בובליל על שוק הדיור: "המדינה מכניסה יד לכיסי זוגות צעירים"

נשיא התאחדות הקבלנים: "הממשלה מתנהלת כמו קוזאק נגזל - מוכרת קרקעות במחיר גבוה ב-300% בהשוואה ללפני 3 שנים, ואח"כ צועקת 'גוועלד, מחירי הדירות עולים'"

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, קרא הבוקר (ב') לממשלת ישראל להתעשת ולמצוא פתרון מיידי למצוקת הדיור, ולא - "ייתכן שייגרם נזק בלתי הפיך". בתדריך לעיתונאים, אמר בובליל כי קצב עליית מחירי הדירות, בשיעור של כ-20% בשנה הוא מסוכן: "ממשלת ישראל מתנהלת כמו קוזאק נגזל, היא מכניסה את ידיה עמוק עמוק לכיסי הזוגות הצעירים. היא מוכרת קרקעות במחירים הגבוהים ב-300% בהשוואה ללפני שלוש שנים, ואחר כך צועקת 'גוועלד, מחירי הדירות עולים'".

לדברי בובליל, "ממשלת ישראל יכולה לטפל בעליית מחירי הדירות, אבל היא לא רוצה לעשות את זה, כי כך היא מעשירה את קופת המדינה, והיא משתמשת בכספים למטרות אחרות. זה לא נכון שלא ניתן לטפל בבעיית מחירי הדירות".

בובליל קרא לממשלה "לעשות דברים פשוטים, כמו תכנון מואץ. לא צריך לחשוש. שאר הפתרונות הם כל מיני פתרונות קסם שלא ייתנו פתרון לאורך זמן". לגבי הצפת השוק בקרקעות לבנייה, אמר בובליל: "אלה רק דיבורים של הממשלה".

בעניין מחירי הדירות הגבוהים, אמר בובליל בשם הקבלנים: "אנחנו לא נהנים ממחירי הדירות העולים, אנחנו נפגעים לא פחות מרוכשי הדירות". לגבי התכנון המואץ ופחד הרשויות הנובע מפרשת הולילנד, אמר כי "אנחנו נמצאים בתקופת משבר - הפתרונות קיימים, אבל הממשלה מפחדת לתפוס את השור בקרניו. צריך לתת פתרון מיידי לפני שייגרם נזק שאולי לא יהיה בר תיקון". יצוין, כי על פי אומדנים שהציגה היום התאחדות הקבלנים, על כל דירה שנמכרת מרוויחה המדינה כחצי מיליון שקל.

במסגרת התדריך, הציג מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, נתונים לפיהם המדינה היא הנהנית העיקרית מעליות המחירים בשוק הדיור. מסקירה שביצעה חברת BDO זיו האפט עבור התאחדות הקבלנים, עולה כי הרווח של המדינה על קרקע לדירה בממוצע זינק תוך שנתיים (בין 2008 ל-2010) פי 2.5 - כך שהמדינה מרוויחה היום כ-258 אלף שקל על קרקע ליחידה (במכרזי מינהל מקרקעי ישראל) בממוצע, בהשוואה ל-102 אלף שקל ב-2008. בנוסף, חלה עלייה בהכנסות המדינה ממיסי המקרקעין לכ-6.9 מיליארד שקל ב-2010 (עפ"י אומדנים) לעומת 5.04 מיליארד שקל ב-2009 ממיסי מקרקעין (הסכומים אינם כוללים הכנסות מגביית מע"מ).

מחירי הדירות, על פי הלמ"ס, עלו מ-756 אלף שקל בשנת 2006 לכ-984 אלף שקל ב-2010. מספר החודשים הנדרשים כעת על מנת לרכוש דירה בישראל עומד על 114, בהשוואה ל-90 בצרפת, 60 בארה"ב, 71 בבריטניה, 56 בקנדה, 42 בשווייץ ו-30 בשוודיה.

לפיכך, דורשת התאחדות הקבלנים מהממשלה להגדיל את התחלות הבנייה באופן מיידי ל-100 אלף יחידות דיור בשנה, ולהשאיר על המדף עוד 100 אלף יחידות דיור. בנוסף, דורשת ההתאחדות להחזיר את הול"לים, ועדות תכנון מואצות שהיו קיימות בשנות ה-90. גורדון, העריך שהול"לים עשויים להביא לשינוי בתוך כשנה. כמו כן, דורשת ההתאחדות להגדיל את מצבת העובדים הזרים ל-20 אלף עובדים בחמש השנים הקרובות.