כלכלת צ'ילה דווקא לא צריכה חילוץ

צ'ילה היא אחת המדינות היציבות והמשגשגות בדרום אמריקה *היציבות הכלכלית והצמיחה המהירה הפכו אותה למודל לחיקוי, אפילו בישראל

בשבוע שעבר הגיעה לשיאה דרמה שנמשכה מספר חודשים, עם יישומו של הליך סבוך ומורכב, במרכזו חילוץ 33 כורי נחושת צ'יליאנים ממעמקי האדמה. סביר שתוך זמן קצר תשכך תשומת הלב התקשורתית מצ'ילה, ובינתיים נתמקד בניתוח כלכלתה.

המבנה הגיאוגרפי החריג של צ'ילה, שאורכה 4,300 ק"מ ורוחבה הממוצע 175 ק"מ, חושף אותה למגוון רחב של משאבי טבע - החל ממכרות הנחושת בצפון המדברי, דרך משאבים חקלאיים במרכז ועד שפע המינרלים בדרום הנובע מהרי געש ואגמים.

אוכלוסיית צ'ילה מונה כיום כ-17 מיליון תושבים, ורמת החינוך במדינה היא מהגבוהות באמריקה הלטינית - צ'ילה מתגאה בשני זוכי פרס נובל לספרות. הישגי החינוך מצטרפים להיקפי הפיתוח, רמת התחרותיות, איכות החיים, יציבות פוליטית וחופש כלכלי, שהם הגבוהים ביבשת. בהקשר זה לא מפתיע שצ'ילה היא המדינה היחידה בדרום אמריקה החברה בארגון ה-OECD היוקרתי.

נקודת המפנה של המדינה אירעה בשנות ה-70 המוקדמות, אז החליט הגנרל פינושה, נשיאה של צ'ילה בזמנו, לגייס קבוצת כלכלנים, בראשות זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' מילטון פרידמן, שדגל בתיאוריות השוק החופשי. קבוצת הכלכלנים יעצה להוציא לפועל את "דוקטרינת ההלם" שכללה הפחתת מיסים, סחר חופשי, הפרטת שירותים, קיצוצים בתקציבי הרווחה ושחרור המשק מפיקוח ציבורי.

תוכנית זו הייתה השיפוץ הקפיטליסטי הקיצוני ביותר שבוצע אי-פעם, והוא נודע כמהפכה של "אסכולת שיקאגו", שכן רבים מכלכלניו של הגנרל פינושה למדו אצל פרופ' פרידמן. השינוי הצליח להחדיר תרבות של מטרופולין לערי המדינה הדרום אמריקאית, תרבות המאפיינת אותן עד היום.

כעבור תקופה קצרה החל התהליך להניב פירות, ולראייה, בשני העשורים שחלפו הכפילה המדינה את התוצר שלה ופתחה פער ניכר בפסגה מול יתר מדינות אמריקה הלטינית. כיום נמנית צ'ילה על הכלכלות הצומחות ביותר, הן מקרב קבוצת המדינות המתפתחות והן בהשוואה למפותחות.

הישענות רבה על ייצוא סחורות

אחד המאפיינים הבולטים בכלכלת צ'ילה הוא היותה מוטת ייצוא, כאשר הנחושת מהווה את מוצר הייצוא המרכזי, ואחריו החקלאות. לצ'ילה הסכמי סחר עם מדינות רבות במרכז וצפון אמריקה, כמו גם עם מדינות רבות באיחוד האירופי. מגוון המדינות עימן חתומה צ'ילה על הסכמי סחר מונע תלות בשותף עיקרי ומבטיח יציבות כלכלית. עובדה נוספת שמקטינה את האפשרות להאטה בעקבות משברים בכלכלות המפותחות, היא שכמחצית מהייצוא ממוען למדינות מתפתחות. בעשורים האחרונים הופחתה משמעותית התלות של המדינה בייצוא סחורות וחל גידול חד בצריכת שירותים, שמהווים למעלה ממחצית מהתמ"ג.

