חוק רשות השידור עבר בקריאה ראשונה; "לא BBC, זה ביבי סי"

בניגוד להצעת החוק המקורית, החוק הנוכחי אינו מנתק לחלוטין בין רשות השידור לדרג הפוליטי ■ החוק מציע: אגרת רשות השידור תוטל גם על אזרחים שאינם מחזיקים בטלוויזיה

חוק רשות השידור החדש עבר הערב (ג') בכנסת בקריאה ראשונה. בניגוד להצעת החוק המקורית, החוק הנוכחי אינו מנתק לחלוטין בין רשות השידור לדרג הפוליטי.

על-פי החוק, במקום מליאת רשות השידור תכהן מועצה של 13 חברים שייבחרו על-ידי רשימה על-פי קטגוריות שתציע ועדת איתור. אותה ועדה תמונה על-ידי הממשלה. המינוי בפועל של חברי אותו דירקטוריון מצומצם יהיה על-ידי הממשלה, והיא זו שתוכל לפטר את חבריה או את המנכ"ל, שיתמנה על-ידי הדירקטוריון.

החוק גם מציע כי השר הממונה יוכל, יחד עם שר האוצר, לקבוע כי אגרת הטלוויזיה תוטל גם על אזרחים שאינם מחזיקים בטלוויזיה אלא קולטים את השידורים באמצעי אחר.

החוק, שנהגה לפני כ-4 שנים על-ידי השר הממונה אז איתן כבל, היה מנותק לחלוטין מהשפעה פוליטית. בגלגוליו השונים החוק כבר עבר בקריאה ראשונה בכנסת תחת השר הממונה יולי אדלשטיין, שהתפטר בינתיים מתפקידו זה. עם כניסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד מחזיק תיק הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, החוק שונה.

בארגוני היוצרים זועמים על ההחלטה. אסף כרמל, אחראי קידום היצירה המקורית באיגודי הבמאים והתסריטאים ודובר מטה מאבק היוצרים, אמר, כי "הסיכוי היחיד של רשות השידור לשרוד טמון בניתוק הקשר הגורדי בינה לבין הדרג הפוליטי. למרבה הצער, אישור התיקון לחוק רשות השידור שיזמה הממשלה היום בכנסת מבהיר כי מה שהיה הוא שיהיה: השליטה הפוליטית ההדוקה ברשות - ועמה הסיאוב הבלתי נמנע - יימשכו. אלא שהממשלה בקוצר ראותה שבה והפקיעה היום נכס ציבורי, שהציבור כבר מזמן איבד בו עניין ואמון. כשהפוליטיקאים יגלו כי אין תועלת בצעצוע החדש-ישן שלהם, יהיה כנראה כבר מאוחר מדי להציל אותו".

מ"מ יו"ר סיעת קדימה, ח"כ יוחנן פלסנר, אמר כי "הממשלה הופכת את רשות השידור לזרוע הארוכה של הרשות המבצעת. נתניהו החל את תהליך הפוליטיזציה בשידור הציבורי כאשר מינה את עצמו לשר הממונה ישירות על תפעולה. כעת הוא בוחר לסתום את הגולל על האפשרות שתתקיים בישראל רשות ציבורית, איכותית ועצמאית".

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' אמרה כי יש לקרוא לחוק "חוק השופר הממלכתי", וכי במקום BBC זהו "ביבי צ'אנל".