הדולר היציג זינק ב-0.92% ל-3.632 ש'; "הזרים רוכשים דולרים"

כך אומרים בפריקו ■ האירו היציג התחזק ב-0.2% ל-5.057 שקלים ■ פישר הותיר את הריבית אמש על 2% ■ בעולם מתחזק היום הדולר כנגד המטבעות המרכזיים

עם קביעת השערים היציגים, ביום בו גם פקעו האופציות על הדולר והאירו הנסחרות בבורסה של תל אביב, נרשמה התחזקות של הדולר מול השקל, לאחר שבנק ישראל החליט אמש להותיר את הריבית על כנה ב-2%. זאת, כדי למנוע ייסוף נוסף של השקל מול הדולר, אך יחד עם זאת הוחלט לטפל בבועת הנדל"ן באופן נקודתי ולפיכך הוחלט כי הריבית תעלה באופן ספציפי רק ללוקחי משכנתאות.

שערו היציג של המטבע האמריקני זינק היום ב-0.917% ונקבע ב-3.632 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.202% וסגר ברמה של 5.0567 שקלים. זאת לאחר שאתמול נחלשו השערים היציגים בשיעור דומה.

כמדי חודש, עם קביעת השערים היציגים פקעו האופציות על הדולר על בסיס השער היציג שנקבע ע"י בנק ישראל. האופציות על שער האירו נקבעו על-פי שער זה והשער המצטלב בין הדולר והאירו, כפי שנדגם במערכות המידע של "בלומברג" זמן קצר לפי השער היציג. שער זה גוזר לאופציות על האירו שער של 5.039 שקלים - שער שונה מהשער היציג.

מרים שיינבלום, מנהלת זירת המסחר בקבוצת פריקו, המתמחה בניהול סיכונים פיננסיים, מסרה ל"גלובס" כי "הבנקים הזרים קונים היום דולרים בשקלים ותומכים בהתחזקותו של המטבע האמריקני אל מול השקל. בכך, הבנקים הזרים מביעים אמון בצעדיו של סטנלי פישר לצינון שוק הנדל"ן הרותח. ירידה במחיר הדירות צפויה למתן את האינפלציה ולדחות ולמתן העלאות ריבית נוספות. בנוסף לפעילות של הבנקים הזרים, הדולר מתחזק בזירת המט"ח העולמית שמקרינה על המסחר במט"ח גם בישראל".

גם בזירה הגלובלית הדולר מתחזק. האירו נחלש ב-0.7% ל-1.387 דולר, הדולר מתחזק כנגד הין ב-0.6% לשער של 81.3 ין לדולר, זאת לאחר שהין רשם אמש שיא של 15 שנה ברמת התחזקותו מול הדולר והירד מרף של 80 ין לדולר.

בזירת המאקרו הגלובלית, בבריטניה פורסם היום שהתמ"ג התרחב ב-0.8% ברבעון השלישי, כמעט כפול מהציפיות שעמדו על 0.4%. בעקבות פרסום נתון התמ"ג הליש"ט רושם עלייה מול הדולר והאירו. בארה"ב יתפרסמו מאוחר יותר נתוני מדד אמון הצרכנים. הצפי עומד על 49.6 נקודות לעומת 48.5 נקודות שנרשמו בחודש קודם.

כאמור, אמש התקבלה החלטת הריבית לחודש נובמבר ובנק ישראל נמנע מהעלאה נוספת של הריבית לאחר שהפתיע והעלה את ריבית אוקטובר ב-0.25% לרמה של 2%. נזכיר כי מאז העלאת הריבית בספטמבר נחלש הדולר בכ-2% מול השקל ובשוק מעריכים כי ייסוף השקל הוא הגורם המרכזי שמנע מפישר מלהעלות שוב את הריבית החודש.

יחד עם זאת הודעת בנק ישראל הייתה דרמטית בשל ההנחיות המיוחדות שהוציא בנק ישראל בשוק הנדל"ן שמייקרות באופן משמעותי את המשכנתאות וזאת במטרה להילחם בבועת הנדל"ן. ההנחיות קובעות דרישה להקצאת הון גבוהה יותר בגין הלוואות משכנתא שניתנו בשיעור מימון גבוה ובריבית משתנה.

[לאתר המט"ח]