רויטר: בוגרי מנע"ס אינם מבינים כמעט כלל בניהול סיכוני מט"ח

מנכ"ל חברת חיסונים פיננסים טוען כי "הפקולטות למנע"ס אינן מלמדות את התחום הכי חשוב למנהלי כספים ולכן הם לא מטפלים בנושא זה במקרה הטוב או עושים שטויות במקרה הרע"

"העובדה שהפקולטות למנע"ס בישראל כמעט ואינן מלמדות את תחום ניהול סיכוני המט"ח, גורמת נזק עצום למשק הישראלי", כך טוען אדם רויטר, מנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסים. הסיבה לגרימת הנזק למשק הישראלי, טוען רויטר, הינה ש"הנהלות הכספים של חברות היצוא הישראליות, שהינם בוגרי פקולטות אלה, אינם מבינים כמעט כלל בניהול סיכוני מט"ח ולכן הם לא מטפלים בנושא זה במקרה הטוב או עושים שטויות במקרה הרע".

לדבריו זהו כנראה הרקע לתוצאות הסקר של מכון היצוא שכ-80% מהיצואנים הבינוניים והקטנים בישראל אינם מגדרים מפני סיכוני מט"ח. "הנהלות הכספים של יצואנים אלה מפחדות מלגעת בנושא כי הן לא מבינות בו או שהן מתעצלות להתחיל וללמוד את הנושא הסבוך והקשה הזה לעומק" טוען רויטר.

בתשובה לשאלה מדוע הפקולטות למנע"ס בישראל כמעט ואינן מלמדות את התחום, עונה רויטר, "התשובה המרכזית טמונה כנראה בכך שקיימים מעט מאד מרצים בתחום זה בישראל. יש מעט מאד פרופסורים ודוקטורים שמבינים בנושא, כל שכן מתמקדים בו. ומדוע זאת? התשובה לכך הינה לדעת רויטר שרוב המרצים בישראל סיימו את לימודי הדוקטורט שלהם בחו"ל.

בפקולטות בחו"ל העיסוק בתחום ניהול סיכוני מט"ח, כמעט ואינו קיים וזאת מכיוון שנושא זה אינו מעסיק את הפירמות הבינלאומיות הגדולות מכיוון שההכנסות וההוצאות שלהן מתקיימות במטבע דולר או במטבע אירו ולכן החשיפה שלהן לסיכוני מט"ח נמוכה מאד וזאת בניגוד לפירמה ישראלית שתמיד חשופה להוצאות במטבע שקל". לטענתו יוצא מכאן, שהרווחיות של הפירמות הישראליות נמוכה יותר ולכן הן גם מעסיקות פחות עובדים מכפי שהן היו יכולות.

רויטר מציין שמפאת חשיבות העניין והדחיפות שלו, במהלך שנת 2010, עברו מאות מנהלי כספים, חשבים וגזברים של חברות יצוא בינוניות וקטנות ימי עיון אצל חברת חיסונים פיננסים והיא מתכננת להרחיב את תדירות ימי העיון. כמו כן, מרצים מטעם חיסונים פיננסים העבירו קורס במהלך שנת 2010 לתלמידי התואר השני בחשבונאות באוניברסיטת בר אילן והחברה מצויה בימים אלה במגעים עם אוניברסיטת ת"א, על מנת להעביר את הנושא גם שם.