גילי לנדאו ואנקורי: "מאמינים שנהיה שווים מאות מיליונים"

כדורגלן העבר של הפועל ת"א עומד להפוך לבעלי חברה ציבורית, אליה יכניסו הוא ושותפו, איל אנקורי, את פעילות הנדל"ן הבוסרית של "אקזיט גרופ"

"אחרי עיסוק בכדורגל מגיל 8 רציתי לעשות 'פוס' וחיפשתי לעשות דברים חדשים. כשעניין התמ"א 38 צץ עקב התיקון בחוק - הבנתי שזאת עסקה מנצחת", כך, בראיון בלעדי ל"גלובס", מספר גילי לנדאו, לשעבר שחקן קבוצת הכדורגל של הפועל ת"א, על המעבר שביצע מספורט לעסקים, ועל התוכניות הגדולות שלו ושל שותפו, אייל אנקורי.

לפני חודשיים חתמו לנדאו ואנקורי על הסכם עקרונות לרכישת השליטה בחברת ההשקעות המדשדשת עטיה גרופ , תמורת 6 מיליון שקל. לאחרונה נחתם החוזה והעסקה צפויה להיות מושלמת בשבועות הקרובים. הסעיף שצד את העין בהסכם הוא הכנסת פעילות הנדל"ן הפרטית של "אקזיט גרופ פיתוח ובינוי", החברה של לנדאו ואנקורי, לתוך עטיה, לפי שווי מעורר תהיות של לפחות 55 מיליון שקל (בהתאם להערכת שווי שביצעה חברת "חיסונים פיננסיים").

אקזיט גרופ פיתוח ובינוי מציגה את עצמה כחברה הפעילה בתחום של תמ"א 38 - חיזוק מבנים נגד רעידת אדמה - שהפך לטרנד קבלנים אופנתי בשנה האחרונה. הבנייה במסגרת תמ"א 38 כוללת תוספת יחידות מגורים למבנה והרחבת יחידות הדיור הקיימות, באופן שתורם לחיזוק המבנה הקיים והתאמת עמידותו לרעידות אדמה.

החברה, שמשרדיה המפוארים ממוקמים במרומי הקומה ה-32 של מגדל רוגובין תדהר בר"ג, מתהדרת בלא פחות מ-27 פרויקטים של חיזוק מבנים ברחבי הארץ.

- לא השלמתם עדיין ולו פרויקט אחד. איך בדיוק מוערכת הפעילות שתכניסו לעטיה ביותר מ-55 מיליון שקל?

אנקורי: "אם בעוד שנה תראיין אותנו אז כבר נהיה גדולים מאוד. אני מאמין שבעוד שנה אנחנו נהיה שווים כמה מאות מיליונים, ובעוד שנתיים-שלוש אנחנו יכולים בשקט להיות חברת נדל"ן מהגדולות בארץ, אם לא הגדולה שבהן. יש לנו את הסחורה הכי טובה ואנו יודעים מה לעשות איתה".

- ועדיין, זה לא מוזר להעניק הערכת שווי גדולה כל כך לפעילות הבוסרית שלכם?

"השווי הזה נכון לאוגוסט. מאז נחתמו עוד הסכמים והתקדמו הרבה מאוד שלבים בפרויקטים, כך שבספטמבר השווי צמח ל-60-97 מיליון שקל ומן הסתם זה יכול להיות גם יותר היום. בתמ"א הכול מתקדם מהר. כל יומיים שלושה יש לנו עוד בניין ועוד ועוד".

"העיניים מתבוננות והשכל רואה"

- גילי, אתה משמש סגן יו"ר דירקטוריון בחברה. איך הגעת לתחום הזה?

"משאת נפשו של כל אדם זה להצליח להפוך את תחביבו למקור פרנסתו. אין זכות יותר גדולה לחוות זאת בדרך להגשמה עצמית. מה שהניע אותי כל השנים זה האהבה לתחום שעסקתי בו. זה היה הדלק שלי ולכן מידת ההנאה הייתה גדולה מאוד".

- ואיך התחברת לאיל אנקורי?

