"הודעת הפד תגרום להזרמת כספים לאפיקי השקעה מסוכנים"

כך אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז' ■ אריה טל, מנהל מחלקת מחקר באלומות ספרינט: הסיכון בשוק האג"ח הממשלתי האמריקאי יורד

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז', מציין בתגובה להודעת הפד כי פעולת ה-FED לא מהווה הפתעה גדולה לשווקים ולכן השפעתה לא צפויה להיות מיידית וחריפה, אך לאורך התקופה הקרובה היא צפויה להמשיך ולהחזיק את תשואות האג"ח בארה"ב ברמה נמוכה, להחליש את הדולר, ולהזרים כספים לאפיקי השקעה מסוכנים.

בהיבט המאקרו, השפעתה של הזרמה נוספת, במצב ששוקי האג"ח, בעיקר של החברות ושל נכסים מגובי המשכנתאות, אינם נמצאים במצב של קיפאון ולא נסחרים ברמת מרווחים גבוהה, צפויה להיות מוגבלת. ללא רפורמות מקבילות מצד הממשלה, יעילות של צעדי ה-FED תהיה נמוכה.

נראה, אומר זבז'ינסקי, שיכולת של הממשלה לקדם רפורמות כאלה אחרי הבחירות לקונגרס תהיה נמוכה יחסית. אילו המהלך של ה-FED לא יצליח להגביר ביקושים והשקעות בארה"ב, מדינות אחרות עלולות לסבול יותר מהצעדים של ה-FED כתוצאה מהתחזקות מטבעות שלהן ביחס לדולר, עליה במחירי הסחורות ונכסים אחרים. כמו כן, הצעדים של ה-FED מנוגדים לרצון שהפגינו ראשי המדינות במפגשי G-20 להימנע מפעולות האמורות להשיג יתרון יחסי בזירת הסחר הבינלאומי, ולכן הם עלולים לעורר תגובה ע"י הגברת פרוטקציוניזם בתחום הסחר הבינלאומי.

אריה טל: הסיכון בשוק האג"ח הממשלתי האמריקאי יורד

אריה טל, מנהל מחלקת מחקר באלומות ספרינט, מציין כי כל העולם הפיננסי המתין בדריכות רבה להצהרת הריבית של הבנק הפדראלי. אך הבנק לא סיפק חדשות דרמתיות מדי. בכל זאת ההצהרה כוללת מספר התפתחויות מעניינות. להלן עיקרי הדברים מהדו"ח החודשי המוניטארי של הבנק הפדראלי כולל הערות. ראו את כל הדו"ח מהאתר של ה-FED למטה.

הפד המשיך להצהיר על מטרתו העיקרית: להוריד את שיעור האבטלה ולתמוך בעליית מחירים בטווח רמות היציבות. התכנית: כדי להשיג מטרות אלה הבנק הציג את התכנית החדשה. כפי שצפינו, אומר טל, דרמה לא הייתה שם. מצד אחד יש צורך בהמשך הרחבה מוניטרית, אך העלויות ואי הוודאות לגבי ההשלכות של מדיניות סופר מרחיבה (קרי ההערכות הגבוהות שנעו בין 1-1.5 טריליון דולר) אינן ידועות מכיוון שמדיניות מעין זו לא נוסתה בעבר במימדים אלה. ולכן הבנק העדיף להציג תכנית בעלת היקף גבוה יותר מהגבול התחתון של ההערכות, אך רק במעט. הבנק הפדראלי ירכוש בשוק כ-600 מיליארד דולר עד יוני 2011, משמע 75 מיליארד בכל חודש. ה-75 יתווספו ל-35 מיליארד דולר (רמה זו משתנה, אך אלה הרמות פחות או יותר) אשר גם כן מוקצים לרכישות אג"ח ממשלתיות במסגרת התכנית הקודמת (ה- Re-investment בתוך המאזן). הריבית תיוותר ברמת ה- 0%-0.25% לאורך זמן ממושך - אין שינוי בהצהרה מכיוון זה.

