לא מוותרות בקלות: פרטנר וסלקום עתרו לבג"ץ נגד הפחתת הקישוריות

פלאפון תגיש מחר את הבג"ץ מטעמה ■ פרטנר מבקשת להוציא צו על-תנאי ולבטל את החלטת משרד התקשורת בעניין הפחתת דמי הקישוריות ואת התקנות שבאו בעקבותיה

החברות הסלולריות פרטנר וסלקום מממשות היום את איומיהן ומגישות עתירות לבג"ץ במסגרת התנגדותן להפחתת תעריפי קישורי הגומלין בסלולר.

בבסיס העתירה טוענות שתי החברות שנפלו פגמים חמורים בעבודה שהביאה לקביעת המחירים שנקבעו על-ידי משרד התקשורת, והדבר נעשה תוך כדי חוסר סמכות של משרד התקשורת, בדרך שבה בחר לקבוע את התעריף.

כזכור, משרד התקשורת קבע לאחרונה כי תעריף הקש"ג יירד ל - 6.8 אגורות החל מינואר 2011 ויפחת מ - 25.1 אגורות כיום.

סלקום, באמצעות עוה"ד ברק טל, צביקה אגמון ויגאל ארנון, טוענת כי סמכותו של משרד התקשורת היא לקבוע את עלות קישור הגומלין על בסיס עלות אך המודל שבחר המשרד בודק את העלויות בצורה היפותטית ולא משקפת. כתוצאה מכך נפגעה החברה, משום שעלויותיה הם הרבה יותר גבוהות כפי שהוכיחה במהלך התהליך, אך משרד התקשורת בחר להתעלם מכך. סלקום טוענת שהמשרד בחר להתעלם מהנעשה בעולם ומכך שלא בוצעה הפחתה דרמטית באף מדינה כפי שנעשה בישראל.

בנוסף טוענת סלקום כי התהליך היה לקוי מיסודו, ולמעשה לא ניתנה לה הזדמנות מלכתחילה להבין את המודל שלפיו החליט המשרד לעבוד ולקבוע את תעריף הקש"ג, וכאשר ביקשה הסברים - נדחתה. בכך הפך המשרד את כל תהליך השימוע לתהליך שכולו נועד למראית עין בלבד.

פרטנר טוענת בעתירה שהגישה באמצעות עורכי הדין רון גזית, רוטנברג ושות' וגורניצקי ושות', כי ההפחתה מחבלת בתחרות שבין חברות הסלולאר לבין הטלפוניה הנייחת, ותגרום להסטה רבתי של שיחות, אשר תעצים באופן בלתי סביר, מפלה ובלתי מידתי את כוחן הניכר של "בזק" ו"הוט".

פרטנר מבקשת מבית המשפט להוציא צו על תנאי ולבטל את החלטת משרד התקשורת והתקנות שבאו בעקבותיה. לחילופין מתבקש בית המשפט על ידי פרטנר להורות על תיקון החלטת המשרד והתקנות כך שהתעריפים לא יפחתו מעלותם הריאלית.

בעתירתה, אליה צורפו שתי חוות דעת כלכליות - מטעם פרופ' י. סוארי ומטעם החברה הבינ"ל Ovum - טוענת פרטנר כי המודל לפיו קבע משרד התקשורת את החלטתו הינו מודל אומדן עלויות תיאורטיות, בלתי מציאותיות (Virtual Cost Model), אשר איננו עומד בקנה אחד עם עלויותיו הריאליות, בפועל (Actual Cost Model), של המפעיל המספק את השירות.

יישומו של מודל תיאורטי זה הוא אשר הביא את משרד התקשורת לקבוע תעריף שהינו נמוך באופן משמעותי מהעלות הריאלית-האמיתית של פרטנר. הפחתה שאין לה אח ורע בעולם, בשיעור עצום ותקדימי, לתעריף הפסדי שהינו פחות ממחצית מהעלות הריאלית.

מטעם סלקום הגישו את העתירה ברק טל ורותה מלובן ממשרד יגאל ארנון ושות', בשיתוף עם עוה"ד צבי אגמון ודרור סברנסקי ממשרד אגמון ושות'