מזהים הזדמנויות השקעה: ברזיל - כלכלה, קרנבל וכדורגל

עם ביקושים פנימיים חזקים, השקעות מאסיביות וצמיחה גבוהה - ברזיל ממשיכה לרכז עניין בקרב המשקיעים הזרים, אך התמונה לא תמיד ורודה

כבר שנים שמדברים על ברזיל כעל הדבר החם בשווקים הגלובליים, והמדינה אכן מצדיקה זאת, כל פעם מחדש. לפני כחודשיים בחנו את אפשרויות ההשקעה האטרקטיביות במדינה, אך מאז גברו החששות מגלישה למיתון עולמי נוסף, כמו גם מירידת הביקוש לסחורות - ממקורות הצמיחה שלה. האנליסטים אפי ליכט ועירית מוצרפי מבנק הפועלים בחנו את הסוגיה והשלכותיה על שוק המניות המקומי.

"ברזיל ממשיכה להוות מקור השראה עבור כלכלות מתפתחות ומפותחות רבות, תוך התחזקות ביקושים פנימיים והשקעות מאסיביות שהביאו לצמיחה גבוהה ביותר במחצית הראשונה של השנה", אומרים ליכט ומוצרפי. הכלכלה הברזילאית עברה בעשורים האחרונים מהפך אדיר, שהוביל אותה למעמד של אחת מעשר הכלכלות הגדולות בעולם. "לברזיל פוטנציאל כלכלי עצום, שכן היא צפויה, ביחד עם סין, הודו ורוסיה (מדינות ה-BRIC, ר"ב), לרכז חלק ניכר מהצמיחה והסחר העולמי", ממשיכים השניים.

המדינה הציגה עמידות כלכלית במשבר האחרון. עמידות זו נבעה הן מחוסנה של המערכת הפיננסית והן משילוב של אחריות פיסקאלית, גמישות בשערי החליפין ואמינות של יעד האינפלציה, לפי כלכלני בנק הפועלים. עם זאת, הם מציינים, ההשפעות העקיפות של המשבר לא פסחו גם עליה, על רקע התלות הגבוהה שלה בהשקעות זרות ובייצוא סחורות חקלאיות.

היסודות האיתנים של ברזיל תומכים בהערכות אלו. שיעור האבטלה הנמוך, הגידול באשראי לציבור והעלייה באמון הצרכנים תומכים בביקושים המקומיים החזקים. בנוסף, התייצבות מסוימת בכלכלה הגלובלית, גידול בסחר העולמי והעלייה במחירי הסחורות תמכו גם הם בכלכלת המדינה.

עדות נוספת לחוסן הכלכלי של ברזיל ניתן לקבל מדירוג ההשקעה שקיבלה משלוש חברות הדירוג המרכזיות - BBB מינוס. "מהלך זה הינו משמעותי עבור שוק ההון בברזיל, שכן הוא מאפשר לטווח רחב יותר של משקיעים להיחשף לאיגרות חוב ולמכשירי השקעה המדורגים בברזיל", מציינים ליכט ומוצרפי.

באשר לסביבת הריבית במדינה מציינים בבנק הפועלים, כי התמתנות קצב עליית האינפלציה והתגברות החששות בנוגע להמשך ההתאוששות הכלכלית הגלובלית עצרו את העלאות הריבית. זו צפויה להיוותר ברמתה הנוכחית (10.75%) עד סוף השנה, ולחזור לעלות במתינות בשנה הבאה.

אי-אפשר להזכיר את ברזיל מבלי לציין את אירוח האירועים הספורטיביים המרכזיים בשנים הקרובות, שצפוי להעניק תמיכה משמעותית לשורה של מגזרים כלכליים ולהשקעות הון אדירות, בעיקר בתשתיות. המונדיאל והמשחקים האולימפיים שיתקיימו במדינה בשנים 2014 ו-2016 בהתאמה, מהווים על פי בנק הפועלים הזדמנות גדולה לכניסת הון והשקעות זרות בהיקפים חסרי תקדים ומנוף להשקעה בתשתיות.

