לראשונה: ישראל תמכור את טנק המרכבה לצבאות זרים

משרד הביטחון מנהל מו"מ למכירת הטנק המתקדם מרכבה "סימן 4", בכפוף לאישור האמריקנים

ישראל הולכת ומבססת את מעמדה כאחת מיצואניות הנשק הגדולות בעולם: לאחרונה פתחו בכירים במשרד הביטחון במשא ומתן מתקדם עם כמה צבאות זרים למכירה של הטנקים המתקדמים ביותר שהיא מייצרת, מרכבה "סימן 4". עוד על הפרק: המשוריינים שפתחה על בסיס טנק המרכבה, המכונים נמ"ר.

עד כה, ישראל לא יצאה למדינות זרות את הטנקים המתקדמים שמפתח ומייצר משרד הביטחון, באמצעות מינהלת ייעודית שהקים לכך, המכונה מנת"ק. אולם לפני חודשים אחדים, החליט מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי שני, לתת אישור עקרוני לקיום עסקאות כאלה עם מדינות ידידותיות בעולם, בכפוף לתיאום מלא בנושא עם הממשל האמריקני ותחת מגבלות הפיקוח המתבקשות בנושא.

הגרסה האחרונה

עלות הייצור המדויקת של טנק המרכבה נחשבת מסווגת, וכך גם מספרם המדויק של הטנקים המיוצרים בכל שנה. עם זאת, על-פי הערכות מיוצרים כמה עשרות טנקים בשנה, והם מסופקים לחטיבות השריון של צה"ל.

מערכת הביטחון החלה בפיתוח ובייצור המרכבה לפני ארבעים שנה. אבי הפרויקט השאפתני, האלוף ישראל טל, הלך לעולמו לאחרונה. בשנים האחרונות, החלה מינהלת הטנק בפיתוח ובייצור של טנק המרכבה "סימן 4", גרסה שמשלבת לקחים מהדורות הקודמים של טנקי המרכבה. גורמים המקורבים לפרויקט אמרו כי הגרסה האחרונה של הטנק תהיה האחרונה - היא כל כך טובה, שלא יהיה צורך בפיתוח של טנק מרכבה "סימן 5".

על רקע המגעים המתנהלים כיום עם מדינות זרות בנושא, ניכר שהצגתו לראשונה של המרכבה "סימן 4" בתערוכת ה"יורוסטורי" האחרונה שהתקיימה אך לפני חודשים אחדים בפריז- לא הייתה מקרית.

בימים אלה מקיימת מערכת הביטחון מגעים גם על מכירה של המשוריינים המתקדמים ביותר שלה, המכונים נמ"ר ומשלבים יכולות של נגמ"ש על תובה (גוף) של טנק מרכבה. במשוריינים אלה הושם דגש רב על רכיבי מיגון מתקדמים, רבים מהם מסווגים, כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת לבנון השנייה.

במערכת הביטחון העידו בעבר כי שורה ארוכה של פיתוחים מקומיים שנועדו לדגמיו השונים של טנק המרכבה הפכו לפריטים מבוקשים לצרכי לחימה שונים, ונרכשו בידי צבאות זרים. היקף הייצוא של פריטים אלה, המיוצרים בכלל התעשיות הביטחוניות בישראל, נאמד ב-400 מיליון דולר לשנה.

הצדקה כלכלית

כמה צבאות בעולם גילו לפני כמה שנים עניין ברכש המרכבה, אולם הכמויות הקטנות יחסית שביקשו לא עמדו במבחן הכדאיות של מערכת הביטחון לפתוח קו ייצור ייעודי לכך. במקרה של המגעים המתנהלים כיום בעניין מכירת המרכבה "סימן 4", מדובר בכמויות גדולות יותר, שיש בהן הצדקה כלכלית לפתוח קווי יצור נוספים, במקביל להמשך הייצור הסדרתי של המרכבה, לכוחות השריון של צה"ל.

אם המגעים על מכירת הטנקים והנגמ"שים יצליחו, מדובר בקפיצת מדרגה נוספת ביצוא הביטחוני של ישראל: כיום היא נמצאת במקום הרביעי ברשימת יצואניות הנשק הגדולות בעולם, ולפי ה"דיפנס ניוז", במקום השלישי. זאת, בזכות עסקאות נרחבות שעשתה בעיקר בשנתיים האחרונות של מכירת מל"טים מתקדמים; השבחה של טנקים קיימים בצבאות זרים; מכירת טילים על סוגיהם; מערכות מכ"ם ומערכות בקרה ושליטה חדישות.

משרד הביטחון סירב להגיב על הידיעה.