אלה ששוות הרבה, ואלה שלא שוות כלום

עד כמה באמת גדולים הפערים בין הגדולות לקטנות בליגה הספרדית? ברצלונה וריאל גייסו אשתקד 140 מיליון אירו כ"א מזכויות שידור; חרס, טנריפה, מלאגה וגיחון? 12 מיליון אירו כ"א

בליגה הספרדית מנסים בימים אלו בכל הכוח לשים סוף לשיטת מכירת זכויות השידור, שבמסגרתה משווקים המועדונים את הזכויות שלהם באופן פרטי. המעבר לשיטה מכירת זכויות קולקטיבית, כנהוג בכל יתר הליגות הבכירות באירופה, אמור לצמצם מעט את הפערים שנוצרו בין שתי הגדולות - ריאל מדריד וברצלונה, לבין יתר הליגה.

ועכשיו גם ברור למה: מפרסום של אתר Futbol Finance, עולה כי ריאל ובארסה סיימו את עונת 2009/10 עם הכנסות של 140 מיליון אירו כ"א עבור זכויות השידור שלהן. סכום הגבוה ב-128 מיליון אירו מחרס, טנריפה, מלאגה וספורטינג גיחון, שהסתפקו ב-12 מיליון אירו בלבד.

גם ולנסיה ואתלטיקו מדריד, הקבוצות במקומות 3 ו-4 בספרד מבחינת שווי זכויות הטלוויזיה שלהן, לא מצליחות לדגדג את מעצמות העל מקטאלוניה ומדריד: גרפו כל אחת 42 מיליון אירו מזכויות שידור בעונה האחרונה. ויאריאל (25 מיליון אירו), סביליה (24 מיליון) חטאפה (18), בילבאו (17), סראגוסה (14) ודפורטיבו (14) משלימות את העשירייה הראשונה.

ההכנסה הממוצעת מזכויות שידור בליגה הראשונה בספרד עמדה בעונה האחרונה על 30.1 מיליון אירו, אבל אם מוציאים מהתחשיב הזה את ברצלונה וריאל, הסכום מצטמק לכדי 17.9 מיליון אירו בלבד.

עד כמה גדולים הפערים בזכויות טלוויזיה מיתר הליגות הבכירות? באנגליה נהנתה אשתקד מנצ'סטר יונייטד מסכום של 52.9 מיליון ליש"ט, כשהקבוצה שקיבלה את הסכום הנמוך ביותר היא פורטסמות' - 31.8 מיליון ליש"ט (הבדל של 21.1 מיליון ליש"ט).

בגרמניה קיבלה בשנה שעברה באיירן מינכן 14.8 מיליון אירו יותר מהופנהיים, שקיבלה את הסכום הנמוך ביותר עבור הזכויות שלה. בצרפת הפער עומד על 33 מיליון אירו (בין מארסיי ללה מאן).

אז הסכם קולקטיבי בספרד יהיה גם יהיה. מומחי שוק במדינה מעריכים שעל-ידי מכירה קולקטיבית של הזכויות, כולל חדירה מאסיבית יותר לשווקים במזרח, תצליח הליגה הספרדית לגייס 150 מיליון אירו נוספים מזכויות שידור (אשתקד מכרו 20 הקבוצות את הזכויות שלהן בסך של 602.2 מיליון אירו). הבעיה היחידה: אף נוסחה קולקטיבית לא תוכל להיכנס לתוקף לפני עונת 2014/15, כשרק אז יסיימו כל הקבוצות את הסכמי השידורים הפרטיים שלהן.