"ששינסקי מסמן תרחיש קיצון - ההחלטה הסופית עוד תתרכך"

ירון זר, מכלל פיננסים ברוקראז': "הוועדה לא מחריגה את "תמר" ואף מפלה אותה לרעה" ■ גיל בשן מ-IBI: "חלק הממשלה ברווחים יגדל על חשבון המשקיעים והשוק עוד יצטרך לגלם זאת"

ירון זר, אנליסט תחום האנרגיה בכלל פיננסים ברוקראז', אומר הערב ל"גלובס" כי "ששינסקי מסמן תרחיש קיצון עבור מניות הגז וההחלטה הסופית עוד צפויה להתרכך. ניסיון העבר מראה כי לא כל המלצות הוועדות מתקבלות במלואן. כעת נשאלת השאלה כיצד יגיב ראש הממשלה, כאשר ניתן להוסיף כי דעתו של שר התשתיות כבר הובעה היום באופן נימרץ כי הוא אינו מקבל את רוח ההמלצות".

להערכת זר, "למרות שוועדת ששינסקי היא אבן דרך חשובה בעבור הענף, הרי שתוצאות קידוח לוויתן שצפויות להתפרסם בחודש הקרוב הם הסוגייה העיקרית שתשפיע על המניות".

"הוועדה לא מחריגה את תגלית "תמר" ואפילו מפלה אותה לרעה, מאחר שהוועדה קבעה שגבולות ההיטל לא יכללו מתקני ייצוא. מאחר שתמר תספק גז לארץ ותגליות אחרות צפויות להיות מופנות ליצוא, הרי שהיא תהיה מופלה לרעה".

זר מציין כי עד היום היתה ציפייה כי "תמר" תוחרג לטובה, מאחר שהסיכון שנטלו היזמים היה בזמנו גבוה. לדעתו אין מדובר בסוף פסוק ומהבחינה זו צפויות השותפות בתמר להילחם בהחלטה ומזכיר כי השותפויות כבר אמרו בעבר כי מיסוי על "תמר" מהווה מבחינתן "סדין אדום".

"יש לצפות כי מחר בבוקר יחולו ירידות במניות. למרות שהמידע נחשף "בגלובס" והמשקיעים כבר הגיבו אליו. יחד עם זאת, ירידות חדות מדי עשויות להוות הזדמנות למשקיעים" אמר.

השוק עוד יצטרך לגלם את הירידה בזרם הרווחים

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI הגיב גם הוא ואמר כי "ההמלצות דומות מאד למה שפורסם ב"גלובס" לפני כמה ימים. השוק אמנם הגיב אבל עוד לא מספיק. השוק עוד לא הפנים עד הסוף את המשמעויות של השינוי במיסוי. בסה"כ צריך להבין שלמרות שלא מדובר על תמלוגים אלא על מיסוי מסוג אחר - זה לא ממש משנה, מאחר שבסופו של יום חלקה של הממשלה יגדל על חשבון חלקם של המשקיעים ולכן השוק עוד יצטרך לגלם את זה, מאחר שזרם הרווחים שיגיע למשקיע יהיה יותר נמוך".

לדבריו, "היה קונצנזוס בשוק שתמר תוחרג וזה באמת אלמנט שקצת מפתיע בהמלצות הוועדה. יש פה פגיעה מאד משמעותית מבחינת השותפויות ולדעתי השוק עוד לא מגלם את זה. באופן פרדוקסלי השוק מגלם תגלית עתידית בלוויתן שעוד לא הוכחה לעומת שינוי במיסוי שכמעט ודאי שיקרו, גם אם ירוככו קצת, זה כבר לא שאלה של "האם" אלא שאלה של "כמה".

"מניות חיפושי הנפט והגז נסחרות במנותק משווין הכלכלי מזה זמן ונסחרות כיום הרבה יותר על בסיס חלומות מאשר על בסיס המציאות. יכול להיות שהחלומות האלה יתממשו אבל זה בגדר הימור. אחרי התוצאות בלוויתן, ובלי קשר לתוצאות, השוק יפנים את המשמעויות של החלטות המיסוי.