"חיפשתי פרטנר שהפילוסופיה שלו תהיה העיניים מתבוננות והשכל רואה, ומצאתי את איל, שגר בשכנות אלי בפרויקט צמרות (ברמת השרון). כשדיברתי אתו על הנושא הזה ראיתי את הניצוץ שנדלק לו בעיניים, ראיתי חדוות יצירה, בן אדם שלא מסתכל רק על הדקה והשעה הקרובה, אלא מסתכל מעבר לחוטם. אחרי כמה ימים הוא אמר לי: 'גילי הולכים על זה', והבנתי שעם הבחור הזה לא הולכים בקטן אלא בגדול, כי גם הוא הבין שזה הטיימינג לתמ"א".

אנקורי: "כשגילי בא אלי לא חשבתי דקה. ניתחתי את הפוטנציאל וראיתי את הגישה שלו. כמו שאני בתור שכן אהבתי אותו, ככה כל בן אדם אוהב אותו".

לנדאו: "אנחנו דוחפים עם עשרת אלפים כוח סוס את העגלה הזאת. לאייל היה שיגעון לקנות קבוצת כדורגל ואמרתי לו שייתן לי חמש סיבות. עבר הרבה זמן מאז ונותרתי ללא תשובה, עד שביום אחד הבנתי שהפועל ת"א מחפשת ספונסר לשנה הקרובה ובלי להסס הרמתי טלפון" (על הסכם החסות עם הפועל ת"א, ראו למטה).

- עד כמה גדול לדעתכם הפוטנציאל של תמ"א 38?

אנקורי: "המיקום של המשרד אידיאלי כי כל מה שרואים מעבר לחלון זה בעצם הפוטנציאל שלנו. מדובר על עשרות אלפי בניינים בארץ שנמצאים בסיכון ממשי אם חס וחלילה תתרחש רעידת אדמה או לחילופין התקפת טילים. אנשים רבים גרים במבנים שעלולים לקרוס אפילו לא ברעידה עם עוצמה גבוהה, כך שהפוטנציאל אדיר. ההשקעה סבירה והתמורה שאנחנו מקבלים מאוד גדולה".

- מה הדיירים מרוויחים?

"דייר שיש לו דירה ששווה מיליון שקל אז אחרי יישום של תמ"א 38 ערך הדירה שלו עולה ב-30% ואין על זה ויכוח. יש תמורות מאוד גבוהות לדיירים כמו מרפסות שמש, בניין ישן שהופך לחדש, בנייה בתקן ירוק. הדייר מקבל את הבניין ברמה הכי גבוהה שיש ועם החומרים הכי טובים מבלי שהוא השקיע אגורה אחת".

"דגש גדול על הפריפריה"

- לכמה אחוזי הסכמה נדרשים?

"צריך שני שלישים וזה יורד ל-51%. אנחנו לא מתחילים פרויקט בלי 100% חתימות. יש לנו היום 27 בניינים חתומים לחלוטין, ועוד 72 בניינים בתהליכים משפטיים של החתמה. בסך הכול יש מעל ל-170 פרויקטים בתהליכים של לפני המעבר לטיפול משפטי. יש אצלנו דגש גדול מאוד על הפריפריה. גם בנקודות הקריטיות של רעידות אדמה כמו בית שאן, טבריה, קריית שמונה, מקומות שלכאורה אף יזם לא רוצה לדרוך שם - אנחנו שם".

- מה אתם מרוויחים מזה?

"אנו מקבלים את הזכויות שמקבלים במסגרת התמ"א שזה קומה או שתיים, תלוי באיזה אזור".

- מה לגבי המתחרים?

"אני לא חושב שיש מתחרה בסדר הגודל שלנו, אני חושב שאנחנו הכי גדולים. לבנות כולם יודעים, אבל אנחנו יודעים הכי טוב לעשות את העבודה למטה, ובגלל זה אנחנו הכי טובים בתמ"א".

אקזיט גרופ: מודל השקעות שנוי במחלוקת

אתר האינטרנט של אקזיט גרופ, החברה האם שבבעלות אנקורי, מציג חברת החזקות עם שתי זרועות עיקריות: אקזיט גרופ פיתוח, ובינוי ובית השקעות "המספק מחד הבטחת תשואה הגבוהה משמעותית מהמערכת הבנקאית ומאידך טומן בחובו פוטנציאל לניצול הזדמנויות השוק להפקת רווחים גבוהים".

