האב, הבנות והכת המסתורית

דיווחים בתקשורת האמריקנית מעלים חשד שבנותיו הצעירות של אדגר ברונפמן, שעשה את הונו בחברת הוויסקי סיגרם, מעורבות בכת וייתכן שנשקפת להן סכנה לפי תחקיר "ואניטי פייר", העבירו הבנות עד כה 150 מיליון דולר מקרן המשפחה לארגון ברונפמן האב ל"גלובס": "הכול בולשיט"

סקנדל נוסף במשפחת ברונפמן הוא לכאורה לא ביג דיל. שערוריות כבר נעשו טבע שני לבני המשפחה. ובכל זאת, הסאגה החדשה של הברונפמנים, הנפרשת עתה על גבי מאות אינצ'ים בתקשורת האמריקנית, מרתקת אולי יותר מקודמותיה מאחר שהיא חושפת את תעלוליו של ענף חדש, לא מוכר ברבים, של המשפחה: שרה (33) וקלייר (30), בנותיו הצעירות איל הוויסקי אדגר ברונפמן (יו"ר סיגראם לשעבר), הידוע גם בזכות פעילותו הנדבנית, למשל בקונגרס היהודי העולמי.

הבנות לא נפלו רחוק מהעץ

על שתי הבנות אפשר כנראה לומר את מה שאמר פעם חכמולוג אחד על אחיהן למחצה אדגר ג'וניור, ששאף (והצליח פחות או יותר) להיות מוגול הוליוודי: "אדגר הוא כמו כספומט; רק נוגעים בו וכבר נשפך כסף". שרה וקלייר, אנו למדים מתחקירים בעיתונות האמריקנית, נפלו לא הרחק מהעץ המשפחתי.

האחיות לבית ברונפמן הן בחורות לא בלתי פוטוגניות, שהצליחו, לטענות המקטרגים, לקושש יותר מ-100 מיליון דולר (ויש אומרים עד 150 מיליון) מחלקן בקרנות המשפחה ולהעבירם לקבוצה מסתורית, שבראשה עומד מנהיג כריזמטי - ספק כת המתאפיינת בפולחן אישיות, ספק מכון תמים לאימון (קואצ'ינג) של מנהלים בכירים.

כמה השערות הועלו באשר למשיכתן של שרה וקלייר לארגון: הקסם האינטלקטואלי של "תורת ההצלחה האקזקוטיבית" מבית מדרשו של אותו מנהיג כריזמטי; העובדה שעלה בידי השתיים להגיע לעמדות בכירות בארגון; ותסביך אב - רצון להאכילו מרורים על עוולת אמיתיות או מדומות. ממידע על הקשרים המוזרים של האחיות ברונפמן, שהחל לזלוג לתקשורת לפני כמה חודשים, אפשר לנחש שכל ההערכות תקפות.

150 מיליון לארגון מפוקפק

בדיון בבית משפט בניו יורק, שהתקיים באביב, החלו האחיות לכבס בפומבי את הכביסה המלוכלכת של המשפחה. הן הגישו קובלנה נגד קבוצת נשים (היועצת הפיננסית שלהן היא אחת מהן) שהפכה את האחיות, לטענתן, מטרה לסחיטה. "אם לא תשלמו לנו 2.1 מיליון דולר עד חצות (בתאריך לא נקוב), אנו נצא לעיתונות עם מידע שעלול להזיק לך ולאחותך", נאמר במכתב הסחיטה, לפי עדות בשבועה של קלייר ברונפמן.

קלייר לא פירטה מה המידע המאיים הזה, אך המגזין "ואניטי פייר", המתמחה בתחקירי עומק על אנשים בכותרות, התנדב לעשות זאת במקומה בכתבה ענקית בגיליונו האחרון. "בנותיו של המיליארדר ברונפמן הן לא סתם יורשות לאימפריה הגלובלית שבנה סבן, סמואל ברונפמן", נכתב בתחקיר. "כפי שהן מתארות את עצמן, הן יזמיות חשובות ועשירות, ונדבניות בזכות עצמן, נשים שמנהלות רשתות השקעות ומכונים הומניטריים באזור אולבני (צפון מדינת ניו יורק), שבו הן חיות". אכן, כפי שקלייר העידה בבית המשפט, נכתב, דרישת הסחיטה הגיעה אליה בדיוק כמה שבועות לפני שהיא ואחותה עמדו לארח את הדלאי למה באולבני לאירוע שעסק בנושאים הומניטריים.

