הקבלנים: "העלאת הריבית - טעות שתביא לייקור הדירות"

(עדכון) - שר השיכון לשעבר: "הרפורמה שהממשלה מובילה במינהל מקרקעי ישראל מטומטמת" ■ אורי דורי: "נגיע לרגע שבו אנשים לא יוכלו לקנות דירות - ואנחנו לא נבנה"

כינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים תל אביב יפו-בת ים נפתח היום (ה') באילת בסימן ביקורת על מדיניות הממשלה בתחום הדיור: "שר במדינת ישראל הבטיח שבסוף השנה יירדו מחירי הדירות, הוא נקב בתאריך, אבל התופעה של עליית מחירי הדירות ממשיכה", אמר בכינוס ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים.

יצוין כי שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שהוזמן להופיע בכנס, לא הגיע.

ח"כ מאיר שטרית, שר השיכון בעבר, העביר ביקורת חריפה על הרפורמות שמובילה הממשלה בתחום הנדל"ן: "הרפורמה שהממשלה מובילה במינהל מקרקעי ישראל מטומטמת; הרפורמה בתכנון - מטומטמת עוד יותר". לדברי שטרית, "יש להפוך את המינהל לחברה ממשלתית, כמו בזק - זו הדרך היחידה. בזק הבינה שכל טלפון של לקוח לו היא עונה, היא מתקינה יותר קווים, ומרוויחה יותר כסף".

שטרית הוסיף כי "הכותרות בעיתונים מבשרות על עוד כך וכך אלפי יחידות דיור ששיווק שר השיכון, אבל כל מה שהמינהל הוציא זה קרקעות שתוכננו עוד בזמני - תכניות חדשות אני עדיין לא ראיתי". לדבריו, "הולילנד תהיה משחק ילדים לעומת מה שיקרה אם תעבור הרפורמה בתכנון, ייבנו לגובה בכל מקום, זה יוביל לשחיתות נוראית".

עוד אמר שטרית, כי "זו בושה למדינת ישראל שלוקח שנתיים-שלוש לאשר תכנית, אין שום סיבה לחכות יותר משבועיים עד חודש להחלטה של ועדה מקומית". לדבריו, "הגיע הזמן להכיר בריבית על המשכנתא כהוצאה מוכרת למס, ואני מתכוון להגיש הצעת חוק בעניין".

"נגיד בנק ישראל עלול לגרום נזק"

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים תל אביב יפו-בת ים, קבל על המחסור בקרקעות לבנייה, ועל מחירי הדירות אמר: "קשה לי להאמין שנוכל לראות שינוי באופק". לדברי לוי, "נגיד בנק ישראל מטפל בביקוש ולא בהיצע ועלול לגרום לנזק; צריך לשווק יותר קרקעות באזורי הביקוש".

חברי הפאנל הראשון בכינוס, שהנחה משה ליכטמן, עורך פורטל הנדל"ן של "גלובס", היו תמימי דעים בנושא מדיניות הריבית של בנק ישראל, שלדבריהם מונעת מישראלים להגיע לדירה ולא תביא לירידה במחירי הדיור.

שטרית: "אם הרעיון להעלות את הריבית מטרתו להקטין את הביקוש, הרי שהמחירים רק יעלו. זו טעות שתביא לייקור הדירות בסופו של דבר. צריך לזכור שאנחנו בעיצומה של מלחמת מטבעות עולמית, והולך להיות כאוס מוחלט בתחום המטבע בעולם. כל אחד מנסה לפחת את המטבע שלו, כמו שהנגיד מנסה לפחת את השקל מול הדולר. ישראל עלולה להיות קורבן ברגע אחד".

אורי דורי, בעל השליטה בחברת הבנייה א.דורי, אמר: "אנחנו נגיע לרגע שבו האנשים לא יוכלו לקנות את הדירות. זו בעיה חברתית: הם לא ייקנו ואנחנו לא נבנה. אני סבור שצריך לשחרר קרקעות וליצור מצב שתהיה נגישות למשכנתאות. העלאת הריבית מונעת מאנשים להגיע לדירה". שאול לוטן, מנכ"ל חברת הבנייה לוינשטיין, אמר: "בועה אין פה. מכל 50 אלף שמתחתנים פה בשנה, כ-25% מתגרשים, והם גם צריכים דירות. אם יעלו את הריביות, יווצרו פה ביקושים כבושים, שבסופו של דבר שוב יתפרצו".

שטרית נדרש לשאלה על השפעת עצירת התכנון במרכז, שהשפעתה ניכרת גם לאחר ביטולה כליל, ואמר: "מי שרוצה לגור בתל אביב, שישלם, אנשים יכולים לגור בפריפריה. צריך לבנות בנגב ובגליל".