בתגובה התמתן העקום האמריקאי בטווחים של עד 10 שנים ובחלק הארוך עלו התשואות לאור העלייה בציפיות האינפלציה לאור מהלכי ה-FED. מההתפתחויות האחרונות במשק האמריקני המקבל גיבוי בהצרות ה-FED עולה כי אין שינוי בתמונת המאקרו - דבר אשר מפחית את הסיכון בשוק האג"ח הממשלתי האמריקאי. באלומות ספרינט נותרים בפוזיציה מאוזנת עם הטיה קלה לצמודים לאור לחצי האינפלציה המגיעים משוק הדיור וממחירי הסחורות.

אקסלנס: הדולר ימשיך לאבד גובה

באקסלנס מציינים כי למרות שהפד סיפק את הסחורה ועמד בציפיות המשקיעים, ההודעה אתמול התקבלה בבילבול כאשר בתחילה התשואות ל-10 שנים עלו לרמה של 2.62% ומדדי המניות הגיבו בירידה. המגמה בשוק המניות התחלפה מהר יחסית לעליות לעומתם, התשואות על אג"ח ירדו מחדש רק בשלב מאוחר יותר. התשואות על האג"ח ל-30 שנה בארה"ב עלו בעקבות הערכות כי הפד יתקשה לרכוש איגרות של המח"מ הנ"ל (הוא מחזיק כבר אחוז ניכר מהסחורה) כאשר הפד של ניו יורק הודיע כי ההיתרכזות תהיה בעיקר באג"ח ל-10 שנים ומטה.

בנוסף החשש להתפתחות אינפלציוניות בשלב מאוחר יותר (הרבה יותר) בעקבות המשך ההרחבות המוניטריות תרמו גם הן. שוקי אסיה הגיבו בעליות חרף ההתחזקות במטבע שלהם והושפעו בעיקר מציפיות להאצה בכלכלה האמריקאית ודוחות טובים. בימים הקרובים יזכרו בשווקים כי ההרחבה המוניטרית והותרת "הדלת הפתוחה" להמשך צפויים להמשיך ולהחליש את הדולר בעולם, מה שעשוי להצית מחדש את מלחמת המטבעות ולעלות את "הפרטוקציוניזם" לשלב הבא.

לאחר חודש וחצי של מסחר ומגמות שנגזרו בעיקר מצפי לתוכנית ההרחבה האמריקאית, צפויים השווקים לחזור ולהסחר על בסיס נתונים ואינדיקטורים כלכליים - מה שעשוי להחזיר את שוק המניות ושוק האג"ח להסחר ככלים שלובים ולא כפי שנסחרו בחודשים האחרונים (נסחרו בעיקר על בסיס נזילות והיעדר אלטרנטיבה).

במידה ולא יהיו אירועים אקסוגניים נוספים נראה כי בטווח של מספר ימים יחזרו המשקיעים לבחון את האינדיקטורים הכלכליים ואת ציפיותיהם ל-2011 כאשר שיפור בנתונים כפי שנרשם בשבוע האחרון עשוי להעלות את התשואות ולתמוך בשוק המניות - הדרדרות מחודשת של הנתונים תוביל כמובן למגמה הפוכה. מחירי הזהב שהגיבו בירידה להודעה, חזרו במהרה לעלות וימשיכו להיסחר על סמך הספקולציה שתודלקה בחודשיים האחרונים - עודפי נזילות וחשש ליציבות שע"ח בעקבות התחממות "מלחמת המטבעות".

באקסלנס מעריכים כי הריבית בארה"ב לא תועלה בקרוב. נראה כי שוק העבודה האמריקאי ימשיך להתמתן והצמיחה ברבעונים הקרובים בארה"ב תהיה ברף התחתון של התחזיות. לאחר תקופה שבה השווקים נסחרו בציפייה לתוכנית הרכישות באג"ח הממשלתי בארה"ב, נראה כי נתוני המאקרו והאינדיקטורים הכלכליים ישובו אל "מרכז הבמה". "אנו מעריכים כי האינפלציה בארה"ב תישאר כבויה בטווח הקרוב ואף תמשיך לרדת בהסתברות גבוהה, מה שיגביר את הציפיות להמשך הרחבה של התוכנית ויתמוך בתשואות נמוכות יחסית".