חברת בססח צופה גל של פשיטות רגל בשוקי היצוא של ישראל

בשוקי איטליה, ספרד ורוסיה תתרחש העלייה הגבוהה ביותר‏‎‎‏ ■ מכון היצוא מדווח על ירידה דולרית חדה ביצוא הסחורות‏ ■ ‎‎מילגרום: "הנתונים מדליקים נורה אדומה לגבי עתיד היצוא"

‎‎חברת בססח, המספקת ביטוחי אשראי ליצואנים, עדכנה בימים האחרונים את תחזיותיה לגבי השווקים המרכזיים לייצוא הישראלי באירופה ובארה"ב: על-פי התחזית, שהופצה ללקוחות החברה, השווקים יהיו נתונים להאטה כלכלית עוד תקופה ממושכת. בססח מעריכה כי 2010 תסתיים בגידול בהיקף פשיטות הרגל של חברות במדינות שמהוות יעד מרכזי לייצוא הישראלי.

לדברי מנכ"ל בססח, דוד מילגרום, על אף שהתחזית לא מביאה בחשבון מצב שבו מדינה מערבית לא תעמוד בתשלום חובותיה הגבוהים, "עדיין קיים חשש ממשי לחדלות פירעון של מדינה מערבית, מה שיוביל להחרפת המשבר", כדבריו.

הנתונים שעל בסיסם עדכנה החברה את הערכותיה נסמכים על נתונים של ענק ביטוח האשראי העולמי ‏Euler Hermes‏, מבעלי בססח.

‎‎‏11 אלף עסקים באיטליה

‎‎בחברה אמרו ל"גלובס" כי מלחמת המטבעות בשוקי העולם מהווה גורם סיכון נוסף ליצואנים הישראליים, בהתייחס למוסר התשלומים של לקוחותיהם. זאת משום שחוסר יציבות ושינויים חדים בשערי החליפין במדינות היעד הישראלי מכבידים על לקוחות היצואנים בכל הקשור לערכו של מלאי החברה; רווחיותה; היכולת שלה לתכנון לטווחים ארוכים; ועוד.

מטרידות במיוחד התחזיות המתייחסות לשווקים באיטליה, ספרד ורוסיה: 11 אלף עסקים באיטליה צפויים לפשוט את הרגל בחודשים הקרובים - מה שמהווה עלייה של 14% בהיקף פשיטות הרגל בארץ המגף ביחס ל-2009. בחברה אמרו כי הענפים המסוכנים ביותר ליצואנים הישראלים באיטליה הם התובלה האווירית; אלקטרוניקה; ומוצרי בנייה. היקף היצוא הישראלי לאיטליה עתיד להסתכם בסוף השנה על 1.4 מיליארד דולר.

מנתוני התחזית של בססח עולה עוד כי בספרד, שאליה ישראל מייצאת בהיקף שעתיד להסתכם בסוף השנה בכ-1.1 מיליארד דולר, צפויים לפשוט רגל כ-5,500 עסקים, בעיקר בתחומי הרכב וחומרי הבנייה. הנתונים מסמנים גם את רוסיה כמדינה "מסוכנת" לייצוא, כאשר בה צפויה פשיטת רגל של כמעט 17 אלף בתי עסק.

הנתונים על שוקי העולם קודרים גם מצד מכון הייצוא הישראלי: משם נמסר בסוף השבוע שעבר על ירידה דולרית חדה בהיקף ייצוא הסחורות. נתוני המכון מתייחסים לחודשים אוגוסט וספטמבר האחרונים, ומהם עולה כי חלה ירידה של 12% בהיקף יצוא ההיי-טק; ירידה של 12.5% בהיקף היצוא של הסחורות (ללא יהלומים), וירידה של כ-20% ביצוא תרופות. במכון היצוא הצביעו על בלימה מוחלטת של מומנטום הצמיחה שנרשם החל ברבעון השני של 2009: "הנתונים משקפים את מגמת ההאטה בצמיחה העולמית והירידה ביצוא בצד תיסוף שער השקל, מדליקים נורה אדומה לגבי עתיד היצוא", מסר מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ. ‏‎‎‏