"רבים ידעו שבנותיו של אדגר ברונפמן מעורבות בארגון שעוטף עצמו במעטה סודיות, בשם NXIVM (מבטאים כמו נקסיום, תרופה פופולרית נגד עודף חומציות)", מוסיף המגזין. "זה ארגון שהאב ברונפמן עצמו הגדיר 'כת'. אך רק מעטים היו מודעים לסכומי הכספים האדירים שהאחיות ברונפמן העבירו מקרנות הנאמנות המשפחתיות שלהן כדי לממן את נקסיום ואת תוכניות ההשקעה כביכול של מנהיג הארגון, גבר בן 50 בשם קית רנייר".

לפי "ואניטי פייר", מדובר ב-150 מיליון דולר, כולל 66 מיליון דולר שנועדו לכסות את הפסדיו של רנייר בשוק הקומודיטיס, 30 מיליון דולר לרכישות נדל"ן באזור לוס אנג'לס ובאולבני, 11 מיליון דולר לרכישת מטוס מנהלים קנדייר עם 22 מושבים ומיליונים נוספים לתמיכה בתביעות משפטיות שהארגון הגיש נגד רשימה גדולה של אויבים.

שרה וקלייר ברונפמן השתדלו להסתיר את ההוצאות הגדולות האלה מעיני אביהם בן ה-81 ומעיני הנאמנים בקרנות של משפחת ברונפמן - כך לפי תצהירים בשבועה שהוגשו לבית המשפט, אך אדגר ברונפמן היה מודע לפחות לחלק מההתרחשויות, לדברי אנשים שדיברו איתו. הוא היה מודאג מאוד, אמר חבר לשעבר בנקסיום, שנפגש עם ברונפמן אשתקד. "הוא רצה לדעת מה קורה עם הילדות שלו. הן הדאיגו אותו", סיפר. "הוא ראה אותן, אבל הוא ראה רק מסיכות. הבנות היו מרוחקות ושומרות סוד".

"גלובס" ביקש לשמוע את גרסת ברונפמן האב לפרשה. שיחת טלפון לדירת הפאר שלו בשדרה החמישית, אמש (ב'), הניבה את התגובה הקצרה: "הכול בולשיט". לפני שהשפופרת נטרקה, היה אפשר לשמוע תחילתה של קללה גסה.

קרב נגד האב

"לפי מסמכי בית המשפט וראיונות עם חברים לשעבר בנקסיום, וכן עם אנשים שהסתכסכו עם הארגון ועם העומד בראשו, ייתכן שלשרה ולקלייר ברונפמן נשקפת סכנה רצינית", נטען ב"ואניטי פייר". "ובכל זאת, למרות עושרו ועוצמתו, אביהן אינו עושה דבר כדי לעזור לבנותיו, לפחות לא בפומבי. לדברי כמה ידידי משפחה, הוא אינו יכול לעשות הרבה. שרה וקלייר, אומר ידיד שלהן, לא עברו שטיפת מוח מוחלטת. הן מודעות למה שמתרחש יותר מכפי שאנשים חושבים, בהתחשב בסכומי הכספים האמורים".

"אני חושב שיש סיבות אישיות לסכסוך בין שתי הבנות למשפחתן ולהחלטתן להמשיך את קשריהן עם נקסיום", אמר אותו ידיד. "ברמה מסוימת, הן חשות שהמשך השתייכותן לארגון מאשש את השקפת העולם שלהן, תוך הפגנת התנגדות להשקפת העולם של המשפחה. נדמה לי שכל הטירוף הלגאלי הזה, כל ההתנצחויות המשפטיות, הן ניסיון של הבנות לזכות בקרב הזה עם אביהן".

