זה אלמנטרי לבנות על המדינה

מגדל שואפת לשפר את מעמדה בתחום האלמנטרי, אבל לא בטוח שהיא בכיוון הנכון

השבוע הודיע האוצר כי הראל ושירביט זכו שוב במכרז החשב הכללי (חשכ"ל) לביטוח הרכבים של עובדי המדינה. ידיעה מעניינת אבל לא מרעישה. אפשר לקרוא לזה אפילו הרגל. עבור הראל מדובר בזכייה ה-36 ברציפות במכרז, ועבור שירביט מדובר בפעם השביעית ברציפות.

ואולם, דקות ספורות אחר כך הוציא האוצר הודעה מתוקנת לעיתונות, ובה בישר כי למעשה היו שלוש חברות ביטוח שזכו במכרז: הראל, שירביט וגם חברת מגדל.

מדובר בביטוח של כ-39 אלף רכבים ל-2011. היקף המכרז עומד על כ-160 מיליון שקל. שירביט תבטח כ-49%, הראל כ-33% ומגדל כ-18% מכלל הרכבים.

הפעם האחרונה שחברה אחרת פרט להראל ושירביט זכתה במכרז הייתה בסוף 2007 עבור שנת 2008, וזו הייתה חברת כלל ביטוח. בשנה שלאחר מכן היא כבר לא ניסתה לבטח את רכבי עובדי המדינה. מאז (ולמעשה גם קודם לכן) חברות ביטוח אחרות לא ממש חיפשו זכייה במכרז הזה, שנעשה בתעריפים נמוכים מאוד.

בכל אופן, לא רק שחברה שלישית היא חדשה מעניינת, אלא שהמעניין במיוחד הוא שהחברה השלישית היא מגדל. למרות שמגדל היא חברת הביטוח הגדולה בשוק, ומובילה את תחום החיסכון הפנסיוני, היא לא שחקנית מרכזית בתחומים אחרים, ובראשם הביטוח האלמנטרי וביטוחי הבריאות. את זה מנכ"ל הקבוצה יונל כהן רוצה לשנות.

לא עמדה בבריאות

כך, מוקדם יותר השנה נכנסה מגדל לתחום הבריאות והחלה לשווק ביטוח לתרופות מחוץ לסל ללא חיתום. המהלך נבנה מתוך שאיפה לזכות בנתח שוק משמעותי, אך מאז מגדל לא עמדה בתוכניות המוקדמות (גם בשל התערבות וקביעת כללים מצד המדינה) ומכרה הרבה פחות משצפתה (ומשצפו מבטחי המשנה שלה), והיא הפסיקה למכור פוליסות ללא חיתום. כעת, ולא בפעם הראשונה מאז כניסתו של כהן לכס המנכ"ל, פועלת מגדל להגדיל את חלקה בביטוח האלמנטרי.

סימן לעתיד אפשר לקבל לא רק מכלל שהצטרפה לביטוח עובדי המדינה לשנה אחת ולא שבה, אלא גם מהפעם האחרונה ששירביט לקחה את חלק הארי ממכרז החשב הכללי (בדיוק כמו הפעם כש"עקפה" את הראל) ב-2006. אז היא לא הסתדרה עם היקף הנתח שבו זכתה, פגעה בלקוחות ונכוותה בעצמה. שירביט ליקקה פצעים זמן מה, ועכשיו, ארבע שנים אחרי, היא שבה לצמוח אצל עובדי המדינה.

בכל אופן, מגדל פועלת בצדק להרחיב את מנועי הרווחיות שלה, ועם העוצמה שלה זה עניין של זמן, דבקות וקצת הפסדים, עד שתגיע להישגים אלמנטריים.