טרישה נגד וובר: לא צריך לבטל רכישת האג"ח ע"י ה-ECB

נגיד הבנק האירופי המרכזי, ‎‎ז'אן-קלוד טרישה טוען כי התמריצים עדיין נחוצים ■ הנגיד הגרמני, וובר אמר בשבוע שעבר, שתוכנית רכישת האג"ח של ה-‏ECB‏ לא עובדת ושצריך לבטל אותה

‎‎נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן-קלוד טרישה, הרחיק בסוף השבוע את עצמו מההתבטאויות האחרונות של אחד מבכירי הבנק, נגיד הבונדס בנק אקסל וובר, על מדיניות הבנק, באומרו שהן אינן משקפות את ההשקפות של מועצת הנגידים של ה-‏ECB‏.

בראיון לעיתון האיטלקי "לה סטמפה" שפורסם היום (א') אמר טרישה שמועצת הנגידים כקולקטיב אינה מסכימה עם דבריו של וובר מהשבוע שעבר, שתוכנית רכישת האג"ח של ה-‏ECB‏ לא עובדת ושצריך לבטל אותה. "זו לא העמדה של מועצת הנגידים ברוב גדול מאוד", אמר טרישה.

הוא השמיע גם דעות פחות ניציות בהשוואה לוובר על מדיניות הריבית, וחזר על ההודעה שהוא השמיע במסיבת העיתונאים האחרונה של ה-‏ECB‏, ולפיה שערי הריבית הנוכחיים הם נכונים.

וובר, אחד המועמדים המובילים לרשת את טרישה עם פרישתו בשנה הבאה, אמר בשבוע שעבר שקובעי המדיניות לא צריכים לחכות זמן רב מדי לפני שיבטלו את אמצעי הנזילות לשעת חירום ויעלו את הריבית.

הדברים הניציים של וובר הציתו ספקולציות נרחבות על מחלוקת קשה בצמרת ה-‏ECB‏. טרישה הדגיש ש"יש נשיא אחד, שהוא גם דובר מועצת הנגידים".

הוא חזר על קריאתו לממשלות האירופיות לנקוט פעולה נמרצת לאיזון התקציבים והחובות שלהן, וקרא גם לנקיטת צעדים חריפים יותר נגד מדינות שיפרו את כללי התקציב, כולל עיצומים אוטומטיים-למחצה.

עם זאת, הוא הוסיף שאם יהיה איום של משבר חוזר, כדאי יהיה להקים מסגרת קבועה לניהול המשבר הזה אחרי ש"מסגרת היציבות הפיננסית האירופית", מנגנון החילוץ שהוקם במאי השנה, תפקע בשנת 2013.

בהתייחסו לתנודות שערי המטבעות שהגבירו את החששות מפני מלחמת מטבעות בין המעצמות הכלכליות בעקבות צניחת הדולר מול המטבעות האחרים, טרישה חזר על אזהרותיו מפני תנודות חריפות מדי, לדבריו.

הוא הוסיף שחשוב שהרשויות בארה"ב אישרו את מדיניותן ארוכת הטווח של תמיכה בדולר חזק. ‏‎‎