הכספים שעברו ממשפחת ברונפמן למשפחת רנייר (או לנקסיום) הם כמה טיפות בים הגדול של נכסי ברונפמן האב, שהונו נאמד ב-2.5 מיליארד לפי סקר עשירי תבל של "פורבס" בשנת 2010. אבל התנהגות האחיות ברונפמן מצביעה על דפוס התנהגות של צאצאי המשפחה. לפני כ-30 שנה, הזדעזעה ארה"ב כאשר בנו בכורו של ברונפמן, סמואל, נחטף על ידי שני תושבי ניו יורק, שתבעו 4.6 מיליון דולר תמורת שחרורו.

החוטפים נתפסו, אך חבר מושבעים זיכה אותם על רקע חשדות שסמואל ניסה בעצם לסחוט כסף מאביו כנקמה על שפתח לאחיו, אדגר ג'וניור, מסלול לניהול האימפריה של סיגראם.

גם אדגר ג'וניור מוסס את החזקות המשפחה בדו-פונט, כדי שיוכל להגשים את חלומו ולקנות לו שם ביקום הבידור של ארה"ב, והדבר לא בדיוק נעשה בהסכמה מלאה של אביו.

ברונפמן האב עצמו ספג מכה אישית ליוקרתו ב-2007, לאחר שנאלץ לפרוש, בבושת פנים, מראשות הקונגרס היהודי העולמי, שבראשו עמד ואותו מימן במשך עשרות שנים, לאחר שאיש אמונו בקונגרס, הרב ישראל סינגר, נחשד באי-ניקיון כפיים.

האירוניה של משפחת ברונפמן

על רקע ההיסטוריה המשפחתית הזאת, יש אירוניה מרה בכך ששתי בנותיו הצעירות העדיפו "לערוק" לארגון שנוי במחלוקת, ארגון ש"פורבס" תיאר, במאמר מ-2003, ככת שנעשה בה פולחן אישיות. המגזין תיאר את כל הפילוסופיה של הארגון ואת הקורסים שלו ליצירת מנהלים טובים יותר כ"זבל סוסים". בפרפראזה על האמרה הידועה, אולי הזבל של השכן טוב יותר.

השערוריות

של הברונפמנים

1975

בנו בכורו של ברונפמן, סמואל, נחטף על ידי שניים שתבעו 4.6 מיליון דולר תמורת שחרורו. החוטפים נתפסו, אך חבר מושבעים זיכה אותם על רקע חשדות שסמואל ניסה למעשה לסחוט כסף מאביו כנקמה על שפתח לאחיו, אדגר ג'וניור, מסלול לניהול האימפריה של סיגראם

1995

אדגר ג'וניור מוכר את החזקות המשפחה בדו-פונט, כדי שיוכל להגשים את חלומו בעולם הבידור של ארה"ב. העסקה זכתה לביקורת רבה והיא לא נעשתה בהסכמתו המלאה של אביו

2007

ברונפמן האב נאלץ לפרוש מראשות הקונגרס היהודי העולמי, שבראשו עמד ואותו מימן במשך עשרות שנים. הסיבה: איש אמונו בקונגרס, הרב ישראל סינגר, נחשד באי ניקיון כפיים

2009

חילוקי דעות במשפחה, בעלת השליטה בדיסקונט, מביאים להדחת היו"ר שלמה זהר. רכישת דיסקונט היתה הכרזת העצמאות של מתיו ברונפמן - הכסף הוא של המשפחה, ההחלטה שלו. אבל האב לא היה מרוצה מהביצועים ומינה לו בייביסיטר מטעמו בדירקטוריון - יוסף צ'חנובר. זהר, שנחשב איש של מתיו, שילם את המחיר

2010

קליר ושרה ברונפמן מעבירות מיליוני דולרים מקרן המשפחה לארגון נקסיום, הנחשד ככת