איך משיגים תשואה גבוהה בסיכון נמוך? החברה טוענת כי היא מתבססת על מודל שפיתחה שנקרא YSP (Yielding, Security, Profit), אך בפורומים שונים באינטרנט ניתן למצוא ביקורת קשה על מעלליה, תוך אזהרה חריפה שלא מומלץ להתקשר עם החברה.

בין השאר נכתב כי לאקזיט גרופ אין אישור מרשות ני"ע לנהל השקעות. כמו כן נקלעה החברה לסכסוכים משפטיים עם לקוחות.

"יש גורמים שמתקנאים בהצלחתנו"

"מה לעשות שתמיד יש אנשים שלא אוהבים לפרגן?", אומר אנקורי בתגובה, והודף את הטענות: "יש גורמים שמתקנאים בהצלחתנו ומנסים להשמיץ אותנו, אבל התוצאות שאנחנו מביאים ללקוחותינו מדברות בעד עצמן".

בכלל, אנקורי נוטה להפגין ביטחון עצמי רב: "המשותף לכל התחומים שבהם אני עוסק הוא שהפוטנציאל הוא ענק. יש לי זיכיונות כרייה במכרות בטנזניה ובאפריקה שהפוטנציאל שם הוא מיליארדים. יש לנו ביד שטחים של נחושת, זהב וניקל. יש גם פעילות של השקעות פיננסיות מגובות נדל"ן בארה"ב, פעילות של פתרונות איכות הסביבה, ועכשיו התמ"א. זה גולת הכותרת. בתחום התרומות יש קרן שהוקמה לזכר ההורים שלי ז"ל והיא תומכת בויצ"ו".

להסתנכרן שוב עם השדים האדומים

גילי לנדאו (52) נולד בבת-ים, בן להורים שבבעלותם היה קיוסק. הבית היה מסורתי ולנדאו אף נשלח ללמוד בבי"ס דתי, אבל הילד נמשך בעיקר לחוף הים ולכדורגל. הוא היה אלוף בת ים בריצות, וכדורגל התחיל לשחק בגיל 8. "המנהל אמר לי שאני מחלל שבת, אבל אני אמרתי שאני מבקיע שערים", מספר לנדאו.

הוא החל לשחק בסגל הבוגר של הפועל ת"א בגיל 16, והפך לסמל של הקבוצה, ושותף מרכזי לשתי זכיות באליפות המדינה, וזכייה אחת בגביע. באליפות השנייה, ב-1986, אף הבקיע שער ניצחון מעורר מחלוקת במשחק האליפות מול מכבי חיפה. לאחר פרישתו ממשחק פעיל אימן בשורה של קבוצות ובהן הפועל באר שבע, הכח רמת גן, מכבי נתניה והפועל ת"א, בקדנציה קצרה במיוחד.

בחודש שעבר סגר לנדאו מעגל, כשאקזיט גרופ חתמה על הסכם חסות עם הפועל ת"א, שתפרסם את החברה על חולצות השחקנים במשחקי הליגה העונה, תמורת סכום משוער של כ-400 אלף דולר. "החיבור הוא עסקי וגם פיקנטי, אבל זה מקבל משנה תוקף כשזה גם מלווה ברגש", אומר לנדאו. "חברנו למותג מספר אחת בספורט הישראלי, מועדון בשיא ההצלחה שלו, ודרך האימוץ של הפועל ת"א אנחנו יכולים להגיע כמעט לכל בית. מאז האימוץ חימשנו את הצוותים".

בעתיד מתכוונת החברה להשתמש בפלטפורמה לקידום עסקיה. במסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל החתימה, אמר לנדאו: "הפועל תמיד הייתה, עודנה ותמיד תהיה עבורי אהבה ראשונה שאיננה תלויה בדבר. החיבור עם מועדון הבית הוא מרגש וטבעי. עבורי זו גאווה וכבוד להסתנכרן שוב עם השדים האדומים".

- איך אתה רואה את המעבר מכדורגל לעסקים?

"אני רואה בעולם העסקים הרבה דברים מקבילים לעולם הכדורגל, כמו רמת התחרות וקינאת סופרים, להציב מטרות, לכבוש יעדים. אם יש לך את הכישרון, הלהט, חדוות היצירה ושכל אז אין סיבה שלא תגיע רחוק".