אמנות זו אופרה אחרת

נעמי בן שחר הישראלית אוצרת סדרת תערוכות בבית האופרה של ניו-יורק, המקיימת דיאלוג עם תוכנית ההפקות של העונה

בבית האופרה של ניו-יורק בלינקולן סנטר נפתחה בשבוע שעבר התערוכה Parallel Perceptions (ובתרגום חופשי - "תפיסות מקבילות"), תערוכת אמנות פלסטית, המנהלת דיאלוג חוצה-תחומים עם המוזיקה והיצירות האופראיות. את התערוכה אצרה נעמי בן שחר, אמנית, עורכת צילום ואוצרת ישראלית, שחיה ועובדת בניו-יורק שנים רבות.

זוהי תערוכה שנייה בסדרה שאוצרת בן שחר בבית האופרה. האמנים והיצירות נבחרו בהתאם ליצירות המוזיקליות העולות על בימת בית האופרה בתוכנית העונה, וביניהן "מקום שקט" מאת לאונרד ברנשטיין, "אינטרמצו" של שטראוס ו"שיקוי האהבה" של דוניצטי.

בן שחר בחרה עבודות של האמנים צ'רלס ריי, טינה ברניי וקהינדה ווילי - אמנים עכשוויים המוכרים יותר בזירה האמריקנית. יצירותיהם שונות מאוד באופיין ובחומריהן - ציור, פיסול וצילום, אך אצל כל אחד מהאמנים ניתן לומר שהיצירות מתייחסות להוויה היומיומית, הארצית, ובמקביל קורצת ומצביעה על קודים מוכרים ומוטיבים "קלאסיים" בתולדות האמנות.

לא רק לשם קישוט הקירות

התערוכה בבית האופרה אינה תמימה, במובן זה שלא מדובר ב"קישוט הקירות" בלבד. כל אחד מהאמנים "הוצמד" לאחת האופרות בתוכנית העונתית, ועבודותיו מלוות את היצירה. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בהצגת התוכנית באתר האינטרנט של בית האופרה. בכל אחת מהאופרות יש ייצוג ביצירות של האמן הנבחר לה, והסבר על הקשר בין התחומים.

טינה ברניי מצלמת משפחות של בני "המעמד הגבוה", בתי עשירים מופלגים בארה"ב ובאירופה. המצלמה משחקת תפקיד של אורחת נבוכה או פולשת מציצנית ומעמידה את בעלי הבית באור אירוני משהו, כמעין זן נכחד. עבודותיה עשויות להיראות ביקורתיות או מזדהות, הן מבטאות עמדה משועשעת אך לא בהכרח שוללת, לנוכח סמלי המעמד והנינוחות הביתית של המצולמים, אשר מעדיפים בדרך-כלל שלא להיחשף.

צ'רלס ריי יצר פסל המבוסס על מכונית שהתרסקה בתאונה. האנרגיה האלימה והפתאומית של רגע ההתנגשות כמו נותרה חבויה בפסל הדומם, בשקט הסוער שמשרה עליו הצבעוניות האחידה שבחר האמן, ובן שחר מצביעה על הקשר בין אותו "רגע משנה חיים" של התרסקות המכונית לטרגדיה המשפחתית שמגוללת עלילת יצירתו הבימתית האחרונה של ברנשטיין.

ווילי מצייר פורטרטים "גדולים מהחיים" המשלבים אסתטיקת רחוב ניו-יורקית, ששורשיה נעוצים בהארלם הצבעונית והמחוספסת, עם ציור קלאסי אירופי. בן שחר משווה את עבודותיו למפגש שיוצרת האופרה בין הקהל לז'אנר הקלאסי והאליטיסטי, המצליח לשמור על מעמדו בלב התרבות העכשווית של ניו-יורק הממהרת אחר טרנדים ואופנות. האופרה של ניו-יורק מעודדת את התעניינות הציבור ושואפת להרחיב את קהל חובבי האופרה, בעזרת כרטיסים במחיר "קל להשגה": החל מ-12 דולר(!). פרטים באתר: בית האופרה של ניו יורק, לינקולן סנטר, www.nycopera.com.