היתרון הגדול הבא של ברזיל טמון במספר תגליות הנפט, שהתגלו במדינה לאחרונה ועשויות לסייע לה להפוך למעצמת אנרגיה. "עובדה זו עשויה אף היא לתרום למשיכת משקיעים ועסקים בטווח הארוך", טוענים בבנק הפועלים.

הצד השני של המטבע

בברזיל גם לא מעט סיכונים, עימם תיאלץ המדינה להתמודד בחודשים הקרובים. אחד מהם, שאינו בכוח השפעתה, הוא החשש להאטה חדה מהצפוי בהתאוששות הגלובלית. "סימני האטה בשורה של מדינות מובילות ומשבר החוב באירופה עלולים להוביל להאטה בביקושים הגלובליים ולפגוע בברזיל", טוענים ליכט ומוצרפי.

חולשה נוספת נרשמת בפעילות הכלכלית, שלאחר צמיחה חדה בתחילת השנה רושמת התמתנות. "הדבר בלט במיוחד במדד מנהלי הרכש שירד מעט מתחת לרמת 50 הנקודות", אומרים בהפועלים. נתון זה מגיע לאחר 12 חודשים רצופים של התרחבות בפעילות.

השלכות שליליות ארוכות טווח עלולות להגיע גם מתמריצי הממשלה, שממשיכה להזרים כסף למשק באמצעות גידול בהיקפי האשראי ובאמצעות הגדלת הוצאות השכר. "הדבר אמנם סייע להגדיל את הצריכה הפרטית, אך אי-עמידה ביעד הגירעון וההשפעות ארוכות הטווח מסוכנות, ועשויות להתבטא בקושי בגיוסי הון ובאינפלציה", מציינים ליכט ומוצרפי.

החשיפה הגבוהה לשוק הסחורות, שתמכה בכלכלה בחודשים האחרונים, עשויה להפוך לחרב פיפיות במקרה שהשוק יסבול מתנודתיות גבוהה.

בדומה לשווקים אחרים בעולם, גם שוק המניות הברזילאי מצא עצמו בחודשים האחרונים מתנדנד בין טריטוריה חיובית לשלילית. נכון להיום מדד המניות המרכזי, הבוואספה, נמצא כ-2% מתחת לרמתו בתחילת השנה, לאחר עלייה של כ-80% בשנת 2009.

בין הגורמים שתרמו לתנודתיות במדד ניתן לציין את האטת מומנטום הצמיחה בכלכלה הגלובלית כאמור.

מתחילת השנה מתאפיין מדד הסחורות בדשדוש יחסי, למרות עלייה של 7% (רובה בסחורות חקלאיות ובמתכות יקרות). המתאם הגבוה בין מדד הסחורות למדד המניות בברזיל משקף את רמת הסיכון אליה חשוף שוק המניות בברזיל, לפי בנק הפועלים.

אם תוסיפו לכך את הדעיכה בחודשים האחרונים של זרימת ההון הזר המאסיבית, שאפיינה אותו ב-2009, הרי לכם סיבה נוספת לפסימיות. "עליית מפלס החששות ותנודתיות גוברת בבורסות הובילו לירידה בתיאבון לסיכון, ורבים מהמשקיעים החזירו את כספם למקלטים", אומרים ליכט ומוצרפי.

מכפיל הרווח הממוצע של החברות ירד בשנה החולפת מרמה של 17 ל-13, שעדיין נחשב גבוה לעומת המכפיל ההיסטורי (10). עם זאת, בבנק הפועלים מציינים כי לא ניתן להשוות בין השניים בגלל ההתפתחות הגדולה של ברזיל בשנים האחרונות. רמת התמחור של השוק הברזילאי בהשוואה לשווקים מתפתחים אחרים נחשבת לגבוהה יחסית - מעל לסין וישראל אך נמוכה מזו של הודו.

בשורה התחתונה, ליכט ומוצרפי מציינים כי הגורמים העומדים לימין הכלכלה, החברות ושוק המניות הברזילאי, יחד עם הפוטנציאל העתידי, גוברים על הסיכונים הכרוכים בהשקעה במדינה.