יו''ר הכנסת ריבלין: הולכתי שולל על-ידי שר האוצר בנוגע לתקציב

ריבלין: "הוא הגיש חוק הסדרים יותר עבה מאי-פעם. הוא הצטער על כך שכעסתי, ואני סלחתי"

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, טען היום (ב') כי הוא "הולך שולל" על ידי משרד האוצר בנוגע לתקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012.

"ביקשתי להבהיר לשר האוצר יובל שטייניץ כי לא אסכים לתקציב דו-שנתי וגם לחוק ההסדרים רב היקף, שכן שני הדברים הללו גורמים לאי חיוניותה ומיותרותה של הכנסת", אמר ריבלין במסיבת עיתונאים מיוחדת לרגל הנחת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2012-2011 מחר על שולחן הכנסת. "שר האוצר הבטיח שהחוק יהיה מצומצם וייגע אך ורק בדברים נחוצים. זו הייתה הבטחה מלאה שלו. בשלב מסוים הממשלה שינתה את עמדתה והדברים הגיעו לידי עימות. היה לי רגע של כעס גדול על שר האוצר כי הרגשתי שהולכתי שולל על ידו. הוא הבטיח לי דבר אחד וקיבלתי חוק הסדרים שהיה יותר עבה לעומת שנים אחרות. הייתה הבטחה (של שר האוצר) והיא לא קיומה. נאלצנו להיאבק, אבל זה לא היה אישי. הוא הצטער על כך שכעסתי עליו וביקש סליחה".

ביום שני הבא יובאו שני החוקים להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, ומשם יועברו לוועדות הכנסת השונות לקראת הכנתם לקריאה שנייה ושלישית, שתתקיים בסוף דצמבר.

"אנו שמחים מאוד שהממשלה מגישה חוק הסדרים צנוע מזה שהיא ביקשה להגיש מלכתחילה", המשיך ריבלין, "היועץ המשפטי לכנסת הסכים איתנו כי כל מה שהינו צריכים להוציא - הוצא, וכל מה שהיה אפשר להכניס - הוכנס. חוק ההסדרים חוזר לפרופורציה המתאימה בהתאם להבטחתו שניתן אז ע''י מנכ''ל האוצר והממונה על אגף התקציבים דאז, ירום אריאב ובהתאם לאסקולה המחשבתית של הכנסת לפיה מדובר בחוק נלווה לחוק התקציב", הכריז ריבלין.

מחוק ההסדרים הוצאו 23 חוקים שהיו אמורים להיות כלולים בו, ובהם: הבראת השידור הציבורי, הרחבת ספקי תשתיות פס רחב באינטרנט, הסדרת הרישוי בתחבורה הציבורית, הרחבת סמכויות הפיקוח והאכיפה של הממונה על שוק ההון, תוכנית ויסקונסין, הרחבת היצע הדיור, והעצמת הגבייה ברשויות המקומיות. החוקים הועברו למסלול חקיקה רגיל.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בירך גם הוא על צמצום חוק ההסדרים וטען כי מדובר ב"ברכה לכנסת". גפני אמר כי נתן גיבוי מלא ליו"ר הכנסת במאבקו בנושא, "המהלך לצמצום חוק ההסדרים שהפך מדי שנה להיות חוק מנופח ורחב יותר, נועד לשמור על הכנסת ומעמדו, העובדה כי החוק אכן צומצם משמעותית, הוא ברכה לכנסת. החוקים שנותרו הם תלויי תקציב וכך זה אמור להיות".

גפני הוסיף כי "וועדות הכנסת הוכיחו כי הן יכולות להעביר רפורמות חשובות שונות גם בלי שייכנסו לחוק ההסדרים. אצלנו בוועדה העברנו חוקים מורכבים מאד כמו חוק בנק ישראל, החוק לניירות ערך וחוקים רבים נוספים, פשוט לא היה מקום לחוק הסדרים מורחב, ואין לנו אלא לברך על צמצומו".

בתוך כך הגיב לנושא גם היועץ למשפטי לכנסת, איל ינון, אשר ניהל את מו''מ מטעם יו''ר הכנסת ואמר הבוקר: "טוב שהאוצר התעשת בדקה האחרונה. בכך הם מנעו משבר חוקתי במדינת ישראל. חסכנו הפעם את המשבר".