אטיאס תוקף את שטייניץ: "האוצר מחסל את הדיור הציבורי"

שר השיכון: "במשך 20 שנה לא בונים דיור ציבורי חדש ומנסים לחסל אותו כל העת. צריך להכניס לחוק עוד ליקויים רבים בדירות שעל המשרד לתקן"

שר השיכון אריאל אטיאס תקף היום (ב') בחריפות את משרד האוצר וטען כי "האוצר מנסה לחסל את הדיור הציבורי". אטיאס ביקר את האוצר בגין "החנק המתמשך של תחזוקת הדיור הציבורי". הוא אמר את הדברים בדיון בוועדה לביקורת המדינה שהתקיים בעקבות דו"ח קשה של מבקר המדינה על התנהלות החברות המשכנות ומשרד השיכון. הדו"ח מתייחס לתקופה הקודמת לכניסתו של אטיאס לתפקידו.

מלאי הדיור הציבורי במדינה עומד היום על כ-66 אלף דירות והן מושכרות בשכר דירה נמוך יחסית, בדרך כלל לאוכלוסיה במצב חברתי-כלכלי קשה. רוב הדירות נבנו בשנות ה-50 וה-60, כאשר היה צורך בקורת-גג לאלפי עולים. במשך השנים נפגעו הדירות מבלאי טבעי, פגעי מזג האוויר, שקיעות קרקע ומתחזוקה לקויה.

לפי דו"ח מבקר המדינה, כ-86% מהדירות אינן מתוחזקות כראוי, כאשר בחלקן נצמאו אפילו ליקויים המסוכנים לחיי אדם; המבקר מטיל ספק האם הדו"חות שמילאו חברות הבנייה לגבי תחזוקת הדירות אכן אמינים. עוד התגלה כי משרד השיכון הזניח את הפיקוח על חברות הבניה, ולא עמד על כך כי יפרטו בחוזים שלהם עם הדיירים, את המחוייבות של החברות לתקן את ליקויי הבנייה.

"במשך 20 שנה לא בונים דיור ציבורי חדש ומנסים לחסל אותו כל העת", אמר אטיאס. "צריך להכניס לחוק עוד ליקויים רבים בדירות שעל המשרד לתקן. איננו מוסיפים רק בגלל שמשרד האוצר לא מאפשר לנו לתקצב פריטים נוספים. בשנת 2001 משרד האוצר תיקצב 87 מיליון שקל לטיפול שוטף בדירות הציבוריות ואילו היום רק 37 מיליון שקל - למרות שמצב הדירות יותר גרוע הרבה יותר".

אטיאס הוסיף כי האוצר מתקצב בצורה מגוחכת גם את ועדת החריגים במשרד השיכון: "השנה הוקצבו לכך 750 אלף שקל שזה פשוט מגוחך. אנחנו הקצבנו מצידנו 4 מיליון שקל, מול 4 מיליון שקל שנתנה עמידר - וביחד יש 8 מיליון שקל שגם זה לא מספיק. מזה 20 שנה לא מחודש מלאי הדיור הציבורי, כאשר לראשונה מאז כניסתי לתפקיד משתמש המשרד בתקציבו - לרכישת דירות בעיקר לנכים רתוקים לכיסאות גלגלים, ולמשפחות עם מצוקה קשה".