עם זאת, תלותה של צ'ילה בייצוא נחושת וחקלאות עמדה לה לרועץ, בעקבות הירידות החדות במחירי הסחורות החל מאמצע 2008. כתוצאה מכך סבלה הכלכלה המקומית מהתכווצות בת 1.5% ב-2009.

אולם המדיניות התקציבית המאוזנת של צ'ילה סייעה לה לצאת במהרה מהמשבר, תוך שמירה על יחס חוב/תוצר ברמה נמוכה למדי. בשלהי השנה שעברה כבר חזר החשבון השוטף לרמה חיובית. העובדה שהממשלה השכילה לצבור את עודף התקבולים בתקופות הגאות במחירי הנחושת, אפשרה לה להוביל מדיניות אנטי מחזורית מרחיבה בתקופת הירידה במחירים. בסך-הכול ניצלה צ'ילה כ-4 מיליארד דולר מתוך חיסכון זה למתן תמריצים. הפירות לא איחרו להגיע, וצ'ילה צפויה לסיים את 2010 בצמיחה של יותר מ-5%.

הזווית הישראלית

פרט לדמיון הגיאוגרפי בין ישראל לצ'ילה, קיימים מספר קווים מקבילים נוספים בין המדינות: מובילות כלכלית אזורית, מזג אוויר דומה, ובקרוב, ייתכן שנחלוק את אותו מודל השקעות פנסיוני.

בשנים האחרונות עלתה צ'ילה לכותרות בארץ בעקבות "המודל הצ'יליאני" - כינוי שהוענק לחלק מרעיונותיו של מודל כלכלי ליברלי לניהול כספי פנסיה, אשר תוכנן ויושם לראשונה בצ'ילה החל משנות השמונים. הרעיון המרכזי העומד מאחורי המודל הוא התאמת מידת הסיכון לגיל החוסך. החל משנת 2008 בוחנים באוצר את משמעות יישומו של המודל בישראל.

יתרונות וחסרונות למשקיעים

נקודת חולשה בולטת של צ'ילה היא כאמור הישענותה על תחום הסחורות ובייחוד על ייצוא הנחושת, שמהווה כ-20% מהכנסות המדינה. עובדה זו מגבילה את יכולתן של חברות הדירוג להעלות את דירוג האשראי מרמתו הנוכחית - A פלוס.

שיעור האבטלה בצ'ילה עומד כיום על יותר מ-8%, גבוה ביחס למדינות מתפתחות אחרות. עם זאת, מדובר בהבדל ניכר לעומת ראשית השנה, אז נשקה האבטלה ל-10%.

לעומת זאת, קצב האינפלציה חווה תמורה משמעותית מאז תחילת שנות ה-90, עת שהה סביב כ-30%, עד להתייצבות המחירים בקצב ממוצע של פחות מ-4% בעשור האחרון.

הריבית עומדת כיום על רמה מערבית - 2.5%. נזכיר כי ערב המשבר היא עמדה על 8.25%, רמה המאפיינת את מרבית כלכלות אמריקה הלטינית. אולם הודות לאוטונומיה של הבנק המרכזי במדיניות המוניטארית, הופחתה הריבית במהירות עד לרמתה הנמוכה ביותר - 0.5% - ביוני 2009. לפי שעה הצפי הוא כי עד סוף השנה תגיע הריבית בצ'ילה ל-3%.

איגרות החוב של ממשלת צ'ילה ל-10 שנים במטבע מקומי מציעות כיום תשואה של 6.3%, אולם תנודתיותו החדה של הפזו המקומי מפחיתה את כדאיות ההשקעה. אותן אג"ח בדולרים נסחרות כיום במרווח של כ-80 נקודות בסיס בלבד מעל אג"ח ממשלת ארה"ב.

החשיפה למניות בצ'ילה אפשרית דרך קרנות נאמנות המשקיעות באמריקה הלטינית, וכן באמצעות קרן הסל ECH, שעוקבת אחרי מדד MSCI Chile. להערכתנו בפסגות, מכפיל הרווח במדד המניות הכללי בסנטיאגו הוא גבוה ואינו אטרקטיבי בהשוואה לחלופות הקיימות בעולם.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר ליועצים בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