא "תומך בהצעת החוק... שתסייע לשוכרים בכל הארץ ובתל אביב-יפו בפרט". חולדאי אף הציג שליטה טכנולוגית מרשימה כשהפנה את העוקבים אחר חשבונו לחשבונה של יחימוביץ' עצמה.

הצעת החוק של יחימוביץ' ושאמה מבקשת להסדיר את שוק הדירות השכורות אשר הולך וגדל כאשר כיום, על פי דברי המבוא להצעת החוק, "כמעט חצי מתושבי תל אביב ושליש מתושבי ירושלים מתגוררים בשכירות".

החוק מבקש לקבוע, בין היתר, כי המשכיר יוגבל ביכולתו להעלות את דמי השכירות ולא יוכל לקבוע העלאה של יותר מ-5% בשכר הדירה כתנאי לחידוש החוזר עם השוכר. כיום, טוענים יחימוביץ' ושאמה, מדובר בשוק פרוץ בו כל בעל דירה נוהג כרצונו תוך שהוא מנצל, לעיתים, את חוסר הנוחות הכרוך במעבר דירה ואת הפגיעות במעמדו של השוכר על מנת להעלות באופן חד צדדי את עלויות הדיור.

מטבע הדברים, נקבעו בחוק חריגים לעניין זה במקרה של שיפוץ הדירה או עלייה משמעותית בערכי הנכסים השכנים וכן מוצע כי תוקם נציבות ייעודית לנושא במשרד הבינוי והשיכון אשר תתן את אישורה להעלאה חריגה בעלויות שכר הדירה.

החוק מבקש עוד להוציא מחוץ לחוק סעיפים מתלים הקיימים בחוזי שכר דירה ואשר מאפשרים כיום לבעל הדירה לבקר בדירה ללא הודעה מוקדמת, לקבוע דמי פיקדון מופרזים עבור הדירה, להחליף מנעולים בדירה או לפנות את השוכר ללא הודעה מוקדמת. באתרה של חבר הכנסת יחימוביץ' נכתב כי "בחוק המוצע יוסדרו היבטים מרכזיים ביחסים שבין המשכיר והשוכר, באופן שלא ניתן להתנות עליהם אלא לטובת השוכר".

מדובר על הבעת תמיכה ראשונה מצידו של חולדאי באופן גלוי להסדרה חוקית של מערכת היחסים בין שוכרים למשכירים בעיר, על רקע העלייה הנמשכת במחירי הדיור בעיר ופעילותה של הוועדה לקידום דיור בר השגה בתל אביב.