בעקבות ההדלפה הגדולה בארה"ב; האו"ם לאובמה: "חקור"

כ-400 אלף מסמכים חושפים: ארה"ב טייחה אלפי מקרים של פשעי מלחמה בעיראק; צבא ארה"ב הסתיר הרג חיילים מאש ידידותית" ■ האו"ם: יש לחקור הטענות על העינויים

מתקפת המסמכים המסווגים שנחשפו באתר "וויקיליקס" מאיימת לפתוח תיבת פנדורה נוספת: דיווחים שמסתמכים על מסמכים סודיים של הפנטגון מגלים כי החיילים הבריטים היו מעורבים בלפחות 11 מקרים של "אש ידידותית" מצד האמריקנים. לדברי האתר, 7 חיילי ארה"ב נהרגו בידי חבריהם - באירועים שמתגלים כעת לראשונה לאומה האמריקנית.

מוקדם יותר דווח על עשרות אלפי מקרים של הרג אזרחים חפים מפשע ועינויים שבוצעו בידיעת החיילים, שגרמו למבוכה רבה. מנפרד נובאק, הממונה המיוחד של האו"ם בנושא עינויים, אמר לרשת BBC כי על נשיא ארצות הברית ברק אובמה מוטלת חובה לבצע חקירה עצמאית ואובייקטיבית בעקבות הדיווחים. "יש חובה לחקור בכל פעם שעולות טענות מהימנות על עינויים - ונראה שלטענות האלה יש בסיס אמין", אמר מנפרד.

"מצד אחד יש צורך להביא את העבריינים לדין, ומצד שני צריך לספק פיצוי הולם לקורבנות על הנזק שנגרם להם", הוסיף מנפרד.

"צבא ארצות הברית הסתיר הרג חיילים מאש ידידותית"

המידע שעולה מהמסמכים, שהינם חלק מכ-400 אלף מסמכים שדלפו, מציג טענות קשות על חיילי הצבא האמריקני, שפתחו באש לעבר סיור של חיילים בריטים מבלי לבדוק על מי הם יורים. "החיילים ירו על סיור בריטי שהתבצע בלילה מבלי להשתמש באמצעים לראיית לילה, תוך כדי שהם מקשיבים למוזיקה בנגני האייפוד שלהם", נכתב.

המסמכים חושפים שורה של תאריכים מדויקים שבהם התבצעו אותם אירועי ירי שלא לעבר אויב, שהסתיימו בעשרות פצועים, מבלי שננקטו אמצעי זהירות מינימליים - אירועים שהפכו לשגרה במהלך הלחימה. לדברי עורך האתר, מסמכי הפנטגון מפרטים סדרה של מקרי מוות של חיילים אמריקנים שנהרגו על ידי בני ארצם.

לפחות שבעה מהם נהרגו ועוד 34 נפצעו ב-18 אירועי ירי מאש ידידותית. חשיפתם כעת מתבצעת לאחר שרובם הוסתרו מעין הציבור האמריקני.

"ארצות הברית טייחה אלפי מקרים של פשעי מלחמה בעיראק"

מוקדם יותר פרסם האתר דליפת מאות אלפי מסמכים צבאיים שחשפו פרטים רבים על הלוחמים בעיראק שמציגים תמונה מדאיגה לפיה ארצות הברית טייחה עינויים שכוחות הביטחון העיראקים ביצעו באסירים מקומיים והסתירה נתונים על הרג האזרחים במלחמה בעירק, כפי שדווח ב"גארדיאן" הבריטי.

מדובר בהדלפה הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקנית: כ-400 אלף מסמכים ששופכים אור על מה שארצות הברית ניסתה להרחיק מעין הזרקורים. לפי הפרסום ב"גרדיאן", נהרגו בעירק יותר מ-15 אלף אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה במספר תקריות שעד כה לא דווח עליהן.

"ארצות הברית ובריטניה התעקשו כי אין מניין רשמי של אזרחים שנהרגו, אבל לפי המסמכים, 66,081 מבין 109,000 הרוגים מתו בנסיבות שאינן מלחמתיות", דווח. בנוסף דווח כי למרות הצהרת הצבא האמריקני על כוונתו לסגור את מתקני העינויים של סדאם חוסיין, המסמכים מתעדים מקרים רבים של עינויים והתעללויות באסירים עירקיים על-ידי שוטרים וחיילים מקומיים. אותם עינויים נערכו בידיעת צבא ארצות הברית - שהורה לחייליו לא להתערב.

לדברי מייסד האתר "וויקיליס" ג'וליאן אסנג', המסמכים חושפים מרחץ דמים בעירק הגדול פי חמישה מזה שהתבצע באפגניסטן. ארגון זכויות האדם אמנסטי פרסם הודעה לפיה הוא מגנה את התעללות הצבא באזרחים בעירק - כפי שנחשפה במסמכים, והעלו טענות לגבי הפרה של החוק הבינלאומי.